35
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

كه از راه و رسم من روى بگردانَد، از من نیست».۱
از آنچه گذشت، روشن می‌شود که فلسفة اسلامی زندگی، نه فلسفة عیش و لذّت‌ است و نه فلسفة رنج و محنت. فلسفة اسلام در زندگی، فلسفة «خیر» است. فرد مسلمان، اصالتاً نه به دنبال لذّت‌ است و نه به دنبال محنت؛ بلکه به دنبال خیر و سعادت است؛ خواه در لذّت‌ باشد و خواه در محنت. البته این فلسفه، خود زیرمجموعة توحید است. در کتاب تاريخ دمشق به نقل از محمّد بن يزيد مبرّد چنین آمده که به حسن بن على علیه السلام گفته شد: «ابوذر مى‌گويد: براى من، فقر، دوست‌داشتنى‌تر از توانگرى و بيمارى، محبوب‌تر از تن‌درستى است». امام علیه السلام فرمود:
رَحِمَ اللهُ أبا ذَرٍّ! أمّا أنَا فَأَقولُ: فَمَنِ اتَّكَلَ عَلى حُسنِ اختِيارِ اللهِ لَهُ، لَم يَتَمَنَّ أنَّهُ في غَيرِ الحالَةِ الَّتِي اختارَ اللهُ تَعالى لَهُ، وهذا حَدُّ الوُقوفِ عَلَى الرِّضا بِما يُصرَفُ بِهِ القَضاءُ.۲
خداوند، ابوذر را رحمت كند؛ امّا من مى‌گويم: هر كس بر آنچه خداوند به نيكى برايش گُزيده، توكّل كند، ديگر آرزو ندارد كه در حالى جز آنچه خداى ـ تعالى ـ برايش پيش آورده، به سر بَرَد؛ و بدين سان مى‌توان خشنودى از پيشامدِ قضا را دريافت.
بنا بر این، یکی از اقدامات اساسی برای پیشگیری از گرایش به اعتیاد، این است که رویکرد لذّت‌ در فلسفة زندگی به رویکرد خیر تغییر کند. در این فلسفه، انسان نه به دنبال لذّت‌ است و نه محنت؛ بلکه در پی خیر صلاح پایدارِ خود است که در نظام توحیدی، توسط خداوند متعال تقدیر می‌شود. با این رویکرد، زمینة گرایش به اعتیاد کاهش می‌یابد؛ زیرا در چنین رویکردی، نه خوشی‌ها انسان را سرمست می‌کنند، و نه ناخوشی‌ها بی‌تاب.

1.. عن أبی عبدالله علیه السلام قال: إنَّ ثَلاثَ نِسوة أتینیَ رسولَ الله صلی الله علیه وآله، فَقالَت إحداهُنَّ: إِنَّ زوجی لایَأکُلُ اللّحمَ، و قالت الأُخری: إِنَّ زوجی لایّشّمُّ الطّیبَ، وقالَت الأُخری: إِنَّ زَوجی لایَقرَبُ النِّساءَ. فَخَرَجَ رسول الله صلی الله علیه وآله یَجُرُّ رِداءَهُ، حَتّی صَعِدَ المِنبَرَ فَحَمِدَ اللهَ و أَثنی عَلَیه، ثُمَّ قالَ: ما بالُ أقوامُ مِن إصحابی لایَأکلونَ‌اللّحمَ و لایَشَمّونَ الطّیبَ و لایأتونَ النِّساءَ،‌ أما إِنّی آکُلُ اللّحمّ و أشمُّ الطّیبَ و آتیِ النِّساءَ، فَمَن رَغِبَ عَن سُنَّتی فَلَیسَ مِنّی
(الکافی، ج ۵، ص ۴۹۶، ح ۵).

2.. تاريخ دمشق ج ۱۳، ص ۲۵۳؛ البداية والنهاية: ۸، ص ۳۹ ؛ الرسالة القشيريّة، ص ۱۹۵؛ كنز العمّال، ج ۳، ص ۷۱۲، ح ۸۵۳۸؛ تحف العقول، ص ۲۳۴؛ نزهة الناظر، ص ۹۴، ح ۲۷؛ أعلام الدين، ص ۳۰۰.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
34

مى‏زداید، و فرشتگان بر ایشان حاضر مى‏شوند. چون غسل كنند، آب بر هر تارِ مویى از آن دو نمى‏گذرد مگر آن كه خداوند، به ازاى هر تارِ مو، یك حسنه بر ایشان مى‏نویسد و یك گناه مى‏زداید. اگر این، در شبى سرد باشد، خداوند متعال به فرشتگان مى‏فرماید: بنگرید این دو بنده‏ام را كه در این شب سرد، غسل كردند؛ از آن روى كه یقین دارند من، خداوندگار آنان هستم. شما را گواه مى‏گیرم كه آن دو را آمرزیدم. پس اگر در این آمیزش، براى آن دو فرزندى بود، آن فرزند، خدمتكار ایشان در بهشت است». آن گاه، پیامبر خدا صلی الله علیه وآله با دستش به سینه عثمان زد و فرمود: «اى عثمان! از روش من، روى متاب كه هر كس از روش من روى برتابد، روز قیامت، فرشتگان، راه را بر او مى‏گیرند و روىِ او را از حوض من مى‏گردانند». ۱
امام صادق علیه السلام نیز نقل می‌كند كه سه زن، نزد پیامبر خدا صلی الله علیه وآله آمدند. یكى از آنان گفت: شوهرم گوشت نمى‏خورد. دومى گفت: شوهرم بوى خوش استشمام نمى‏كند. سومى گفت: شوهرم با زنان، نزدیكى نمى‏كند. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله، در حالى كه رَدایش را مى‏كشید، بیرون آمد و بر منبر شد و حمد و ثناى الهى را به جا آورد. سپس فرمود: «چه شده است كه گروهى از یارانم گوشت نمى‏خورند، بوى خوش نمى‏بویند، و با زنان، هم‏بستر نمى‏شوند؟! به درستى كه من گوشت مى‏خورم، بوى خوش مى‏بویم و با زنان، هم‌بستر مى‏شوم. پس هر

1.. جَاءَ عُثْمَانُ بْنُ مَظْعُونٍ إِلَى رسول اللهِ صلی الله علیه وآله فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ، قَدْ غَلَبَنِي حَدِيثُ النَّفْسِ وَ لَمْ أُحْدِثْ شَيْئاً حَتَّى أَسْتَأْمِرَکَ، قَالَ: بِمَ حَدَّثَتْکَ نَفْسُکَ يَا عُثْمَانُ؟ قَالَ: هَمَمْتُ أَنْ أَسِيحَ فِي الْأَرْضِ، قَالَ: فَلَا تَسِحْ فِيهَا؛ فَإِنَّ سِيَاحَةَ أُمَّتِي الْـمَسَاجِدُ، قَالَ: هَمَمْتُ أَنْ أُحَرِّمَ عَلَى نَفْسِي اللَّحْمَ، ‏فَقَالَ: فَلَا تَفْعَلْ؛ فَإِنِّي أَشْتَهِيهِ وَ آكُلُهُ، وَ لَوْ سَأَلْتُ الله أَنْ يُطْعِمَنِيهِ كُلَّ يَوْمٍ لَفَعَلَ، قَالَ: وَ هَمَمْتُ أَنْ أَجُبَّ نَفْسِي، قَالَ: يَا عُثْمَانُ، لَيْسَ مِنَّا مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ بِنَفْسِهِ وَ لَا بِأَحَدٍ، إِنَّ وِجَاءَ أُمَّتِي الصِّيَامُ، قَالَ: وَ هَمَمْتُ أَنْ أُحَرِّمَ خَوْلَةَ عَلَى نَفْسِي ـ يَعْنِي امْرَأَتَهُ ـ قَالَ: لَا تَفْعَلْ يَا عُثْمَانُ، فَإِنَّ الْعَبْدَ الْـمُؤْمِنَ إِذَا أَخَذَ بِيَدِ زَوْجَتِهِ كَتَبَ اللهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ وَ مَحَا عَنْهُ عَشْرَ سَيِّئَاتٍ، فَإِنْ قَبَّلَهَا كَتَبَ اللهُ لَهُ مِائَةَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ مِائَةَ سَيِّئَةٍ، فَإِنْ أَلَمَّ بِهَا كَتَبَ اللهُ لَهُ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَيِّئَةٍ وَ حَضَرَتْهُمَا الْـمَلَائِكَةُ، فَإِذَا اغْتَسَلَا لَمْ يَمُرَّ الْـمَاءُ عَلَى شَعْرَةٍ مِنْ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا إِلَّا كَتَبَ اللهُ لَهُمَا بِهَا حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُمَا بِهَا سَيِّئَةً، فَإِنْ كَانَ ذَلِکَ فِي لَيْلَةٍ بَارِدَةٍ قَالَ اللهُ عزّ و جلّ لِلْمَلَائِكَةِ: انْظُرُوا إِلَى عَبْدَيَّ هَذَيْنِ، اغْتَسَلَا فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ الْـبَارِدَةِ عَلِمَا أَنِّي رَبُّهُمَا، أُشْهِدُكُمْ أَنِّي قَدْ غَفَرْتُ لَهُمَا، فَإِنْ كَانَ لَهُمَا فِي وَقْعَتِهِمَا تِلْکَ وَلَدٌ كَانَ لَهُمَا وَصِيفاً فِي الْـجَنَّةِ. ثُمَّ ضَرَبَ رسول اللهِ صلی الله علیه وآله بِيَدِهِ عَلَى صَدْرِ عُثْمَانَ وَ قَالَ: يَا عُثْمَانُ، لَا تَرْغَبْ عَنْ سُنَّتِي؛ فَإِنَّ مَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي عَرَضَتْ لَهُ الْـمَلَائِكَةُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَصَرَفَتْ وَجْهَهُ عَنْ حَوْضِي
(دعائم الإسلام، ج۲، ص۱۹۰، ح۶۸۸؛ عوالي اللآلي، ج۳، ص۲۹۱، ح۵۳؛ مستدرك الوسائل، ج۷، ص۵۰۷، ح۸۷۶۳).

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19287
صفحه از 245
پرینت  ارسال به