729
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

۱۴. برای شادکامی، ارزش قائل شوید (اولویت اوّل را در زندگی به آن بدهید).

فوردایس در پژوهش‏های مختلف به بررسی ویژگی‏های افراد شاد پرداخت و بویژه بر عادت‏هایی که افراد یاد شده در کوتاه‏مدّت از آن استفاده می‏کنند تا شادمان شوند، معطوف شد.۱ داک ورث و همکارانش می‏نویسند: «نقش فوردایس در این حوزه، بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که او نشان داد امکان شادمان‏تر کردن مردم وجود دارد».۲

‏ مداخله مبتنی بر مهربانی

لوبومیرسکی و همکاران از یک مداخله مهربانی۳ کردن به دیگران هم برای افزایش شادی یاد کرده‏اند. شفقت و مهربانی، از دیگر عوامل مؤثّر در شادکامی است. روان‏شناسان مثبت‏گرا، مهربانی را بیشتر یکی از توانمندی‏های مَنِشی در نظر می‏گیرند.۴ لوبومیرسکی و همکاران در ‏مطالعه‏ای شش هفته‏ای، شرکت‏کنندگان را در دو گروه جای دادند. در یک گروه، از شرکت‏کنندگان درخواست شد تا در طی یک روز، پنج عمل مهربانانه انجام دهند و به گروه دیگر گفته شد که پنج عمل مهربانانه را که مشابه با پنج عمل گروه اوّل بود، در طی روزهای هفته (و نه فقط در طی یک روز) انجام دهند. این مطالعه همچنین دارای یک گروه گواه هم بود. یافته جالب توجّه این پژوهش، آن بود که تنها دانشجویانی که اعمال مهربانانه را در طی یک روز انجام داده بودند، شادمان‏تر از دیگران بودند.

محقّقان در بحث در باره دلایل احتمالی این موضوع، معتقدند که انجام دادن همه فعّالیت‏های مهربانانه در یک روز، از خوگیری پیشگیری می‏کند. همچنین به نظر می‏رسد روزی که اعمال مهربانانه در آن انجام می‏گیرد، طولانی‏تر به نظر می‏رسد و میزان تمرکز بر مداخله، بیشتر می‏شود.۵ این تمرکز بیشتر به یک معنا به منزله افزایش ظرفیت‏شناختی افراد است؛ یعنی نوعی گستردگی و توسعه‏بخشی به قوّه تفکر (شناختی) افراد که در نظریه

1.. فوردایس، ۱۹۸۱ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

2.. داک‏ورث، استین و سلیگمن، ۲۰۰۵ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

3.. Kindness.

4.. Peterson amp; Seligman. (۲۰۰۴).

5.. لوبومیرسکی، کینگ و شلدون، ۲۰۰۴ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
728

سال ۱۹۷۷ میلادی و توسط فوردایس تدوین شد.۱ مطابق نظر کامپتون، برنامه آموزشی مایکل فوردایس،۲ یکی از گسترده‏ترین تلاش‏ها برای آموزش شادکامی بود.۳ فوردایس سال‏ها بر ایجاد شیوه‏ای جهت آموزش مردم برای شادتر شدنْ معطوف شد و با بازنگری منابع مربوط به بهزیستی روانی و ترکیب آن با دانش مربوط به مشاوره و درمان شناختی ـ‏ رفتاری، یک بسته آموزشی۴ تدوین کرد که آن را «اصول یا مبانی چهارده‏گانه شادکامی»۵ نامید. این مبانی چهارده‏گانه، عبارت اند از:

۱. فعّال‏تر باشید.

۲. زمان بیشتری را صرف اجتماعی شدن کنید.

۳. در کاری بامعنا به بهره‏وری برسید (محصولی داشته باشید).

۴. نظم داشته باشید.

۵. نگرانی را کنار بگذارید.

۶. انتظارات و آرزوهای دور و دراز خود را کم کنید.

۷. خوش‏بینانه فکر کنید.

۸. در زمان حال زندگی کنید.

۹. به بررسی یک شخصیت سالم بپردازید (اسوه‏گیری کنید).

۱۰. یک شخصیت اجتماعی و خون‏گرم داشته باشید (یا ایجاد کنید).

۱۱. خودتان باشید.

۱۲. روابط صمیمانه را ایجاد و تقویت کنید؛ چرا که این روابط، منبع دست اوّلِ (یا نمره اوّلِ) شادکامی هستند.

۱۳. احساسات منفی را حذف (رفع) کنید.

1.. سلیگمن، رشید و پارکز، ۲۰۰۶ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

2.. Fordyce,M.W.

3.. کامپتون، ۲۰۰۶ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

4.. Package.

5.. the Fourteen Fundamental of Happiness.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 68943
صفحه از 839
پرینت  ارسال به