467
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

نعمت پنهان را امام غائب دانسته است.۱

امام علیعلیه السلام از وجود پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله و خوش‏اخلاقی۲ و پرهیز از گناه۳ و الفت میان مردم،۴ به عنوان نعمتْ یاد کرده است و در روایتی دیگر، در یک ترتیب صعودی، از «مال» و «سلامتی» و سپس «تقوای قلب» به عنوان نعمتْ یاد کرده است.۵

امام صادقعلیه السلام نیز از توحید در محبّت به خدا به عنوان نعمتْ یاد کرده است.۶ در برخی دیگر از روایات، سلامتی، فراغت و امنیت، نعمت‏های فراموش شده نامیده شده‏اند.۷ در روایتی از امام علیعلیه السلام علاوه بر آنچه خدا عطا می‏کند و اشتباهاتی که می‏پوشاند، از بلاهایی که پیش از ورود بر می‏گرداند نیز به عنوان نعمتْ یاد شده است.۸

1.. امام کاظم علیه السلام ـ أیضا ـ : النِّعمَة الظّاهِرَة الإمامُ الظّاهِرُ، و الباطِنَة الإمامُ الغائبُ (کمال الدین، ص۳۶۸، ح۶).

2.. امام علی علیه السلام: کفى بالقَناعَة مُلکا، و بحُسنِ الخُلقِ نَعیما (نهج البلاغة، حکمت ۲۲۹).

3.. امام علی علیه السلام: إنّ مِن النِّعمَة تَعَذُّرَ المَعاصی (غرر الحکم، ح۳۳۹۵).

4.. امام علی علیه السلام: إنَّ اللّهَ سبحانَهُ قَدِ امتَنَّ على جَماعَة هذهِ الاُمَّة فیما عَقَدَ بَینَهُم مِن حَبلِ هذهِ الاُلفَة الّتی ینتَقِلونَ فی ظِلِّها، وَ یأوُونَ إلى کنَفِها، بنِعمَة لا یعرِفُ أحَدٌ مِن المَخلوقینَ لَها قِیمَة؛ لأنَّها أرجَحُ مِن کلِّ ثَمَنٍ، و أجَلُّ مِن کلِّ. (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۹۲).

5.. امام علی علیه السلام: إنّ مِن النِّعَمِ سَعَة المالِ، و أفضَلُ مِن سَعَة المالِ صِحَّة البَدَنِ، و أفضَلُ مِن صِحَّة البَدَنِ تَقوَى القَلبِ (شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۱۹، ص۳۳۷).

6.. امام صادق علیه السلام: ما أنعَمَ اللّهُ على عَبدٍ أجَلَّ مِن أن لا یکونَ فی قَلبِهِ مَع اللّهِ عزّ و جلّ غَیرُهُ (تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۰۸).

7.. نِعمَتانِ مَفتونٌ فیهما کَثیرٌ مِن النّاسِ: الفَراغُ و الصِّحَّةُ (الخصال، ص۳۵، ح۷). نیز، ر.ک: میزان الحکمة، ج۱۳، ص۶۳۵۸، ح۲۰۳۶۷.
در حدیث دیگری امنیت نیز به این مجموعه اضافه شده است: نِعمَتانِ مَکفورَتانِ: الأَمنُ و العافِیةُ (میزان الحکمة، ج۱۳، ص۶۳۵۸، ح۲۰۳۶۹).

8.. لَم تَخلُ مِن لُطفِهِ طَرفَةَ عَینٍ، فی نِعمَةٍ یُحدِثُها لَک، او سَیِّئَةٍ یَستُرُها عَلَیکَ، أو بَلِیَّةٍ یَصرِفُها عَنکَ (همان، ص۶۵۳۰، ح۲۰۳۴۰).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
466

هر آنچه را که از خدا خواستید، به شما داد و نعمت‏های او بی‏شمار است و انسان، ستمکار و ناسپاس، و البته خدای او، آمرزنده و مهربان است.۱ به همین جهت، امام علیعلیه السلام خداوندی را سپاس می‏گوید که سخنوران، در ستودنش درمانده می‏شوند و شمارندگان، در شمردن نعمت‏هایش ناتوان.۲ ایشان به کمیل بن زیاد تصریح می‏کند که: تو هیچ‏گاه از لطف خدا خالی نبوده‏ای. پس هماره او را سپاس و ستایش کن.۳

روزی پیامبر خداصلی الله علیه و آله از امیر المؤمنانعلیه السلام پرسید: «بگو نخستین نعمتی که خدای عزّ و جلّ تو را به آن آزمود و به وسیله آن نواخت، چیست؟». امام علیعلیه السلام فرمود: «این که خداوند ـ‏ که یادش شکوهمند باد ـ‏ مرا از هیچ آفرید». پیامبر خداصلی الله علیه و آله با شنیدن این پاسخ فرمود: «درست گفتی».۴

خداوند متعال در قرآن کریم، از نعمت آشکار و پنهان صحبت کرده است.۵ در تفسیر این آیه، پیامبر خداصلی الله علیه و آله از «اسلام»، «آفرینش نیکو و هماهنگ انسان» و همچنین از «روزی» به عنوان نعمت‏های آشکار، و از «پوشاندن عیوب و رسوا نکردن در میان مردم» به عنوان نعمت پنهان، یاد کرده است. امام باقرعلیه السلام، نعمت آشکار را توحید و خداشناسی، و نعمت پنهان را ولایت اهل بیتعلیهم السلام دانسته۶ و امام کاظمعلیه السلام، نعمت آشکار را امام حاضر و

1.. (وَآتَاکمْ مِنْ کلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الاْءِنْسَانَ لَظَلُومٌ کفَّارٌ) (سورۀ ابراهیم، آیۀ ۳۴).
(وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ) (سورۀ نحل، آیۀ ۱۸).

2.. امام علی علیه السلام: الحَمدُ للّهِ الذی لا یبلُغُ مِدحَتَهُ القائلونَ، و لا یحصِی نَعماءَهُ العادُّونَ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱).

3.. یا کمَیلُ، إنّهُ لا تَخلو مِن نِعمَة اللّهِ عزّ و جلّ عِندَک و عافِیتِهِ، فلا تَخْلُ مِن تَحمیدِهِ و تَمجیدِهِ و تَسبیحِهِ و تَقدیسِهِ و شُکرِهِ و ذِکرِهِ على کلِّ حالٍ (بشارة المصطفی، ص۲۸).

4.. میزان الحکمة، ج۱۳، ص۶۳۵۴، ح۲۰۳۵۳.

5.. (أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ ٱللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِى ٱلسَّمَاوَاتِ وَ مَا فِى ٱلْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً وَ مِنَ ٱلنَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِى ٱللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى وَ لَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ) (سورۀ لقمان، آیۀ۲۰).

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ أیضا ـ : أمّا الظّاهِرَة فما سَوّى مِن خَلقِک، و أمّا الباطِنَة فما سَتَرَ مِن عَورَتِک، و لَو أبداها لَقَلاک أهلُک فمَن سِواهُم (الدرّ المنثور، ج۶، ص۵۲۵).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ أیضا ـ : أمّا الظّاهِرَة فالإسلامُ، و ما حَسَّنَ مِن خَلقِک، و ما أسبَغَ علَیک مِن الرِّزقِ، و أمّا الباطِنَة یا ابنَ عبّاسٍ فما سَتَرَ علَیک مِن عُیوبِک (کنز العمّال، ح۳۰۲۴).
مجمع البیان عن ابنِ عبّاسٍ: سَألتُ النَّبی صلی الله علیه و آله عن قَولهِ تعالى: «ظاهِرَة و باطِنَة» فقالَ: یا بنَ عبّاسٍ، أمّا ما ظَهَرَ فالإسلامُ، و ما سَوَّى اللّهُ مِن خَلقِک، و ما أفاضَ علَیک مِن الرِّزقِ. و أمّا ما بَطَنَ فسَتَرَ مَساوئَ عَمَلِک و لَم یفضَحْک بهِ، یا ابنَ عبّاسٍ، إنّ اللّهَ تعالى یقولُ: ثلاثَة جَعَلتُهُنَّ لِلمُؤمن و لَم تَکن لَهُ: صَلاة المُؤمِنینَ علَیهِ مِن بَعدِ انقِطاعِ ←→ عَمَلِهِ، و جَعَلتُ لَهُ ثُلثَ مالِهِ اُکفِّرُ بهِ عنهُ خَطایاهُ، و الثّالِثُ: سَتَرتُ مَساوِئَ عمَلِهِ و لَم أفضَحْهُ بشَیءٍ مِنهُ و لَو أبدَیتُها علَیهِ لَنبَذَهُ أهلُهُ فمَن سِواهُم... (مجمع البیان، ج۸، ص۵۰۰).
امام باقر علیه السلام: النِّعمَة الظّاهِرَة النَّبی صلی الله علیه و آله و ما جاءَ بهِ النَّبی مِن مَعرِفَة اللّهِ عزّ و جلّ و تَوحیدِهِ، و أمّا النِّعمَة الباطِنَة فوَلایتُنا أهلَ البَیتِ و عَقدُ مَوَدَّتِنا (همان، ص۵۰۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 68956
صفحه از 839
پرینت  ارسال به