121
درآمدي بر تفسير جامع روايي

پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نقل شده كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله هنگام طلوع فجر ، به خانه امام على و فاطمه عليهما السلام مى‏آمد و مى‏فرمود :
السلامُ عَلَيكُم أَهلَ البَيتِ ، الصَّلاةُ الصَّلاةُ(إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا)
۱ . ۲

سلام بر شما اهل بيت . نماز! نماز!(خداوند خواسته كه از شما اهل بيت ، پليدى را بزدايد و پاك پاكتان كند).

نيز امام على عليه السلام از خوردن نوعى حلوا اجتناب مى‏كند ، و هنگامى كه از او مى‏پرسند : «آيا آن را حرام مى‏دانى؟» مى‏فرمايد : «نه ؛ ولى مى‏ترسم نفسم به آن علاقه‏مند شود و در نتيجه ، به دنبالش بيفتم» . ايشان مستند به آيه :(أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَتِكُمْ فِى حَيَاتِكُمُ الدُّنْيَا وَ اسْتَمْتَعْتُم بِهَا)
۳ اين اقدام را انجام مى‏دهد . ۴
در واقع ، امام با اين عمل خود ، نشان مى‏دهد كه رهبران جامعه اسلامى ، جهت پيشگيرى از گرفتار شدن به سرنوشت كسانى كه در اين آيه بدان‏ها اشاره شده ، شايسته است كه زمينه هرگونه لذّت‏طلبى را در خود از بين ببرند تا مبادا هوسرانى ، آنها را به تجاوز به حقوق ديگران بكشانَد .
دسته دوم : رواياتى هستند كه بدون اشاره به آيه‏اى از قرآن ، سيره عملى اهل بيت عليهم السلام به ره‏نمودهاى اين كتاب آسمانى را گزارش

1.احزاب : آيه ۳۳ .

2.تفسير الطبرى : ج ۱۲ الجزء ۲۲ ص ۶ .

3.احقاف : آيه ۲۰ .

4.الأمالى ، مفيد : ص ۱۳۴ ح ۲ .


درآمدي بر تفسير جامع روايي
120

۸ . تفسير علمى - تجربى‏

برخى از روايات تفسيرى ، به تفسير علمىِ اين كتاب آسمانى اشاره دارند ، مانند رواياتى كه در تفسير آيه(وَ كَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَآءِ)
، ۱ مبدأ آفرينش را نوعى آب دانسته‏اند . در روايتى كه ثقة الاسلام كلينى به سند صحيح از امام باقر عليه السلام نقل كرده ، آمده است :
كانَ كُلُّ شَى‏ءٍ ماءً وكانَ عَرشُهُ على الماءِ فَأمَرَ اللَّه - عزَّ ذِكرُهُ - الماءَ فاضطَرَمَ ناراً ، ثُمَّ أَمرَ النارَ فَخَمَدَت فَارتَفعَ مِن خُمودِها دُخانٌ ، فَخَلَقَ السَماواتِ مِن ذلكَ الدُخانِ وَخَلَقَ الأرضَ مِنَ الرمادِ . ۲
همه چيز آب بود ، و عرش خدا بر آب بود . خداوند - كه يادش پرشكوه باد - به آب دستور داد ، آب شعله آتش شد . بعد به آتش فرمان داد كه خاموش شود ، و از خاموش شدن آن ، دودى برخاست ، و آسمان‏ها را از اين دود آفريد و زمين را از خاكستر .
همچنين ، تفسير نيروى جاذبه‏اى كه كُرات آسمانى را در مدار خود در فضا نگه داشته ، به ستون‏هاى نامرئىِ آنها . ۳

۹ . تفسير عملى‏

پاره‏اى روايات ، آيات قرآن را با عمل ، تفسير كرده‏اند كه آنها را به دو دسته مى‏توان تقسيم كرد : دسته اوّل ، رواياتى هستند كه اهل بيت عليهم السلام با عمل خود ، آيه‏اى را تفسير مى‏نمايند ، مانند آنچه از ابى الحمرا ، خادم

1.هود : آيه ۷ .

2.الكافى : ج ۸ ص ۹۵ ح ۶۸ .

3.تفسير القمى : ج ۲ ص ۳۲۸ .

  • نام منبع :
    درآمدي بر تفسير جامع روايي
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3674
صفحه از 190
پرینت  ارسال به