633
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

مستقلّی است، در مباحث آینده، آن را به صورت مستقل مطرح خواهیم کرد. عنوان دیگری که همانند اُنس، می‏تواند نمایانگر بُعد عاطفی ‏لذّت معنوی باشد، دوستی با خداست که در ادامه به آن می‏پردازیم.

ب ـ‏ دوستی با خدا

از امور ‏لذّت‏بخش برای انسان، محبّت و دوستی است. بی‏تردید عاطفه، یکی از ابعاد انسان است که ارضا شدن آن، موجب احساس ‏لذّت برای انسان می‏گردد. آنچه این مسئله را مهم‏تر می‏سازد، متعلّق دوستی است. اگر موضوع عشق، موجودی مانند خداوند متعال باشد، ‏لذّتی فراگیر و اصیل به وجود خواهد آمد.

امّا آنچه مهم است این که محبّت و دل‌بستگی به خدا، با دل‌بستگی به دنیا در تقابل ‏اند. کسی که دل‌بسته دنیاست، نمی‏تواند دل‌بسته خدا شود.۱ لذا از شیرینیِ آن نیز محروم می‏گردد. بنا بر این، دل کندن از دنیا و دل بستن به خدا، موجب چشیدن شیرینیِ محبّت خدا می‏شود. امام صادق علیه السلام در این باره تصریح می‏فرماید:

۰.إذا تَخَلَّی المُؤمِنُ مِنَ الدُّنیا سَما، ووَجَدَ حَلاوَةَ حُبِّ اللّهِ، وکانَ عِندَ أهلِ الدُّنیا کأَنَّهُ قَد خولِطَ، وإنَّما خالَطَ القَومَ حَلاوَةُ حُبِّ اللّهِ فَلَم یشتَغِلوا بِغَیرِهِ.۲

۰.هر گاه مؤمن از دنیا دست بشوید، بلندی می‏گیرد و شیرینیِ محبّت خدا را می‏چشد، و در نظر اهل دنیا دیوانه می‏نماید، حال آن که در واقع، شیرینی محبّت خداوند با [جان] آنان آمیخته است و از این رو، به غیر او نمی‏پردازند.

جالب این که عامل اساسی در ایجاد محبّت خدا، معرفت و شناخت اوست. کسی که خدا را بشناسد، او را دوست می‏دارد.۳ به همین جهت، اشتیاق به خدا خصلت عارفان است.۴ در گام بعدی، یاد خدا موجب دوستی می‏گردد. وقتی انسان، کسی را که می‏شناسد،

1.. (مَّا جَعَلَ اللّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَینِ فِى جَوْفِهِ) (سورۀ أحزاب‏، آیۀ ۴).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: حُبُّ الدُّنیا وحُبُّ اللّهِ لا یجتَمِعانِ فی قَلبٍ أبَدا (تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۲۲). نیز، ر.ک: دوستی در قرآن و حدیث، ص۵۳۷ (موانع خدادوستی).

2.. الکافی، ج۲، ص۱۳۰، ح۱۰؛ مشکاة الأنوار، ص۱۲۱.

3.. امام حسن علیه السلام: مَن عَرَفَ اللّه أحَبَّهُ (تنبیه الخواطر، ج۱، ص۵۲).

4.. امام علی علیه السلام: الشَّوقُ خُلصانُ العارِفینَ (غرر الحکم، ح۸۵٥).
امام علی علیه السلام: الشَّوقُ شیمَة الموقِنینَ (همان، ح۶۶۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
632

انیس او باشد، احساس تنهایی نخواهد کرد، و بدون هیچ مونسی، نیاز او را برمی‏آورد.۱ او مونس هر کسی است که همدم ندارد.۲ امام صادق علیه السلام از خداوند، با تعبیر «بهترین انیس تنهایی‏های خود» یاد می‏کند۳ و به همین جهت، امام زین‏العابدین علیه السلام از او می‏خواهد که رحمت خود را نصیب وی کند تا به کسی غیر او انس نگیرد.۴

جالب این که در روایات و دعاهای معصومان علیهم السلام، انس گرفتن با خدا، ویژگی اهل معرفت دانسته شده که بر نقش شناخت تأکید دارد. به عنوان یک واقعیت، خداوند متعال، بهترین مونس انسان است؛ امّا اگر شناخته نشود، تأثیری برای بشر ندارد. از این رو، شناخت خدا موجب انس با او می‏شود. امام زین العابدین علیه السلام از خداوند می‏خواهد وی را در زمره کسانی قرار دهد که با معرفت خود، مونس جان‏های آنان شده است.۵ امام صادق علیه السلام نیز تصریح می‏کند که شناخت خدا، دل‏آرام هر دل‏تنگی، و یار هر تنهایی است.۶

وقتی خدا شناخته شد، موجب یادآوری او می‏گردد. شاید بتوان یادآوری را ساز و کار تأثیر معرفت در اُنس دانست. به تصریح پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هر کس خدا را یاد کند، خدا انیس او خواهد شد.۷ امام زین العابدین علیه السلام و امام صادق علیه السلام به تجربه می‏گویند که هرگاه هراسِ غربت، ما را فرا گیرد، یادِ خدا، مونس ما می‏شود.۸ از آن جا که یادکَرد خداوند، خود بحث

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لا یستَوحِشُ مَن کانَ اللّهُ أنیسَهُ، ولا یذِلُّ مَن کانَ اللّهُ أعَزَّهُ، ولا یفتَقِرُ مَن کانَ بِاللّهِ غَناؤُهُ، فَمَنِ استَأنَسَ بِاللّهِ آنَسَهُ اللّهُ بِغَیرِ أنیسٍ (مشکاة الأنوار، ص۲۲۳، ح۶۱۸).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یا أنیسَ مَن لا أنیسَ لَهُ (المصباح، کفعمی، ص۳۴۲؛ البلد الأمین، ص۴۰۴).

3.. امام صادق علیه السلام ـ مِن دُعائِهِ فی یومِ عَرَفَة ـ : یا خَیرَ مَن آنَستُ بِهِ وَحدَتی وناجَیتُهُ بِسِرّی (الإقبال، ج۲، ص۱۴۱؛ بحار الأنوار، ج۹۸، ص۲۵۶).

4.. امام زین العابدین علیه السلام ـ فی دُعاءِ أبی حَمزَة الثُّمالِی ـ : إلهی... اِرحَم فی هذِهِ الدُّنیا غُربَتی، وعِندَ المَوتِ کربَتی... حَتّى لا أستَأنِسَ بِغَیرِک، یا سَیدی إن وَکلتَنی إلى نَفسی هَلَکتُ (مصباح المتهجّد، ص۵۹۳، ح۶۹۱).

5.. امام زین العابدین علیه السلام ـ فِی المُناجاة الإِنجیلِیة ـ : اللّهمَّ اجعَلنی مِنَ الَّذینَ... آنَستَ نُفوسَهُم بِمَعرِفَتِک (بحار الأنوار، ج۹۴، ص۱۵۶، ح۲۲)

6.. امام صادق علیه السلام: إنَّ مَعرِفَة اللّهِ عزّ و جلّ آنِسٌ مِن کلِّ وَحشَة، وصاحِبٌ مِن کلِّ وَحدَة، ونورٌ مِن کلِّ ظُلمَة، وقُوَّة مِن کلِّ ضَعفٍ، وشِفاءٌ مِن کلِّ سُقمٍ (الکافی، ج۸، ص۲۴۷، ح۳۴۷).

7.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یا أنیسَ الذّاکرینَ (المصباح، کفعمی، ص۳۴۶؛ البلد الأمین، ص۴۱۰).

8.. امام زین العابدین علیه السلام ـ فِی المُناجاة الخَمسَ عَشرَة ـ : إلهی... أستَغفِرُک مِن کلِّ لَذَّة بِغَیرِ ذِکرِک، ومِن کلِّ راحَة بِغَیرِ اُنسِک، ومِن کلِّ سُرورٍ بِغَیرِ قُربِک، ومِن کلِّ شُغُلٍ بِغَیرِ طاعَتِک (همان، ص۱۵۱). نیز، ر.ک: مصباح المتهجد، ص۳۵۵، ح۴۷۳؛ جمال الاُسبوع، ص۲۳۷؛ مهج الدعوات، ص۲۲۷.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 69146
صفحه از 839
پرینت  ارسال به