بيت عليهم السلام ، بىواسطه و براى ديگران به واسطه آنان ، امكانپذير است .
روش تفسير جامع
بر اين اساس ، مىتوان گفت كه روش پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام در تفسير قرآن ، بهرهگيرى از روش تفسير جامع و بهرهگيرى از همه منابع معرفتى در كنار مبانى و اصول و قواعد تفسيرى است و با تأمّل در روايات تفسيرى ، به خوبى مىتوان اين روش را استنباط كرد .
مثلاً هنگامى كه امام باقر عليه السلام در تفسير آيه وضو به زراره مىفرمايد : مسح كردن به قسمتى از سر و پا كافى است ، زيرا قرآن مىفرمايد :(وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ)
۱ و تفسير خود را با اين عبارت ، به يك نكته زبانشناسى ، مستند مىفرمايد :
فَعَرَفنا حينَ قالَ(بِرُءُوسِكُمْ)
أن المَسحَ بِبَعضِ الرأسِ ، لِمكانِ الباءِ . ۲
پس هنگامى كه خدا فرمود:(بِرُءُوسِكُمْ)
، دانستيم كه مسح كردن به بعض سر ، واجب است ، به دليل آمدن «باء» بر سر «رؤوس» .
اين استناد ، در واقع ، اشاره به آن است كه زبانشناسى ، يكى از مقدّمات لازم براى تدبّر و فهم معارف قرآنى است ، و آشنايى مفسّر با ادبيات عرب و به طور كلّى ، مبانى دلالى اين كتاب آسمانى ، ضرورى است .
نيز هنگامى كه امام در تفسير آيه :(وَ مَن يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِى فَقَدْ