به خداوند متعال مُحال است ، در واقع ، مفسّر آيه(وَ لَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا)
۱ هستند . ۲
يا رواياتى كه تصريح مىكنند عمل كردن به علم ، عامل پيدايش علوم ربّانى است ، در واقع ، آيه(يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ءَامِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِوَ يَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ)
۳ و آيات مشابه را تفسير مىنمايند . ۴
و يا رواياتى كه دلالت دارند ، گناهان ، موجب سياهى دل مىگردند ، ۲۲يا هيچ بيمارىاى براى قلب ، خطرناكتر از گناه نيست ، و يا هيچ چيز مانند گناه ، دل را فاسد نمىكند ، آيه(كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ)
۵ را توضيح مىدهند . ۶
و ما به يارى خداوند منّان و عنايت ويژه امام زمان - أرواحُنا له الفداء - برآنيم كه حدّ اكثر تلاش خود را به كار گيريم تا در كتاب تفسير اهل بيت عليهم السلام ،۷ روايات تفسيرىاى از اين دست را كشف كنيم و با آيات قرآن ، پيوند دهيم . يكى از دستاوردهاى مهم و بسيار سودمند اين
1.طه : آيه ۱۱۰ .
2.نهج البلاغة : خطبه ۹۱ .
3.حديد : آيه ۲۸ .
4.الفصول المختارة : ص ۱۰۷ .
5.مطفّفين : آيه ۱۴ .
6.الكافى : ج ۲ ص ۲۷۵ ح ۲۸ .
7.همان طور كه پيش از اين اشاره شد، به فضل خداوند منّان، بخش اوّل اين كتاب، در آينده نزديك ، منتشر خواهد شد.