147
درآمدي بر تفسير جامع روايي

ما عَلِمتُم فَقُولُوا ، و ما لَم تَعلَمُوا فَقُولُوا: اللَّهُ أعلَمُ ، إنَّ الرَّجُلَ لَيَنتَزِعُ ۱ الآيَةَ مِنَ القُرآنِ يَخِرُّ فيها أبعَدَ ما بَينَ السَّماءِ وَ الأَرضِ . ۲
آنچه را كه مى‏دانيد ، بگوييد و چيزى را كه نمى‏دانيد ، بگوييد: خدا داناتر است . همانا مرد ، آيه‏اى را از قرآن بيرون مى‏كشد۳
و در آن ، به فاصله‏اى دورتر از ميان آسمان و زمين ، فرو مى‏افتد . ۴

۵ . رواياتى كه مراجعه نكردن به پيشوايان اسلام و كارشناسان دينى را موجب خطا در تفسير قرآن و آفت تفسير صحيح دانسته‏اند ، مانند آنچه از امام على عليه السلام نقل شده كه فرمود :
فَإِيّاكَ أن تُفَسِّرَ القُرآنَ بِرَأيِكَ حَتّى‏ تَفقَهَهُ عَنِ العُلَماءِ . ۵
زنهار كه قرآن را با رأى خود ، تفسير كنى ؛ بلكه بايد آن را از عالمان [به آن‏] ، فراگيرى .
نيز از امام صادق عليه السلام روايت شده كه فرمود :
إنَّما هَلَكَ النّاسُ فِى المُتَشابِهِ لِأَنَّهُم لَم يَقِفوا عَلى‏ مَعناهُ ولَم يَعرِفوا حَقيقَتَهُ ، فَوَضَعوا لَهُ تَأويلاتٍ مِن عِندِ أنفُسِهِم بِآرائِهِم وَاستَغنَوا بِذلِكَ عَن مَسأَلَةِ الأَوصِياءِ ، ونَبَذوا قَولَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله وَراءَ ظُهورِهِم . ۶

1.لينزع الآية ، أى يستخرجها ليستدلّ بها على مطلوبه (مرآة العقول : ج ۱ ص ۱۳۷ ) .

2.الكافى : ج ۱ ص ۴۲ ح ۴ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۲۷ ح ۶۶۰ .

3.يعنى آن را از قرآن استخراج مى‏كند تا به وسيله آن ، به درستىِ مطلوب و رأى خويش استدلال نمايد .

4.يعنى به فاصله‏اى اين چنين ، از معناى حقيقى آن ، دور مى‏شود .

5.التوحيد : ص ۲۶۴ ح ۵ .

6.بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۱۲ ، وسائل الشيعة : ج ۱۸ ص ۱۴۸ ح ۳۳۵۷۰ .


درآمدي بر تفسير جامع روايي
146

من ايمان نياورده است» .
نيز از ايشان روايت شده :
مَن فَسَّرَ القُرآنَ بِرَأيِهِ فَقَدِ افتَرى‏ عَلَى اللَّهِ الكَذِبَ ، و مَن أفتَى النّاسَ بِغَيرِ عِلمٍ فَلَعَنَتهُ مَلائِكَةُ السَّماواتِ وَ الأَرضِ ، و كُلُّ بِدعَةٍ ضَلالَةٌ ، و كُلُّ ضَلالَةٍ سَبيلُها إلَى النّارِ . ۱
هر كس قرآن را به رأى خود تفسير كند ، در حقيقت ، بر خدا دروغ بسته است ، و هر كس بدون علم ، به مردم فتوا دهد ، فرشتگان آسمان‏ها و زمين ، او را لعنت مى‏كنند . هر بدعتى ، گم‏راهى است ، و هر گم‏راهى‏اى ، راهش به سوى آتش است .
مقصود از تفسير به رأى در اين روايات و روايات مشابه ، در كنار آيه كريمه( إِنَّمَا يَفْتَرِى الْكَذِبَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بَِايَتِ اللَّهِ )
، ۲ تحميل‏آراى شخصى بر آيات قرآن ، از سوى افراد منافق ، جهت وصول به مقاصد شخصى است .
۴ . رواياتى كه جهل را از آفات تفسير قرآن معرفى كرده‏اند ، مانند آنچه از پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نقل شده كه فرمود :
مَن قالَ فِى القُرآنِ بِغَيرِ عِلمٍ فَليَتَبَوَّأ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ . ۳
هر كس در [تفسير] قرآن ، بدون علم ، سخن بگويد ، جايگاهش آتش است .
و در حديثى ديگر از امام باقر عليه السلام آمده كه فرمود :

1.كمال الدين : ص ۲۵۷ ح ۱ ، وسائل الشيعة : ج ۱۸ ص ۱۴۰ ح ۳۳۵۴۵ .

2.نحل : آيه ۱۰۵ .

3.مجمع البيان : ج ۱ ص ۷۵ ، سنن الترمذى : ج ۵ ص ۱۹۹ ح ۲۹۵۰ .

  • نام منبع :
    درآمدي بر تفسير جامع روايي
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3704
صفحه از 190
پرینت  ارسال به