روايات اهل بيت عليهمالسلام تأكيد دارند بر اين كه اگر كسى مىتواند، هر روز ايشان را زيارت كند، و اگر نمىتواند، هر جمعه، و اگر نمىتواند، هر هفته، و اگر نمىتواند، هر ماه، و اگر نمىتواند، هر چهار ماه، و اگر نمىتواند، هر شش ماه، و اگر نمىتواند هر سال، و اگر نمىتواند، هر سه سال، و اگر نمىتواند، هر چهار سال، و در نهايت، هر چه بيشتر زيارت كند، بهتر است. رواياتى نيز ثواب زيارت ايشان را بيش از ثواب زيارت حج و عمره دانستهاند و در مورد ترك زيارت امام عليهالسلام، هشدار مىدهند و امتناع از زيارت ايشان را موجب نقص ايمان، كوتاه شدن عمر، عاقّ اهل بيت عليهمالسلام شدن و محروميت از خير بسيار مىدانند.
با نگاهى عميق و همهجانبه به اين احاديث، در كنار احاديثى كه شرط اصلى بهرهگيرى از بركات زيارت امام حسين عليهالسلام را معرفت به حقّ او دانستهاند، به روشنى مىتوان دريافت كه اين احاديث، پيام سياسى مهمّى براى پيروان و علاقهمندان اهل بيت عليهمالسلام دارند، و آن، عبارت است از: فرهنگسازى و زمينهسازى براى تحقّق اهداف بلند عاشورا ؛ يعنى حاكميت ارزشهاى اسلامى به رهبرىِ پيشواى مورد نظر خاندان رسالت.
نكته جالب توجّه اين كه بر پايه برخى احاديث، آنچه مطلوب است، حضور براى زيارت سيّد الشهدا عليهالسلام است، نه اقامت در كربلا و متوطّن شدن در آن:
او را زيارت كن... و از آن جا باز گرد و آن جا را وطن خود مگير.۱
در مورد اقامت در مكّه نيز شمارى از فقها، به دلايلى مانند حفظ احترام خانه خدا و تداوم شور و شوق زائر ـ كه در برخى احاديث آمده ـ، به كراهتِ اقامت و توطّن در آن، فتوا دادهاند.۲
اين گونه روايات، اگر چه ممكن است از نظر سند، اعتبار لازم را نداشته باشند،