تكميل آن (بويژه در بخش تفاسير شيعى) نوشته است . ايشان تفاسير نگارش شده بر قرآن را چنين دستهبندى كرده است : يك . تفسير به مأثور ؛ دو . تفسير اجتهادى .
سپس تفسير اجتهادى را به : فقهى ، جامع ، ادبى ، لغوى ، موجز ، عرفانى ، علمى و اجتماعى تقسيم مىكند . ۱
۵ . مكاتب تفسيرى ۲
نگارنده اين اثر ، ۳ نخست تفاسير را به : يك . مكتب روايى محض ؛ دو . مكتب باطنى محض ؛ سه . مكتب اجتهادى، تقسيم مىكند و سپس تفسير اجتهادى را به : قرآن به قرآن ، روايى ، ادبى ، فلسفى ، علمى ، جامع ، و باطنى تقسيم كرده است . ۴
*
بجز اين موارد ، تلاشهاى ديگرى نيز صورت گرفته كه از آنها مىگذريم .
شناخت مصطلحات ، پيشنياز جريانشناسى تفاسير
نكته قابل توجّه در تقسيمبندىهاى ياد شده ، اين است كه اين
1.التفسير و المفسّرون فى ثوبه القشيب : ج ۲ .
2.اثر على اكبر بابايى .
3.اين كتاب ، از سوى پژوهشكده حوزه و دانشگاه و سازمان تدوين كتب علوم انسانى دانشگاهى (سمت) در سال ۱۳۸۱ ش ، در دو جلد به چاپ رسيده است . نويسنده ، اين تقسيم بندى را براى عنوان «مكاتب تفسيرى» انتخاب كرده است .
4.مكاتب تفسيرى : ج ۱ ص ۲۳ .