527
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

۰.​اِتَّقُوا اللّهَ وَاصبِروا فَإِنَّهُ مَن لَم یصبِر أهلَکهُ الجَزَعُ.۱

۰.از خدا پروا داشته باشید و بردباری کنید که هر کس صبر نکند، بی‏تابی کردن، او را هلاک می‏سازد.

از این رو، اگر بی‏تابی بر کسی چیره شود، روی آسایش را نخواهد دید.۲ بنا بر این، بی‏تابی کردن، در نهایت بر شادکامی تأثیر منفی می‏گذارد.

واکنش مثبت: صبر

بهترین واکنش در برابر سختی‏ها، بردباری است. برای رسیدن به رضامندی در سختی‏ها و تحقّق شادکامی پایدار، باید بردبار بود و مشکلات را تحمّل کرد.

صبر، یکی از اساسی‏ترین مفاهیم در اخلاق اسلامی است و مفهومی است که نقش عمده و فراگیری در حیات انسان دارد، به گونه‏ای که لحظه‏ای از حیات نیست که از صبر، بی‏نیاز باشد. برخی از مفاهیم اخلاقی (مثل عفّت یا حلم)، قلمروی خاص و محدود دارند؛ امّا صبر، از مفاهیمی است که قلمروی عام دارد و در همه لحظات زندگی، مورد نیاز است. اساساً زندگی در هیچ رده‏ای بدون صبر امکان‏پذیر نیست. شاید به همین جهت باشد که در احادیث، از صبر به عنوان «سَرآمد ایمان» یاد شده است.۳ مجموع این احادیث، به خوبی نقش صبر را در زندگی نشان می‏دهند. ایمان در خلأ وجود ندارد؛ بلکه در متن زندگی تجلّی می‏یابد. لذا اگر صبر وجود نداشته باشد، انسان در زندگی، به کارهایی دست می‏زند که با

1.. بحار الأنوار، ج‏۷۱، ص‏۹۵، ح‏۸۵.

2.. پیامبر صلی الله علیه و آله: مَنِ استَولی‏ عَلَیهِ الضَّجَرُ رَحَلَت عَنهُ الرّاحَةُ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۳۵۵، ح‏۵۷۶۲؛ مشکاة الأنوار، ص۳۰۷؛ روضة الواعظین، ص‏۴۱۵).

3.. امام صادق علیه السلام: الصبرُ رأسُ الایمانِ (الکافی، ج۲،ص۸۷).
ایشان در کلام دیگری نیز می‏فرماید: الصبرُ مِن الایمانِ بِمنزلةِ الرأسِ مِن الجَسَدِ، فإذا ذَهَبَ الرأسُ ذَهَبَ الجَسَدُ، کذلِک إذا ذَهَبَ الصبرُ ذَهَبَ الایمانُ (همان جا).
در نقل دیگری، به جای ایمان، کلمۀ «امور» آمده که در جای خود قابل تأمّل است: الصبرُ فی الاُمورِ بِمَنزِلَةِ الرأسِ مِن الجسدِ، فإذا فارِقُ الرأسُ الجسدَ، فَسَدَ الجَسدُ، وإذا فارِقَ الصبرُ الأمورَ، فَسَدَتِ الأُمورُ (همان، ص۹۰، ح۹).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
526

حالی است که به وسیله بی‏تابی کردن، آنچه از دست رفته، باز نمی‏گردد و مصیبت وارد شده، از بین نمی‏رود و احساسات و عواطف انسان، کنترل نمی‏شود. این، یک واقعیت است که در روایات، مورد تأکید قرار گرفته است.۱

با این حساب، بی‏تابی کردن، نه تنها به رفع مشکل، کمک نمی‏کند، بلکه به رنج آن نیز می‏افزاید.۲ به همین جهت، کسی که بی‏تاب شود، فقط مصیبت خود را بزرگ‏تر کرده است. از این‏روست که روایات اسلامی، مصیبت را برای شخصِ بی‏تاب، دو برابر می‏داند.۳ کسی که بی‏تابی می‏کند، «انتظار» پیروزی دارد و چون به هدف خود نمی‏رسد، فشار روانی، وی را در بر می‏گیرد. برآورده نشدن انتظارات و احساس شکست، خود، عواملی برای افزایش تنیدگی خواهند بود. ورود سختی‏ها خود، تنیدگی‏زاست و درافتادن با آنها، افزاینده تنیدگی است، نه کاهنده آن! ما به دنبال چه بودیم؟ کاهش تنیدگی یا افزایش آن؟! هر چند صبر کردن، دشوار است، ولی دشوارتر از پیامدهای بی‏تابی کردن نیست.۴

به همین جهت، عقل، حکم می‏کند که انسان، ناخوشایندِ اندک را تحمّل کند و با بی‏تابی کردن، بر مشکلات خود نیفزاید.۵ گرفتاری انسان، هر چه قدر بزرگ و سنگین باشد، در برابر فشار روانیِ ناشی از بی‏تابی کردن، کوچک است. کسی که تحمّل آن اندک را ندارد، چگونه می‏تواند پیامدهای سخت‏تر مصیبتِ بی‏تابی شده را تحمّل کند؟! به همین جهت، امام صادق‏علیه السلام می‏فرماید:

1.. امام علی علیه السلام: الحُزنُ وَالجَزَعُ لا یرُدّانِ الفائِتَ (غرر الحکم، ح‏۵۶۱۲).
ایشان همچنین می‌فرماید: الجَزَعُ لا یدفَعُ القَدَرَ ولکن یحبِطُ الأَجرَ (همان، ح‏۵۶۲۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۲۱).

2.. امام علی علیه السلام: الجَزَعُ یعَظِّمُ المِحنَة (غرر الحکم، ح‏۵۶۱۹). نیز، ر.ک: همان، ح‏۵۶۲۲ ـ ‏۵۶۲۳، ‏۵۶۲۶ و ‏۵۶۲۹؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۱۸۷؛ جامع الأخبار، ص‏۱۱۳.

3.. امام کاظم علیه السلام: المُصیبَة لِلصّابِرِ واحِدَة ولِلجازِعِ اثنَتانِ (تحف العقول، ص‏۴۱۴؛ أعلام الدین، ص‏۴۱۴). نیز، ر.ک: غرر الحکم، ح‏۵۶۲۴؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۲۶.

4.. امام علی علیه السلام: الجَزَعُ أتعَبُ مِنَ الصَّبرِ (غرر الحکم، ح‏۵۶۲۰؛ مقتل الحسین، خوارزمی، ص‏۳۷۵، ح‏۳۹۵).

5.. امام علی علیه السلام: لا تَجزَعوا مِن قَلیلِ ما أکرَهَکم فَیوقِعَکم ذلِک فی کثیرٍ مِمّا تَکرَهونَ (غرر الحکم، ح‏۵۶۳۸؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۵۲۳).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 72668
صفحه از 839
پرینت  ارسال به