23
درآمدي بر تفسير جامع روايي

سطح اشارات است . ۱
توضيح مطلب ، اين كه : نور بودن قرآن و بيان بودن آن ، با علمى بودن و عمق داشتنِ معارف آن ، منافاتى ندارد . بر پايه روايتى ، پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ، در باره عمق معارف اين كتاب آسمانى مى‏فرمايد :
لَهُ ظَهرٌ و بَطنٌ ، فَظاهِرُهُ حُكمٌ و باطِنُهُ عِلمٌ ، ظاهِرُهُ أنيقٌ و باطِنُهُ عَميقٌ ، لَهُ نُجومٌ و عَلى‏ نُجومِهِ نُجومٌ ، لا تُحصى‏ عَجائِبُهُ ، و لا تُبلى‏ غَرائِبُهُ . ۲
قرآن ، ظاهرى دارد و باطنى . ظاهر آن ، حُكم است و باطنش علم . ظاهرش زيباست و باطنش ژرف . داراى ستارگانى۳ است و ستارگانش را ستارگانى . شگفتى‏هايش به شماره درنمى‏آيد ، و غرايبش كهنه نمى‏گردد .
اشارات قرآن ، راه دستيابى به بخش عمده‏اى از معارف آن اند و بدين سان ، همان طور كه از امام على عليه السلام روايت شده است ، قرآن كريم ، خود ، شارح و مبيِّن خويش است :
كِتابُ اللَّهِ تُبصِرونَ بِهِ ، و تَنطِقونَ بِهِ ، و تَسمَعونَ بِهِ ، و يَنطِقُ بَعضُهُ

1.ر . ك : ص ۱۲۷ (فصل پنجم : گونه‏شناسى روايات تفسيرى / تبيين اشارات) .

2.الكافى : ج ۲ ص ۵۹۹ ح ۲ ، تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۳ ح ۱ .

3.شايد مراد از «ستارگانى دارد» ، اين باشد كه آياتى دارد كه بر احكام خدا ، دلالت دارند و با آن آيات، به اين احكام ، راه برده مى‏شود و باز آياتى دارد كه بر اين آيات ، دلالت دارند و آنها را توضيح مى‏دهند ، يا شايد مراد از «ستارگان» سوم ، سنّت باشد ؛ زيرا سنّت ، قرآن را توضيح مى‏دهد ، يا شايد مراد ، ائمّه عليهم السلام باشند كه عالم به قرآن هستند و يا شايد مراد ، معجزات، باشند ؛ زيرا معجزات، بر حقّانيت آيات ، دلالت دارند (مرآة العقول : ج ۱۲ ص ۴۷۱) .


درآمدي بر تفسير جامع روايي
22

آرايتان را در برابر [آراى‏] آن ، متّهم بدانيد ، و ناخالصى عقايدتان را با آن بسنجيد .
بديهى است كه مخاطب امام عليه السلام در اين سخن ، همه امّت اسلام است و ايشان نمى‏خواهد به آنان بگويد كه براى بهره گرفتن از قرآن ، همه مردم بايد در علم تفسير ، تخصّص پيدا كنند ؛ بلكه مقصود ايشان ، دعوت همه مردم به آشنايى اجمالى با معارف قرآن به قدر استعداد و توان آنهاست .
همچنين همه آيات و رواياتى كه عموم مردم را به تدبّر در قرآن براى بهره‏گيرى از ره‏نمودهاى آن دعوت مى‏كنند ، بر قابل فهم بودن اين كتاب آسمانى براى آنان ، دلالت دارند ، مانند اين آيه شريف :
(كِتَبٌ أَنزَلْنَهُ إِلَيْكَ مُبَرَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا ءَايَتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبَبِ . ۱
كتابى است خجسته كه به سوى تو فرستاديم تا در آيات آن بينديشند و خردمندان از آن پند گيرند) .
افزون بر اين ، اصولاً معجزه بودن قرآن - كه مكرّر ، اين كتاب آسمانى به آن تحدّى كرده است - نشانه آن است كه زيبايى و شيرينى معناى آن ، براى توده مردم زبان‏شناس ، قابل فهم است .

دو . سطح اشارات قرآنى‏

در اين مرحله ، خواص مى‏توانند با تسلّط بر قرآن و كنار هم نهادن آيات ، از اين كتاب بهره برگيرند . مى‏توان گفت كه بخشى از آنچه از آن به تفسير قرآن به قرآن ، و يا تفسير قرآن به سنّتْ ياد مى‏شود ، مربوط به

1.ص : آيه ۲۹ . نيز ، ر . ك : نساء : آيه ۸۲ ، مؤمنون : آيه ۶۸، محمّد : آيه ۲۴ .

  • نام منبع :
    درآمدي بر تفسير جامع روايي
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3632
صفحه از 190
پرینت  ارسال به