31
درآمدي بر تفسير جامع روايي

موارد را نام مى‏برد : ۱ . تفسير معتزله ؛ ۲ . تفسير شيعه اماميّه ؛ ۳ . تفسير شيعه اسماعيليه ؛ ۴ . تفسير شيعه زيديه ؛ ۵ . تفسير بابيه و بهائيه ؛ ۶ . تفسير خوارج ؛ ۷ . تفسير صوفيه ؛ ۸ . تفسير فلاسفه ؛ ۹ . تفسير فقها ؛ ۱۰ . تفسير علمى ؛ ۱۱ . شيوه‏هاى تفسيرى در عصر جديد .
پس از اين دو كتاب ، تلاش‏هاى فراوانى در ميان قرآن‏پژوهان اهل سنّت و شيعه صورت گرفت كه از يك سو نقدهايى بر اين دو كتاب داشتند و از سوى ديگر ، در تكميل اين دسته‏بندى‏ها تلاش مى‏كردند . در ميان قرآن‏پژوهان شيعه ، به ترتيب تاريخى ، مى‏توان به آثارى كه در ذيلْ ياد مى‏شوند ، اشاره كرد :

۳ . مبانى و روش‏هاى تفسير قرآن ۱

نويسنده در اين كتاب ، روش‏هاى تفسيرى ۲ را چنين گزارش مى‏كند : يك . تفسير نقلى يا مأثور ؛ دو . تفسير به رأى ؛ سه . تفسير اجتهادى يا عقلى ؛ چهار . تفسير اشارى ؛ پنج . تفسير رمزى ؛ شش . تفسير قرآن به قرآن ؛ هفت . تفسير جامع . ۳

۴ . التفسير و المفسّرون فى ثوبه القشيب ۴

نويسنده اين اثر ، كتاب را ناظر به كتاب ذهبى و به قصد رفع اشتباهات و

1.نوشته عباسعلى عميد زنجانى (م ۱۳۹۰ ش) .

2.چاپ نخست اين اثر در سال ۱۳۶۶ ش ، به انجام رسيده است و از آن پس نيز بارها تجديد چاپ شده است .

3.مبانى و روش‏هاى تفسير قرآن : ص ۲۱۶ .

4.نوشته آية اللَّه محمّد هادى معرفت (۱۳۰۹ - ۱۳۸۵ ش) .


درآمدي بر تفسير جامع روايي
30

پژوهشگران مسلمان ، آن را دنبال كردند و هنوز نيز از موضوعات تازه و قابل توجّه به شمار مى‏رود . مرورى بر نوشتارهاى يك‏صد سال اخير نشان مى‏دهد كه عمده‏ترين تلاش‏ها در زمينه جريان‏شناسى تفاسير و كشف و ضبط روش‏ها و گرايش‏ها از اين قرارند :

۱ . مذاهب التفسير الإسلامى ۱

اين كتاب ، نخستين اقدام در جهت جريان‏شناسى تفاسير مسلمانان است . در اين كتاب ، تفاسير اسلامى چنين تقسيم شده‏اند : يك . تفسير به مأثور ؛ دو . تفسير در پرتو عقيده ؛ سه . تفسير در پرتو تصوّف ؛ چهار . تفسير در پرتو فرقه‏هاى دينى ؛ پنج . تفسير در پرتو تمدّن اسلامى .

۲ . التفسير و المفسّرون ۲

اين كتاب ، دومين اثر در اين زمينه به شمار مى‏رود . ۳ ذهبى در اين كتاب ، روش‏هاى تفسيرى را اين گونه دسته‏بندى كرده است : يك . تفسير مأثور؛ دو . تفسير به رأى (اعم از جايز و مذموم) .
وى تفسير به رأى مذموم را تفسير فرقه‏هاى اسلامى مى‏داند و اين

1.اين كتاب به سال ۱۹۲۰ م ، توسط گلدزيهر (۱۸۵۰ - ۱۹۲۱ م) شرق‏شناس يهودى مجارستانى تأليف گرديد و يك‏بار در سال ۱۹۴۴ م ، توسط على حسن عبد القادر به زبان عربى ترجمه شد و بار ديگر در سال ۱۹۵۴ م ، دكتر عبد الحليم نجار ، آن را ترجمه و منتشر كرد و سپس در سال ۱۳۸۳ ش ، به زبان فارسى درآمد .

2.نوشته محمّد حسين ذهبى (۱۹۱۵ - ۱۹۷۷ م) .

3.ذهبى اين اثر را در سال ۱۹۴۶ م ، جهت دريافت رتبه استادى به دانشگاه الأزهر ارائه كرد و در سال ۱۹۶۱ م ، در سه جلد ، وارد بازار نشر شد .

  • نام منبع :
    درآمدي بر تفسير جامع روايي
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3476
صفحه از 190
پرینت  ارسال به