525
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

کردن نزد مردم، چه تأثیری خواهد داشت؟! باید شکایت پیش کسی بُرد که توان حلّ آن مشکل را داشته باشد.۱ به همین جهت ایشان می‏فرماید: «هر گاه مسلمان، در تنگنا قرار گرفت، نباید از خداوند شکایت کند؛ بلکه باید به پروردگارش ـ‏ که زمام امور و تدبیر آنها به دست اوست ـ‏ شکایت کند».۲ همچنین وقتی از امام جوادعلیه السلام در باره صبر جمیل پرسیدند، ایشان فرمود: «چیزی است که شکایت کردن، در آن نیست». سپس فرمود:

۰.وما فِی الشَّکوی‏ مِنَ الفَرَجِ؟! فَإِنَّما هُوَ یحزِنُ صَدیقَک ویفرِحُ عَدُوَّک.۳

۰.شکایت کردن، چه تأثیری در فَرَج دارد؟! همانا دوست را اندوهگین می‏کند و دشمن را شاد می‏گرداند.

در این چند روایت، برهان ظریفی وجود دارد که آن را برهان «قدرت و غنا» می‏نامیم. مبنای این برهان آن است که:

باید به نزد کسی شکایت بُرد که توان بی‏نیاز کردن و بر طرف کردن مشکل را داشته باشد؛

کسی غیر خدا چنین توانی ندارد؛

پس به غیر او نباید شکایت بُرد.

همان گونه که مشهود است در این برهان ـ‏ که موجب نفی شکایت به غیر خدا می‏شود ـ‏، باز مسئله توحید و آنچه در فصل مبانی گذشت، مطرح است و در حقیقت، نفی شکایت بردن به نزد غیر خدا و تأیید شکایت به خدا، مبتنی بر همان اصول توحیدی است.

به هر حال، تردید نداشته باشید که بی‏تابی کردن، کوچک‏ترین تأثیری در بهبود وضعیت شما نخواهد داشت. «سودمندی»، یکی از اصول اساسی در رفتارهای خردمندانه است. رفتار خردمندانه، رفتاری است که فایده و نتیجه عاقلانه‏ای به دنبال دارد. ممکن است که ما از بی‏تابی کردن، به عنوان رفتار مقابله‏ای استفاده کنیم؛ ولی باید دانست که مقابله مثبت و واکنش صحیح، آن است که شرایط موجود را بهبود بخشد و اوضاع را کنترل کند. این، در

1.. امام علی علیه السلام: اِجعَل شَکواک إلی‏ من یقدِرُ عَلی‏ غِناک (غرر الحکم، ح‏۳۹۶۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۸۶).

2.. إذا ضاقَ المُسلِمُ فَلا یشکوَنَّ رَبَّهُ عزّ و جلّ وَلیشتَک إلی‏ رَبِّهِ الَّذی بِیدِهِ مَقالیدُ الاُمورِ وتَدبیرُها (الخصال، ص‏۶۲۴، ح‏۱۰). نیز، ر.ک: تحف العقول، ص‏۸۱.

3.. جامع الأخبار، ص‏۱۱۶؛ بحار الأنوار، ج‏۷۱، ص‏۹۲.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
524

مصیبت، از انسان، سر می‏زند.۱ از سوی دیگر، کسل شدن، اظهار ناتوانی کردن، و دست روی دست گذاشتن و روال زندگی را رها کردن، منشأ ترک کردن اموری است که انسان در شرایط عادی، آنها را انجام می‏داده است.

پدیده دیگری که هنگام بی‏تابی، رخ می‏دهد، «شکایت کردن» است. معمولاً وقتی حادثه ناخوشایندی رخ می‏دهد، انسان، لب به شکایت می‏گشاید. گاهی این شکایت کردن، با ناسزاگویی همراه می‏شود، هیچ حریمی نگاه داشته نمی‏شود و هر چه به زبان می‏رسد، گفته می‏شود. امّا کسی که صبور و بردبار باشد، اهل شکایت و ناسزا نیست.

جابر بن عبداللّٰه انصاری از امام باقرعلیه السلام پرسید: «صبر جمیل چیست؟». ایشان، در پاسخ می‏فرماید: «صبری است که در آن، شکایت کردن به مردم نیست».۲ البته شکایت کردن به خداوند، مانعی ندارد؛ آنچه بد است، شکایت کردن از خداست. شکایت از خدا، به معنای «اعتراض» است و شکایت به خدا، به منظور «استعانت». شکایت بردن به نزد مردم، در حقیقت، شکایت کردن از خداست. نباید هنگام سختی‏ها نزد دیگران شکایت کرد. شکایت

1.. جابر به امام باقر علیه السلام می‏گوید: «بی‏تابی کردن چیست؟». ایشان در پاسخ می‏فرماید: «أشَدُّ الجَزَعِ الصُّراخُ بِالوَیلِ و لَطمُ الوَجهِ و الصَّدرِ و جَزُّ الشَّعرِ مِنَ النَّواصِی و مَن اَقامَ النُّواحَةَ فَقَد تَرَکَ الصَّبرَ و أخَذَ فِی غَیرِ طَریقِهِ» (الکافی، ج۳، ص‏۲۲۲، ح‏۱).
امام صادق علیه السلام: مَن أُصیبَ بِمُصیبَةٍ فَجاءَ عِندَ تِلکَ المُصیبَةِ بِنائِحَةٍ فَقَد کَفَرَها (الکافی، ج‏۶، ص‏۴۳۲، ح‏۱۱؛ مشکاة الأنوار، ص‏۴۳۳؛ بحار الأنوار، ج‏۸۲، ص‏۱۰۳، ح‏۴۹).
امام علی علیه السلام: نَهی رسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله عَنِ الرَّنَةِ عِندَ المُصیبَةِ و نَهی عَنِ النِّیاحَةِ و الإستِماعِ إلَیها (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۵، ح‏۴۹۶۸؛ الأمالی، صدوق، ص‏۴۲۲؛ مکارم الأخلاق، ص‏۴۲۴).
امام کاظم علیه السلام: مَن ضَرَبَ بَیَدِهِ عَلی فَخِذِهِ او ضَرَبَ بِیَدِهِ الواحِدَةِ عَلَی الاُخری عِندَ المُصیبَةِ فَقَد حَبِطَ اَجرُهُ (تحف العقول، ص‏۴۰۳؛ بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص‏۳۲۶، ح‏۴).
کسی خدمت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله رسید و گفت: چه چیزی پاداش مصیبت را از بین می‏برد؟ ایشان فرمود: «تصفیق الرجل بیمینه علی شماله والصبر عند الصدمة الاولی» (مسکن الفؤاد، ص‏۴۸؛ بحار الأنوار، ج‏۸۲، ص‏۹۳، ح‏۴۵).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الضَّربُ عَلَی الفَخِذِ عِندَ المُصِیبَةِ یُحِبطُ الأجرَ و الصَّبرُ عِندَ الصَّدمَةِ الاَولَی یُعظَمُ الأجرُ (تنبیه الغافلین، ص‏۲۶۰، ح۳۴۸).

2.. فَذلِک صَبرٌ لَیسَ فیهِ شَکوی إلَی النّاسِ (الکافی، ج‏۲، ص‏۹۳). جبرئیل نیز همین نکته را در تفسیر صبر برای پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بیان می‏کند (ر.ک: معانی الأخبار، ص‏۲۶۰؛ بحار الأنوار، ج‏۷۱، ص‏۸۷ و ج‏۷۷، ص‏۴۲۰).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 73117
صفحه از 839
پرینت  ارسال به