285
فرهنگ نامه زیارت عتبات بر پایه منابع معتبر

الرّاحِمينَ.۱

زيارت جابر بن عبد اللّه‏ انصارى در روز اربعين

سيّد ابن طاووس از عطا(عطيه عوفى)۲نقل كرده كه مى‏گويد: روز بيستم ماه صفر، با جابر بن عبد اللّه‏ بودم. هنگامى كه به غاضريّه [در نزديكى كربلا] رسيديم، در نهر آن، غسل كرد و لباس پاكى را كه همراه داشت، به تن كرد و سپس به من گفت: اى عطا ! آيا چيز خوش‏بو كننده‏اى با تو هست؟

گفتم: آرى. من سُعْد (گونه‏اى عطر) به همراه دارم.

جابر، از آن بر سر و بقيّه بدنش زد و سپس، پابرهنه رفت تا اين كه نزد سرِ امام حسين عليه‏السلام ايستاد و سه بار تكبير گفت و سپس مدهوش به زمين افتاد. چون به هوش آمد، شنيدم كه مى‏گويد:

السَّلامُ عَلَيكُم يا آلَ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيكُم يا صَفوَةَ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيكُم يا خِيَرَةَ اللّهِ مِن خَلقِهِ، السَّلامُ عَلَيكُم يا سادَةَ السّاداتِ،

1.. الإقبال : ج ۳ ص ۱۰۳ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۳۳۲ ذيل ح ۲ .

2.. وى ابو الحسن عطيّة بن سعد بن جُناده عوفى جدلى قيسى كوفى است . امير مؤمنان عليه‏السلام ، نام او را انتخاب كرد و در باره‏اش فرمود : «اين ، عطيّه هديه خداست» . وى از تابعيان مشهور است و شيخ طوسى ، او را در زمره اصحاب امام على عليه‏السلام و امام باقر عليه‏السلام بر شمرده است و بَرقى ، او را از اصحاب امام باقر عليه‏السلام و امام صادق عليه‏السلامدانسته است . او مورد اعتماد و كثير الحديث است . وى همراه ابن اشعث ، عليه حَجّاج ، قيام كرد و حَجّاج ، به دليل خوددارى وى از دشنامگويى به امام على عليه‏السلام ، دستور داد چهارصد ضربه شلاّق به وى زدند و سر و ريشش را تراشيدند . او سپس به فارس پناه بُرد و در باقى‏مانده دوران حكومت حَجّاج ، در خراسان ، سُكنا گزيد و زمانى كه عمر بن هُبَيره ، حاكم عراق شد ، به كوفه باز گشت . او به سال ۱۱۱ ق (بنا بر قول مشهور) و يا ۱۲۷ ق (بنا بر قولى ديگر كه ظاهرا به قرينه روايت كردنش از امام صادق عليه‏السلام ، همين تاريخ ، درست است) ، در همان كوفه در گذشت . (ر.ك: دانش‏نامه امام حسين عليه‏السلام: ج ۸ ص ۳۸۹)


فرهنگ نامه زیارت عتبات بر پایه منابع معتبر
284

وَصِىِّ رَسولِ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيكَ يَابنَ فاطِمَةَ الزَّهراءِ سَيِّدَةِ نِساءِ العالَمينَ، السَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ الحَسَنِ الزَّكِىِّ، السَّلامُ عَلَيكَ يا حُجَّةَ اللّهِ فى أرضِهِ وشاهِدَهُ عَلى خَلقِهِ، السَّلامُ عَلَيكَ يا أبا عَبدِ اللّهِ الشَّهيدَ. السَّلامُ عَلَيكَ يا مَولاىَ وَابنَ مَولاىَ، أشهَدُ أنَّكَ أقَمتَ الصَّلاةَ وآتَيتَ الزَّكاةَ، وأَمَرتَ بِالمَعروفِ ونَهَيتَ عَنِ المُنكَرِ، وجاهَدتَ فى سَبيلِ اللّهِ حَتّى أتاكَ اليَقينُ، أشهَدُ أنَّكَ عَلى بَيِّنَةٍ مِن رَبِّكَ.

أتَيتُكَ يا مَولاىَ زائِرا وافِدا راغِبا مُقِرّا لَكَ بِالذُّنوبِ، هارِبا إلَيكَ مِنَ الخَطايا، لِتَشفَعَ لى عِندَ رَبِّكَ، يَابنَ رَسولِ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيكَ حَيّا ومَيِّتا، فَإِنَّ لَكَ عِندَ اللّهِ مَقاما مَعلوما وشَفاعَةً مَقبولَةً، لَعَنَ اللّهُ مَن ظَلَمَكَ، ولَعَنَ اللّهُ مَن حَرَمَكَ وغَصَبَ حَقَّكَ، لَعَنَ اللّهُ مَن قَتَلَكَ، ولَعَنَ اللّهُ مَن خَذَلَكَ، ولَعَنَ اللّهُ مَن دَعَوتَهُ فَلَم يُجِبكَ ولَم يُعِنكَ، ولَعَنَ اللّهُ مَن مَنَعَكَ مِن حَرَمِ اللّهِ وحَرَمِ رَسولِهِ وحَرَمِ أبيكَ وأَخيكَ، ولَعَنَ اللّهُ مَن مَنَعَكَ مِن شُربِ ماءِ الفُراتِ، لَعنا كَثيرا يَتبَعُ بَعضُها بَعضا. «اللّهُمَّ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ عالِمَ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ أَنتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبادِكَ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ»،۱«وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَىَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ»،۲ اللّهُمَّ لا تَجعَلهُ آخِرَ العَهدِ مِن زِيارَتِهِ وَارزُقنيهِ أبَدا ما بَقيتُ وحَييتُ يا رَبِّ، وإن مِتُّ فَاحشُرنى فى‏زُمرَتِهِ يا أرحَمَ

1.. زمر : آيه ۴۶ .

2.. شعرا : آيه ۲۲۷ .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه زیارت عتبات بر پایه منابع معتبر
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28262
صفحه از 510
پرینت  ارسال به