قرآن بودهاند ؛ امّا از آن جا كه دسترسى آنها به منابع معرفت ، محدود است ، عملاً تاكنون هيچ كس نتوانسته تفسير جامعى از اين كتاب آسمانى ارائه نمايد .
آرى تفسيرى كه با اتّصال به وحى صورت گيرد ، تفسيرى جامع خواهد بود ؛ چرا كه حقيقت و معرفت در آن جا جمع است و اين گونه تفسير ، تنها براى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام ميسور است كه به عالم غيبْ اتّصال دارند و دانش آنها از راههاى متعارف بشرى حاصل نمىشود .
بر همين اساس ، به نظر ما ، «تفسير جامع» ، تنها بر اساس رهنمودهاى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله و خاندان آن بزرگوار ، دستيافتنى است كه ما از آن به «تفسير جامع روايى» يا «تفسير اهل بيت عليهم السلام» ياد مىكنيم .
در باره تفسير اهل بيت عليهم السلام چند نكته را در اينجا به اجمال ، يادآور مىشويم و تفصيل آن را به فصلهاى بعدى وا مىگذاريم :
۱ . مقصود از عنوان «تفسير جامع روايى» يا «تفسير اهل بيت عليهم السلام» ، تفسير قرآن بر اساس روش و آموزههاى اهل بيت عليهم السلام ؛ يعنى بهرهگيرى از همه منابع معرفتى ، در تبيين مفاهيم و مقاصد اين كتاب آسمانى است .
۲ . روايات تفسيرى ، منحصر به رواياتى كه به صورت روشن ، آيات قرآن را تفسير كردهاند نيستند ؛ بلكه همان طور كه توضيح خواهيم داد ، بيشترين بخش روايات تفسيرى ، احاديثى هستند كه بدون اشاره به آيهاى خاص ، قرآن را تفسير كردهاند . ۱