51
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

فصل دوم: حدوث اسمای الهی در قرآن و روایات

در فرهنگ اسلامی، قرآن سرآغاز یادکرد از اسم «اللّٰه» و شماری از اسمای الهی است. بر اساس روایات، مصدر الگوی صحیح در معرفت توحیدی خداوند، قرآن معرفی شده،۱ و قرآن نقطه مشترک همه گروه‏ها و تفکرات در استدلال بر مدعای ایشان به شمار می‏رود‏؛ ارائه تصویر صحیحی از تعلیم قرآنی پیرامون این بحث می‏تواند سرفصل تازه‏ای برای تقریب گفتمان گروه‏های مختلف به شمار رود.

از سوی دیگر روایات، سرفصل مهمی از مباحث مربوط به اسماء را در برگرفته است؛ چیستی اسماء، نسبت با ذات و مخلوق بودن آن از جمله این مباحث است که به مثابه بسط و توضیحی بر اصول قرآنی به شمار می‏رود.

مطالعه اقوال متعدد درباره اسم نشان می‏دهد تلقی از مفهوم اسم در ترسیم شبکه معنایی آن اثر مهمی دارد؛ برای این منظور مطالعه مؤلفه‏های توصیفی

1.. أن المذهب الصحیح فی التوحید ما نزل به القرآن من صفات اللّٰه عز و جل. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۰، باب النهی عن الصفة بغیر ما وصف به نفسه تعالی، ح۱.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
50

برخی اقسام توحید همانند توحید ربوبی را مشرکان نیز قائل بوده‏اند؛ اما در عین حال کارکرد معرفتی (البته تنها به واسطه اقرار به آن) اسماء را حتمی ‏دانسته و توحید الوهی و ربوبی را مبتنی بر آن می‏داند. ۱

توجه به دو نکته در این میان ضروری است:

۱. خلط میان راه و مقصد به کفر و یا شرک می‏انجامد، «من‏ عبد الاسم‏ دون‏ المعنی فقد كفر و من عبد الاسم و المعنی فقد أشرك»؛‏۲

۲. متد فهم و معرفت توحیدی با الگوی استدلالی و اثباتی شاهد و غایب یک تفاوت اساسی دارد؛ به نظر می‏رسد مغزای معرفت توحیدی انسان، فطرت است. جایگاه ممتاز صفات در استدلال اما، در روایت تحف العقول از امام صادق علیه السلام آمده است: «باب البحث ممكن وطلب المخرج موجود إن معرفة عين الشاهد قبل صفته ومعرفة صفة الغائب قبل عينه».۳ این الگو، شیوه صحیح تبیین توحیدی جایگاه صفات است.۴

با این توصیف، پیوند عمیقی میان حدوث و کارکرد اسماء به وجود می‏آید که بحث از کارکردهای آن را نیز در کنار حدوث و احکام مترتب بر آن ضروری می‏سازد.

1.. العبود، عقیدة الشیخ محمد بن عبدالوهاب السلفیه و اثرها فی العالم الاسلامی، ص۲۹۶.

2.. کلینی، الکافی، ج ۱، ص۸۷. تفصیل بحث درباره این روایت (صحیحه ابن رئاب) در بخش اعتبار سنجی متون خواهد آمد.

3.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۳۲۷.

4.. تفصیل این بحث در فصل چهارم خواهد آمد.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3153
صفحه از 312
پرینت  ارسال به