در جامعه، كمك مىكند و زائر حقيقى را در جهت اهداف بلند اين نهضت، قرار مىدهد و بدين سان، هر چه معرفت زائر بيشتر باشد، بهرهگيرى وى از بركات زيارت، افزونتر خواهد بود.
۲. اخلاص
اخلاص، پس از معرفت، اساسىترين شرط بهرهگيرى از هر عبادت و از جمله زيارت است. ما در اين جا به چند نمونه از اين روايتها اشاره مىكنيم:
ابن قولويه از امام صادق عليهالسلام روايت كرده كه فرمود: هر كس قبر حسين عليهالسلام را براى خدا و به خاطر خدا زيارت كند، خداوند، او را از آتش مىرَهانَد و از روز هراس بزرگ، ايمن مىدارد، و حاجتى از حاجتهاى دنيايى و آخرتى را از خدا نمىخواهد، جز آن كه خداى متعال، آن را برآورده مىسازد.۱
سيّد ابن طاووس از ابو عبداللّه برقى نقل مىكند كه: از امام صادق عليهالسلام سؤل شد: كسى كه حسين بن على عليهالسلام را در نيمه شعبان، زيارت كند و قصدش خداوند عز و جل و آنچه نزد اوست، باشد، نه آنچه [از شهرت و صلاحِ ظاهر كه] نزد مردم است، چه پاداشى دارد ؟
فرمود: «خداوند، گناهانش را در آن شب مىآمرزد، حتّى اگر به عدد موهاى گوسفندان قبيله كلب باشد».
سپس به امام عليهالسلام گفته شد: فدايت شوم ! خداوند، همه گناهانش را مىآمرزد ؟
فرمود: «آيا اين را براى زائر حسين عليهالسلام، فراوان مىبينى ؟! چگونه چنين نباشد و او را نيامرزد، در حالى كه در حدّ زيارت كننده خداوند عز و جل در عرشش است ؟».۲
ابن قولويه از هارون بن خارجه نقل مىكند كه: به امام صادق عليهالسلام گفتم: فدايت شوم !