63
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

تقدیر الهی، واکنش عملی و تلاش انسان نیز جای دارد. بر این اساس، انسان باید تلاش کند تا زندگی خوبی را که برای او مقدّر شده است، تأمین کند. این بدان جهت است که خداوند مقدّر می‏سازد و انسان باید تلاش کند تا بدان دست یابد. پس در برابر تقدیر خداوند، دو واکنش از انسان وجود دارد: یکی واکنش روانی (رضامندی، شکر و صبر) و دیگری واکنش عملی (تلاش برای تأمین زندگی). وقتی چنین امری تحقّق یافت، خیر مقدّر، به خیر مؤثّر تبدیل می‏شود و خیر مؤثّر، زندگی خوب را رقم می‏زند و در نتیجه، رضایت ثانویه از زندگی به وجود می‏آید. رضایت نخست، رضایت از تقدیر خیر است و این رضایت، رضایت از تحقّق خیر (یا زندگی خوب).

نمودار (۲ ـ ۹) نمودار خیر مؤثّر


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
62

مقدّر» و «سرور مقدّر» است. از این رو، شادکامی تحقّق‏یافته، از یک سو، متوقّف بر «تحقّق خیر مقدّر» است که آن را «خیر مؤثّر» می‏نامیم و از سوی دیگر، متوقّف بر «تحقّق سرور مقدّر» است که آن را «سرور مؤثّر» می‏نامیم. سرور مؤثّر و خیر مؤثّر، چون در حدّ تقدیرند، تأثیری در زندگی انسان نخواهند داشت و تنها زمانی تأثیرگذار خواهند بود که تحقّق‏یافته باشند. پس می‏توان گفت:

سرور مؤثّر + خیر مؤثّر = شادکامی تحقّق‏یافته

وقتی شادی و سرور مؤثّر تحقّق یافت، احساس نشاط شکل می‏گیرد، و وقتی خیر مؤثّرْ تحقّق یافت، احساس رضامندی به وجود می‏آید. اکنون سؤال این است که: چه چیزی خیر مقدّر و سرور مقدّر را به خیر مؤثّر و سرور مؤثّر تبدیل می‏کند؟ پاسخ در واکنش مناسب به هر کدام است. واکنش مناسب به سرور و شادی مقدّر، التذاذ یا ‏لذّت بردن است که عوامل آن را در دو بُعد مادی و معنوی برشمردیم.

نمودار (۲ ـ ۸) نمودار نشاط مؤثّر

امّا واکنش مناسب به خیر مقدّر، کمی پیچیده و چند گونه است؛ یک گونه آن، واکنشِ روانی نسبت به تقدیر است. این واکنش، دو سطحی است. یک سطح آن واکنش کلّی نسبت به تقدیر خداوند و سطح دیگر آن، واکنشِ ناظر به موقعیت‏های دوگانه (خوشایند و ناخوشایند) است. واکنش کلّی، «رضامندی» و واکنش‏های ناظر به موقعیت، عبارت‏اند از: «شکر» و «صبر». آنچه دو سطح بودن واکنش روانی را تحلیل می‏کند، نوع مناسبات قضا و قدر با ابعاد چهارگانه آن است که یک تقدیر کلّی داریم که به دو گونه خوشایند یا ناخوشایند، تجلّی می‏یابد. این نوع، دو گونه ارزیابی را به وجود می‏آورد. وقتی خیرِ مقدَّر به عنوان یک کل و بدون توجّه به ابعاد، مورد ارزیابی قرار می‏گیرد، رضامندی از تقدیر به وجود می‏آید و وقتی ابعاد دوگانه‏اش مورد ارزیابی قرار می‏گیرند، شُکر و صبر به وجود می‏آیند.

گونه دیگر واکنش، واکنش عملی است. در بخشی از فرایند زندگی خوب و در دایره ​

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 73151
صفحه از 839
پرینت  ارسال به