برخی اقسام توحید همانند توحید ربوبی را مشرکان نیز قائل بودهاند؛ اما در عین حال کارکرد معرفتی (البته تنها به واسطه اقرار به آن) اسماء را حتمی دانسته و توحید الوهی و ربوبی را مبتنی بر آن میداند. ۱
توجه به دو نکته در این میان ضروری است:
۱. خلط میان راه و مقصد به کفر و یا شرک میانجامد، «من عبد الاسم دون المعنی فقد كفر و من عبد الاسم و المعنی فقد أشرك»؛۲
۲. متد فهم و معرفت توحیدی با الگوی استدلالی و اثباتی شاهد و غایب یک تفاوت اساسی دارد؛ به نظر میرسد مغزای معرفت توحیدی انسان، فطرت است. جایگاه ممتاز صفات در استدلال اما، در روایت تحف العقول از امام صادق علیه السلام آمده است: «باب البحث ممكن وطلب المخرج موجود إن معرفة عين الشاهد قبل صفته ومعرفة صفة الغائب قبل عينه».۳ این الگو، شیوه صحیح تبیین توحیدی جایگاه صفات است.۴
با این توصیف، پیوند عمیقی میان حدوث و کارکرد اسماء به وجود میآید که بحث از کارکردهای آن را نیز در کنار حدوث و احکام مترتب بر آن ضروری میسازد.
1.. العبود، عقیدة الشیخ محمد بن عبدالوهاب السلفیه و اثرها فی العالم الاسلامی، ص۲۹۶.
2.. کلینی، الکافی، ج ۱، ص۸۷. تفصیل بحث درباره این روایت (صحیحه ابن رئاب) در بخش اعتبار سنجی متون خواهد آمد.
3.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۳۲۷.
4.. تفصیل این بحث در فصل چهارم خواهد آمد.