167
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

و غم و اندوه را رفع مي‌كند.
سيرة معصومان علیهم السلام اين بوده كه گاه با استفاده از اين عامل، فشارهاي رواني خود را كنترل مي‌كردند. امام كاظم علیه السلام مي‌فرمايد: «گاهي عربي باديه‌نشين خدمت پيامبر خدا صلی الله علیه وآله مي‌رسيد و هديه براي ايشان مي‌آورد و تقديم ايشان مي‌كرد. سپس مي‌گفت: پول هديه ما را بده! پيامبر خدا صلی الله علیه وآله مي‌خنديد و هر گاه اندوهگين مي‌شد، مي‌فرمود: آن اعرابي چه كرد! اي كاش دوباره مي‌آمد».۱
خنديدن، يكي از اموري است كه موجب نشاط و شادابي مي‌گردد. عدّه‌اي، لذّت‌‌هاي دنيوي را با ايمان و دينداري در تضاد مي‌دانستند و تنها عبادت كردن را مي‌پسنديدند. لذا در موضوع ما، از خنديدن پرهيز مي‌کردند و تنها گريه كردن را مشروع مي‌دانستند. اين در حالي است كه پيامبر خدا صلی الله علیه وآله در برابر اين جريان ايستاد و فرمود: «هان! هر عبادتى را جوش و خروشى است كه سرانجام فروكش مى‌كند. پس، هر كس جوش و خروش عبادتش به سنّت من آرام گيرد، هدايت شده است و هركه با سنّت من مخالفت ورزد، گم‌راه شده است و عملش بر باد رفته است. بدانيد كه من نماز مى‌خوانم، مى‌خوابم، روزه مى‌گيرم، افطار مى‌كنم، مى‌خندم و مى‌گريم. پس هر كه از روش و سنّت من روى گرداند، از من نيست».۲ وقتي پيامبر خدا صلی الله علیه وآله با ديگران بودند، با خندة آنان مي‌خنديد. ۳ هيچ كس پُرتبسم‌تر از پيامبر خدا صلی الله علیه وآله ديده نشده است. ۴

جمع‌بندی

همان گونه که از مباحث پیش روشن شد، هیجان بُعد مادی انسان، اجزای مختلف این بُعد

1.. ان رسول الله كان يأتيه الاعرابي فيهدي له الهدية ثم يقول مكانه اعطنا ثمن هديتنا! فيضحك رسول الله صلی الله علیه وآله وكان إذا اغتم يقول: ما فعل الاعرابي ليته اتانا
(الکافي، ج ۲، ص ۶۶۳، ح ۱).

2.. أَلَا إِنَّ لِكُلِّ عِبَادَةٍ شِرَّةً ثُمَّ تَصِيرُ إِلَى فَتْرَةٍ فَمَنْ صَارَتْ شِرَّةُ عِبَادَتِهِ إِلَى سُنَّتِي فَقَدِ اهْتَدَى وَ مَنْ خَالَفَ سُنَّتِي فَقَدْ ضَلَّ وَ كَانَ عَمَلُهُ فِي تَبَابٍ أَمَا إِنِّي أُصَلِّي وَ أَنَامُ وَ أَصُومُ وَ أُفْطِرُ وَ أَضْحَكُ وَ أَبْكِي فَمَنْ رَغِبَ عَنْ مِنْهَاجِي وَ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي‏
(الکافي، ج ۲، ص ۸۵، ح ۱).

3.. امام علي علیه السلام در بيان سيره پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله با همنشينانش: يضحك مما يضحكون منه
(عيون أخبار الرضا، ج ۱، ص ۳۱۹).

4.. عبد الله بن الحرث بن جزء: ما رأيت أحدا كان أكثر تبسما من رسول الله صلی الله علیه وآله
(مسند ابن حنبل، ج ۴، ص ۱۹۰؛ سنن الترمذي، ج ۵، ص ۶۰۱، ح ۳۶۴۱). ابو امامة: كان - رسول الله صلی الله علیه وآله- مِن أضحك الناس وأطيبهم نفساً (کنز العمّال، ح ۱۸۳۹۹).


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
166

یکی از خرسندی‌های دنیوی مؤمن۱ و امام علی علیه السلام آن را مایة آبادانی قلب مؤمن می‌داند.۲ امام باقر علیه السلام نيز در بارة نقش روابط اجتماعي در نشاط می‌فرماید: «دیدار دوستان، مایة نشاط است».۳
البته آنچه ارتباط را لذّتبخش مي‌سازد، ارتباط مثبت و سازنده است و اين ارتباط، نيازمند برخورداري از مهارت‌هاي ارتباطي است. اين بررسي، گنجايش طرح اين موضوع را ندارد؛ امّا آنچه مهم است اين كه كسب مهارت‌هاي ارتباطي، نقش مهمي در لذّت‌ بردن از ارتباط با ديگران دارد. از اين رو بايد مهارت‌هاي ارتباطي، مورد توجّه قرار گيرد.
آنچه گذشت، موارد دهگانه‌ای بود که در روایت امام صادق از نشاط (نشره) مطرح شده بود. در ساير روایات، موارد دیگری نیز اضافه شده‌اند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
حسّ بویایی، یکی دیگر از ابعاد انسان بوده و بوي خوش، از ديگر عوامل مؤثّر در شادي است. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله مي‌فرمايد: «بوي خوش، [انسان را] شاد مي‌كند. »۴ امام علي علیه السلام نيز مي‌فرمايد: «بوی خوش، ماية نشاط است... .»۵ بوي خوش همچنين مي‌تواند موجب افزايش توان جنسي گردد۶ كه در اين صورت، با لذّت‌ جنسي نيز پيوند مي‌خورد.
شوخي و خنده، از عوامل شادي و نشاط است. پيامبر صلی الله علیه وآله يكي از ويژگي‏هاي اهل ايمان را شوخ‌طبعي آنان مي‏داند.۷ فضل بن ابى قره نيز مي‌گويد: امام صادق علیه السلام فرمود: «هيچ مؤمنى نيست، جز اين كه در او "دُعابه" هست». گفتم: دعابه چيست؟ فرمود: «شوخى».۸ شوخي، موجب نشاط روحي و آسايش رواني مي‌گردد۹ و فشارهاي رواني را كاهش مي‌دهد

1.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: یا علی ثلاث فرحات للمؤمن فی الدنیا: لقاء الاخوان، وتفطیر الصائم، والتهجد من آخر اللیل
(کتاب من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۳۶۰).

2.. امام علی علیه السلام: عمارة القلوب، معاشرة ذوی العقول
(غرر الحکم، ح ۶۳۱۳).

3.. مُلَاقَاةُ الْإِخْوَانِ نُشْرَةٌ
(الأمالي، طوسي، ص ۹۴، ح ۱۴).

4.. الطيب يسر (صحيفة الرضا، ص ۲۳۹).

5.. الطيب نُشرة.. (بحار الأنوار، ج ۷۳، ص ۱۴۱، ح ۴).

6.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: إن الريح الطيبة تشد القلب وتزيد في الجماع
( الکافي، ج ۶، ص ۵۱۰).

7.. المُؤمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ، وَالمُنافِقُ قَطِبٌ غَضِبٌ
(تحف العقول، ص‏۴۹؛ بحار الأنوار، ج‏۷۷، ص‏۱۵۵).

8.. الفضلُ بنُ أبي قرَةَ عن امام الصّادقِ علیه السلام: ما مِن مؤمنٍ إلاّ و فيهِ دُعابَةٌ، قلتُ: و ما الدُّعابَةُ؟ قالَ: المِزاحُ
(الکافي، ج٢، ص٦٦٣، ح٢).

9.. در كلمات منسوب به امام علي علیه السلام: لا بأس بالمكافهة يروّح بها الانسان عن نفسه ويخرج عن حدّ العبوس
(شرح نهج‌البلاغة، ابن ابي الحديد، ج ۲۰، ص ۳۳۹، ح ۸۸۶).

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19013
صفحه از 245
پرینت  ارسال به