111
درآمدي بر تفسير جامع روايي

كه عدّه‏اى فرصت‏طلب و يا جاهل ، با تفسيرهاى دلخواه و ناروا از قرآن كريم ، مسير فرهنگى جامعه اسلامى را دچار انحراف نمايند . اين احساس خطر ، در شمارى از روايات ، به روشنى بيان شده اند ، از جمله :
أكثَرُ ما أتَخَوَّفُ عَلى‏ اُمَّتى مِن بَعدى رَجُلٌ يَتَأَوَّلُ القُرآنَ يَضَعُهُ عَلى‏ غَيرِ مَواضِعِهِ . ۱
بيشترين چيزى كه پس از [مرگ‏] خود ، از آن بر امّتم مى‏ترسم ، وجود مردى است كه قرآن را نابه‏جا تفسير كند .
نقل اهل بيت عليهم السلام در مبارزه با تفسيرهاى ناروا نيز بسيار بارز و روشن است . پيامبر صلى اللَّه عليه وآله، خود، بدين منظور ، امّت را به اهل بيت عليهم السلام ارجاع فرموده است . در روايتى آمده است :
إنَّ فى كُلِّ خَلَفٍ مِن اُمَّتى عَدلاً مِن أهلِ بَيتى ، يَنفى عَن هذَا الدّينِ تَحريفَ الغالينَ وَانتِحالَ المُبطِلينَ وتَأويلَ الجاهِلينَ .۲
در هر نسلى از امّت من ، دادگرى از اهل بيت من حضور دارد كه تحريف زياده‏روان ، در لباس دين درآمدن مبطلان و تفسير جاهلان را از اين دين، دور مى‏كند .
امام على عليه السلام نيز در باره ويژگى‏هاى امام مهدى عليه السلام مى‏فرمايد :
يَعطِفُ الهَوى‏ عَلَى الهُدى‏ إذا عَطَفُوا الهُدى‏ عَلَى الهَوى‏ ، ويَعطِفُ الرَّأىَ عَلَى القُرآنِ إذا عَطَفُوا القُرآنَ عَلَى الرَّأىِ . ۳

1.بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۱۱۱ .

2.كمال الدين: ص ۲۲۱ ح ۷ .

3.بحار الأنوار : ج ۳۱ ص ۵۴۹ .


درآمدي بر تفسير جامع روايي
110

مقصود از مفاهيم باطنى قرآن ، معارف عميقى است كه در پس ظواهر الفاظ ، مراد و مقصود اصلى خداوند متعال است . شناخت صحيح اين معارف ، ويژه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام آن بزرگوار است ، چنان كه در روايتى از امام على عليه السلام آمده :
سَلونى عَنِ القُرآنِ فَإِنَّ فِى القُرآنِ عِلمَ الأَوَّلينَ وَالآخِرينَ ، لَم يَدَع لِقائِلٍ مَقالاً ، ولا يَعلَمُ تَأويلَهُ إلَّا اللَّهُ وَالرّاسِخونَ فِى العِلمِ ، ولَيسوا بِواحِدٍ ، ورَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله كانَ واحِداً مِنهُم عَلَّمَهُ اللَّهُ سُبحانَهُ إيّاهُ ، وعَلَّمَنيهِ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله ، ثُمَّ لا يَزالُ فى بَقِيَّتِهِ إلى‏ يَومِ القِيامَةِ . ۱
از من ، از قرآن بپرسيد؛ چرا كه دانش اوّلين و آخرين ، در قرآن است . [قرآن‏] براى هيچ گوينده‏اى [جاى‏] سخن نگذاشته است و تأويل آن را جز خدا و استواران در دانش ، كسى نمى‏داند و اينان ، يك نفر نيستند . پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله يكى از ايشان بود كه خداوند سبحان ، آن را به او آموخت و پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله هم آن را به من آموخت و [تأويل قرآن ]در فرزندان [معصومِ‏] او تا روز قيامت ، باقى خواهد ماند .
بنا بر اين ، آشنايى با تفسير باطنى قرآن و تبيين لايه‏هاى عميق حقايق اين كتاب آسمانى ، تنها از طريق اهل بيت عليهم السلام امكان‏پذير است .

۵ . پيكار با تفسيرهاى ناروا

يكى از نگرانى‏هاى اصلى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نسبت به آينده امّت ، اين بود

1.تأويل الآيات الظاهرة : ج ۲ ص ۵۵۵ ، تفسير فرات : ص ۶۸ ، كتاب سليم بن قيس : ج ۲ ص ۹۴۲ ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۱۷۹ ح ۱۱ .

  • نام منبع :
    درآمدي بر تفسير جامع روايي
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3609
صفحه از 190
پرینت  ارسال به