133
درآمدي بر تفسير جامع روايي

فصل ششم : حجّيت روايات تفسيرى‏

پيش از بررسى «حجّيت روايات تفسيرى» ، توجّه به چند نكته ، ضرورى است .
يك . اعتبار سنّت ، در تفسير قرآن ، ثابت و قطعى است ؛ زيرا ترديدى نيست كه با قول ، فعل و تقرير پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام ، مى‏توان آيات قرآن را تفسير كرد . آنچه مورد بحث و بررسى است ، اين است كه سنّت را از چه طريقى مى‏توان اثبات كرد؟ و كدام روايت در تفسير سنّت ، از اعتبار برخوردار است؟
دو . مقصود از روايات تفسيرى ، همه رواياتى است كه سخنى را در تبيين آيات قرآن به پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام نسبت داده‏اند .
سه . اعتبارسنجى روايات پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام در همه مواردى كه به سخنان آنان استناد مى‏شود ، ضرورى است ؛ ليكن در تفسير قرآن كه هدف ، تبيين مراد و مقصود خداوند متعال است ، بويژه در مواردى مانند : تفسير باطنِ قرآن ، مصاديق انحصارىِ برخى از آيات ، و يا تبيين يكى از معانىِ محتمل ، اين مسئله ، اهميت و ضرورت بيشترى دارد .


درآمدي بر تفسير جامع روايي
132

اقدام ، آن است كه روايات مرسل و يا ضعيف السند ، با تكيه بر آيات قرآن ، تقويت و قابل استناد خواهند گرديد . ۱

1.براى اطلاع بيشتر در باره اين روش و تبيين روشن‏ترى از اين نظريه ، ر . ك : محدّث (فصل‏نامه) : ش ۳۹ ص ۳ (نگاهى نو به احاديث تفسيرى ، محمّد محمّدى رى‏شهرى) ، علوم حديث : ش ۳۶ ص ۲۴۷ (تفسير روايى به روايتى ديگر ، عبد الهادى مسعودى) و ص ۲۵۸ (طرحى نو در تبيين غناى تفسير ، محمّد احسانى‏فر) و ش ۵۵ ص ۳ (روايات تفسيرى شيعه - گونه‏شناسى و حجّيت ، مهدى مهريزى) .

  • نام منبع :
    درآمدي بر تفسير جامع روايي
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3638
صفحه از 190
پرینت  ارسال به