79
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

رابطه‏ای با ذات خداوند دارند؟ قول به حدوث اسم، مستلزم حدوث صفت نیز هست؟ آیا می‏توان میان مفاد روایاتی که سخن از حدوث اسم می‏گویند با روایات نفی صفات از ذات جمع کرد؟ این سؤالات و سؤالات دیگری در این‌باره ضرورت بحث از صفت و آثار و لوازم قول به حدوث اسم در بحث صفات الهی را ضروری می‏سازد.

ماده (و ‏ص‏ ف) به معنای آراستن چیزی است و صفت در لغت به نشانه‏ای که همراه چیزی است، گفته می‏شود.۱ مجموعه استعمالات این ماده نشان می‏دهد که وصف به معنای یاد کردن خصوصیات یک موضوع یا مسئله است.۲

ارائه تصویر روشنی از رابطه میان این دو عنوان، علاوه بر آنکه اقوال مختلف در مورد اسماء و صفات و ریشه‏های آن را روشن می‏سازد، به تبیین دقیق‏تر اسم و مسئله حدوث نیز کمک می‏کند.

احتمالی که در وهله نخست به ذهن می‏رسد آن است که اسم و صفت همانند مسکین و فقیر هستند، که اگر در کنار یکدیگر قرار بگیرند، معانی مستقل و اگر جداگانه استفاده شوند به یک معنا هستند. در روایات، مخلوق بودن اسماء و صفات، عدم تبدل اسماء و صفات در ساحت ربوبی، دلالت اسماء و صفات بر کمال و وجود و نه احاطه از جمله مواردی است که این دو واژه را در کنار یکدیگر به کار برده است. میرزا مهدی اصفهانی با یکی دانستن اسماء و صفات می‏نویسد: «بر خردمندان پوشیده نیست که مراد از اسماء و صفات همان صفات لغوی است که عین اسماء است».۳

1.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۶، ص۱۱۵.

2.. مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱۳، ص۱۲۳.

3.. طالعی، پاره ای از تعلیقات میرزا مهدی اصفهانی بر احادیث اصول کافی، سفینه، شماره ۲۰، ۱۳۸۷ش، ص۳۳.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
78

حساب آورد که گاهی بر اعلام خارجی مانند یحیی و مریم و... اطلاق می‏شود، گاه بر بازه‏ای از زمان و دیگر بار برای موجودات مافوق عالم ماده همچون ملائکه به کار برده می‏شود. اینها همه الفاظی هستند که برای توصیف، اشاره و یا حکایت از آن حقایق به زبان می‏آیند و تعبیر از آن‏ها باعث مفاهمه میان اهل زبان است؛ این به عنوان اصلی پذیرفته شده میان بشر به حساب می‏آید.

اسمای خداوند نیز مایه برقراری ارتباط خاص بنده و پروردگار به حساب می‏آیند؛ این ارتباط در قالب تسبیح، ذکر، دعا و قرائت این اسماء تحقق می‏یابد که هر یک از این امور - علاوه بر دلالت معنوی - با ارتباط زبانی و بر پایه الفاظ صورت می‏پذیرد. مطالعه استعمالات اسم در کنار این هم‏نشینان نشان می‏دهد، رهیافت قرآنی نیز علاوه بر استعمال معنوی، لفظی بودن و تکیه بر مخرج صوت را تأیید می‏کند، همانطور که تسبیح، دعا و قرائت، ذکر مفید این معنا نیز هستند و لفظی بودن اسمای الهی با ملاحظه کارکردهای این اسماء و لزوم وجود ابزاری برای ارتباط میان بندگان و خداوند نیز توجیه و تقویت می‏شود. در سوی دیگر بحث مطالعه روابط جانشینی و بیان جنبه‏های کارکردی اسماء در دعا و نیایش خداوند، گویای دلالت و وجود رابطه میان الفاظ اسماء و حقایق آن است، بر اساس روایات، اصل تغییر ناپذیری صفات و اینکه عبادت نسبت به ذات خداوند انجام می‏شود و الفاظ تنها ابزاری برای ابراز و واسطه تحقق این عبادت است، خود می‏تواند راه‏حلی برای تحفظ بر اصول تنزیهی نیز به شمار رود.

۴. صفت، واژه شناسی و ارتباط آن با اسماء

هنگامی که سخن از حدوث اسم به میان می‏آید، سؤالات متعددی پیرامون صفات نیز پدید می‏آید؛ میان اسم و صفت چه رابطه‏ای وجود دارد؟ این دو چه

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3148
صفحه از 312
پرینت  ارسال به