367
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

در اخبار آمده است که موسیعلیه السلام از خداوند پرسید: «چگونه آدم توانست شکر این نعمت را که او را با دست خود آفریدی و فرشتگانت را به سجده بر او واداشتی و در بهشت خود جای دادی، به جای آورد؟». خداوند فرمود: «همانا آدم دانست که همه اینها از جانب من بود، و همین، شکر او بود».۱

همین ماجرا در باره داوودعلیه السلام نیز گزارش شده است.۲ علاء بن کامل نقل می‏کند که روزی خدمت امام کاظمعلیه السلام رسیدم و گفتم: خداوند متعال، چیزهایی به من داده است که گمان آن را نمی‏کردم و نمی‏دانم علّت آن چیست! امامعلیه السلام به وی فرمود: «آیا نمی‏دانی همین، از شُکر است؟».۳

از آنچه گذشت، روشن شد که مبنای شُکر، شناخت نعمت‌دهنده است. وقتی انسان، صاحب نعمت را بشناسد، از او تشکّر خواهد کرد. این جاست که شناخت خداوند به عنوان نعمت‏دهنده، یکی دیگر از مبانی رضامندی است. البته از این گذشته، نعمت‏شناسی، روش‏هایی دارد که آنها نیز بر واقعیت‏های توحیدی مبتنی هستند. جزئیات آن، هنگام بررسی عوامل اختصاصی، روشن خواهند شد. آنچه در این جا مهم است، این که آن روش‏ها نیز مبنایی توحیدی دارند که با شناخت آنها می‏توان به شکر و رضامندی در خوشایند دست یافت. معصومانعلیهم السلام نیز با آگاهی‏دهی نسبت به این امور، مردم را به شکر و رضامندی، راه‏نمایی می‏کردند.

دو. نقش «خدامالکی» در صبر

در بسیاری موارد، از دست دادن اموال و عزیزان، همچون از دست دادن پاره‏ای از وجود

1.. قالَ مُوسى‏ علیه السلام إلِهى کَیفَ استَطاعَ آدَمُ أن یؤدِّىَ شُکرَ مااَجرَیتَ عَلَیه مِن نِعمَتِکَ خَلَقتَهُ بِیَدِکَ وأسجَدتَ له مَلائِکَتِکَ واسکَنتَهُ جَنَّتَکَ فَأوحَى‏اللّهُ تَعالى إلَیهِ أنَّ آدَمَ عَلِمَ أنَّ ذلِکَ کُلَّهُ مِنّى فَذَلِکَ شُکرُهُ (تنبیه الخواطر، ج۱، ص۸؛ حلیة الأولیاء، ج۶، ص۵۶؛ الدرّ المنثور، ج۱، ص۱۵۲ و ۱۵۵).

2.. أوحَى اللّهُ تَعالَى إلى داودَ ـ : اشْکُرنى حَقَّ شُکرى، فقال: إلهى کَیفَ اَشکُرُکَ حَقَّ شُکرِکَ وشُکرِى إیّاکَ نِعمَةٌ مِنکَ فقال الآنَ: شَکَرتَنى حَقَّ شُکرى، وقال داود: کیفَ کانَ آدَمُ شُکرِکَ حَقَّ شُکرِکَ، وقَدجَعَلتَه أباً لِأنبِیائِکَ وصَفوَتِکَ وأسجَدتَ لَهُ مَلائِکَتَکَ، فقال: أنَّهُ اعتَرَفَ أنَّ ذلِکَ مِن عِندى فَکَانَ اعتِرافُهُ بِذلِکَ حَقَّ شُکرِى (عوالی اللآلی، ج۴، ص۹۸، ح۱۳۷؛ حلیة الأولیاء، ص۶، ح۵۶؛ الدر المنثور، ج۵، ص۲۱۹؛ بحار الأنوار، ج۱۴، ص۴۰، ح۲۵).

3.. علاء بن الکامل: قلت لابی الحسن‏ علیه السلام: أتانِیَ اللّهُ بِأمورٍ لاأحتَسِبُها لاأدری کیفَ وجوهُها؟ قال: أَوَ لاتَعلَمُ أنَّ هذا مِنَّ الشُّکرِ (بحار الأنوار، ج۷۱، ص۵۴، ح۸۶).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
366

وجود دارد که از حوصله این نوشتار بیرون است. آنچه مهم است این که هر آنچه خیر زندگی است، به دست خداوند متعال بوده و از جانب او به انسان می‏رسد.

بنا بر این، ریشه شکر، در این است که انسان، خداوند متعال را مالک همه چیز بداند و باور داشته باشد که نعمت‏های زندگی‏اش، از جانب اویند. بر اساس تفکّر توحیدی، همه چیز از آنِ خداوند متعال است. لذا انسان موحّد و خداباور، هر آنچه را که دارد، از خدا می‏داند. البته شکرگزاری، متوقّف بر نعمت‏شناسی است. کسی که به داشته‏های زندگی‏اش آگاه باشد و سپس آنها را از خداوند متعال بداند، شکرگزار خواهد بود.۱ در برخی روایات شکر، به «شکر قلبی» پرداخته شده و در آنها تصریح شده که شکر، آن است که بدانی این نعمت را خداوند متعالْ عطا کرده است. پس باز هم سخن از این است که خداشناسی، در قلمرو نعمت است.۲

در حدیثی آمده است که: هنگامی که موسیعلیه السلام از خداوند متعال پرسید: «فرزند آدم، چگونه تو را شکر می‏کند؟»، خداوند متعال فرمود: «همین که بداند این، از من است، شکر اوست».۳

در جای دیگر آمده است که موسیعلیه السلام به خداوند متعال گفت: «من چگونه می‏توانم حقّ شکر تو را به جای آورم، در حالی که هر شکر من، خود نعمتی است که تو به من داده‏ای؟!». خداوند پاسخ داد: «الآن که دانستی این نیز از جانب من است، مرا شکر کرده‏ای».۴

1.. امام عسکری علیه السلام: لا یَعرِفُ النِّعمَةَ إلّا الشّاکِرُ ولا یَشکُرُ النِّعمَةَ إلّا العارِفُ (اعلام الدین، ص۳۱۳).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ما أنعَمَ اللّهُ عَلی عَبدٍ نِعمَةً فَعَلِمَ أنَّها مِن عِندِاللّه إلّا کَتَبَ ‏اللّهُ لَهُ شُکرَها قَبلَ أن یُحَمِّدَهَ عَلَیها (المستدرک علی الصحیحین، ج۱، ص۵۱۴؛ الدرّ المنثور، ج۱، ص۱۵۳). نیز، ر.ک: الشُّکر، ص۲۹.
امام صادق علیه السلام: مَن أنعَمَ‏اللّهُ عَلَیهِ بِنِعمَةٍ فَعَرَفَها بِقَلبِهِ فَقَدأدّی شُکرَها (الکافی، ج۲، ص۹۶، ح۱۵؛ تفسیر نور الثقلین، ج۲، ص۵۲۹، ح۲۳).
امام صادق علیه السلام: مَن أنعَمَ‏ اللّهُ عَلَیهِ نِعمَةً فَعَرَفَها بِقَلبِهِ وعَلِمَ أنَّ المُنعِمَ عَلیهِ اللّهُ فَقَدَ أدّى شُکرَها وإن لَم ‏یُحَرِّک لِسانَهُ (تحف العقول، ص۲۷۲؛ بحار الأنوار، ج۷۸، ص۲۵۲، ح۱۰۷).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: قال موسى یَا رَبِّ کَیفَ شَکَرکَ ابنُ ‏آدم؟ فقال: عَلِمَ أنَّ ذلِکَ مِنّی، فَکانَ ذلِکَ شُکرَهُ (کنز العمّال، ج۳، ص۲۵۷، ح۶۴۲۸).

4.. امام صادق علیه السلام: فیما أوحَى‏اللّهُ عزّ و جلّ إلى موسى علیه السلام یاموسى! اشکُرنی حَقَّ شُکری، فقال، یارَبِّ وکیفَ اشکُرُکَ حَقَّ شُکرِکَ ولَیسَ مِن شُکرٍ اشکُرُکَ بِهِ إلّا واَنتَ اَنعَمتَ به عَلَىَّ؟ قال: یا موسى الآنَ شَکَرتَنِی حِینَ عَلِمتَ أنَّ ذلِکَ مِنِّی (الکافی، ج۲، ص۹۸، ح۲۷).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 69004
صفحه از 839
پرینت  ارسال به