27
درآمدي بر تفسير جامع روايي

اشارات و لطايف ، حقايقى دارد كه شناخت آنها مخصوص خاتم انبيا ، محمّد صلى اللَّه عليه وآله است و بر اساس ادلّه قطعى ، علوم ايشان به اهل بيت آن بزرگوار - كه اوصياى اويند - منتقل شده است . مقصود از حقايق قرآن هم ، همان بطون اين كتاب آسمانى و لايه‏هاى معرفتىِ عميق آن است .


درآمدي بر تفسير جامع روايي
26

امروز آن ، سرگرم شدند . پس ، از دنيا ميراندند آنچه را كه ترسيدند آنان را بميراند ، و رها كردند از دنيا آنچه را كه دانستند به زودى تركشان خواهد كرد ، و آنچه [از دنيا] را كه ديگران بسيار شمردند ، اندك ديدند و رسيدن به آن را از كف دادن [آخرت ]دانستند . با آنچه مردم آشتى كردند ، دشمنى ورزيدند ، و با آنچه مردم [دنياپرست ،] دشمن شدند ، آشتى كردند . قرآن ، به واسطه آنان ، دانسته مى‏شود ، و آنان به كتاب خدا آگاه اند . قرآن به وسيله آنان برپاست ، و آنان به كتاب خدا استوارند . به بالاتر از آنچه اميدوارند ، چشم نمى‏دوزند ، و از بالاتر از آنچه مى‏ترسند ، ترس ندارند .
مى‏توان گفت : مراد از «قيام قرآن به وسيله اولياى الهى» كه در اين سخن نورانى آمده ، قيام احكام قرآن است ، بدين معنا كه استنتاج نهايى احكام قرآن ، تنها از طريق اولياى الهى (يعنى خاندان رسالت) امكان‏پذير است .

چهار . سطح حقايق قرآنى‏

بالاترين سطح معارف كتاب‏هاى آسمانى ، حقايق آنهاست ۱ كه اين مرتبه از معرفت ، اختصاص به انبياى الهى دارد : «و الحقائق للأنبياء» . ۲
قرآن - كه مهم‏ترين كتاب آسمانى است - ، علاوه بر عبارات و

1.ر . ك : ص ۹۹ (فصل سوم / عرصه‏هاى نقش‏آفرينى سنّت در معرفت دينى) و ص ۱۰۹ (فصل چهارم / تفسير باطن قرآن) و ص ۱۲۲ (فصل پنجم / تفسير شهودى) .

2.بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۲۷۸ .

  • نام منبع :
    درآمدي بر تفسير جامع روايي
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3537
صفحه از 190
پرینت  ارسال به