آوردهاند که دلیلی بر مخلوق بودن معانی این اسماء از آن برداشت نمیشود. فیض در بیان ترکیب عبارت بر اساس نسخه صدوق دو احتمال ذکر کرده است:
۱. «المعانی» مبتدا باشد که خبر آن حذف شده است، یعنی عبارت «و المعانی مخلوقات» بوده است؛
۲. «المعانی» مبتدا باشد که عبارت «و المعنی بها» عطف تفسیری به آن باشد. در این صورت «هو اللّٰه» خبر واقع میشود؛ یعنی مقصود از اسماء، خداوند است که ایشان احتمال دوم را برمیگزیند.۱
مسلماً پی جویی نسخ منابع نخستین از حوصله این نوشته خارج است، اما دو نکته حائز توجه باقی میماند، یکی آنکه نقل علامه مجلسی بر اساس نسخه معتبر نزد اوست، دیگر آنکه ریشههای اندیشه ایشان به نقل برگزیده نزد وی برمیگردد.
با توجه به این اختلاف نسخ و برداشتها به گروههایی از اقوال متکلمان امامیه خواهیم پرداخت.
اندیشمندان مدرسه بغداد، قول برگزیده اصحاب امامیه در مورد صفات را با کلید واژه «عالم لنفسه» مطرح کردهاند. شیخ مفید معتقد است این قول به مانند اقوال صفاتیه مشبهه یا اصحاب احوال نیست.۲
شیخ طوسی در کیفیة استحقاق صفات ذاتی معتقد است اگر صفات محدث باشد، تقدم این صفات بر خودشان لازم میآید؛ نیز اتصاف خداوند به صفات ذاتی قدیم نیز مستلزم تعدد قدماست؛ وی معنای «عالم لنفسه» بودن خدا را خارج از این حدوث و زیادت معرفی میکند.۳