شده است۱ كه اصلىترين دليل استقبال امام حسين عليهالسلام از شهادت، جهلزُدايى از جامعه اسلامى است. نكته قابل توجّه، اين است كه اين دليل، ضمن زيارت اربعين امام حسين عليهالسلام، از امام صادق عليهالسلام گزارش شده است:
وبَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ، لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ، وحَيرَةِ الضَّلالَةِ.۲
و خونش را به خاطر تو بذل كرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانىِ گمراهى، بيرون آورد.
بنا بر اين، حكمت تعيين آن همه فضيلت و بركت براى زيارت امام حسين عليهالسلام، اين است كه زيارت امام عليهالسلام (همراه با آدابى كه بدانها اشاره خواهيم كرد)، همانند عزادارى هدفمند براى ايشان، نقشى بى بديل در زنده نگه داشتن مكتب شهادت و فرهنگ اصيل عاشورا ايفا مىكند، و زمينهساز حكومت جهانى اسلام به رهبرى خاندان رسالت است ؛ امّا زيارت ديگر اهل بيت عليهمالسلام، نمىتواند چنين نقشى را در جامعه ايفا نمايد.۳
روايات بسيارى از پيامبر صلىاللهعليهوآله و اهل بيت عليهمالسلام در باره فضيلت زيارت امام حسين عليهالسلام وتأكيد بر استمرار آن، و نهى از ترك زيارت و بيان آثار و بركات زيارت ايشان رسيده است كه در اين جا به چند نمونه اشاره مىكنيم:۴
از پيامبر صلىاللهعليهوآله نقل شده كه خطاب به امام على عليهالسلام مىفرمايد: خداوند، قبر تو و قبر فرزندانت را مكانهايى از بهشت، قرار داده است.... هر كس قبور شما را زيارت كند، برابر با هفتاد حج پس از حَجّة الإسلام (حجّ تمتّع)، پاداش دارد، و از گناهانش بيرون مىرود تا آن كه چون از زيارت شما باز گردد، مانند روزى مىشود كه از مادر، زاده شده است. پس اوليا و دوستدارانت را به نعمت جاودان [بهشت]مژده و