301
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

متناسب با متخلّفان».۱

ج ـ مردم خوب

تدبیر خداوند متعال در باب کیفیت رابطه «مردم» و «زمامداران»، تدبیرى شگفت‏انگیز است. در معارف دین، هم مردم «امانتدار» شمرده شده‏اند و هم زمامداران. ظرافت آفرینش در این است که حاکمیت را حقّ «ائمه نور علیهم السلام» قرار داده است و برخوردارى از عدالت را حقّ «مردم»؛ امّا خداوند متعال از سویى به حاکمیت رسیدن «ائمه نور علیهم السلام» را تکویناً در دست مردم قرار داده است و این یعنى «امانتدارى مردم»، و از سوى دیگر، اجراى کامل عدالت را به دست «ائمّه نور علیهم السلام» سپرده است و این یعنى «امانتدارى زمامداران». خداوند متعال، آفرینش را این گونه تنظیم نکرده است که ابتدائاً و تکویناً «ائمّه نور علیهم السلام» حاکمان مردم باشند و تکوینا نیز عدالت اجتماعى برقرار شود بلکه خداوند متعال حاکمیت «ائمّه نور علیهم السلام» را در دست مردم قرار داده و اجراى عدالت مردم را در دستان «ائمّه نور علیهم السلام»، و این از شگفتی‌هاست.

1.. از نامۀ امام على علیه السلام به مالک اشتر: فإن أحد منهم بسط یده إلى خیانة اجتمعت بها علیه عندک أخبار عیونک، اکتفیت بذلک شاهدا، فبسطت علیه العقوبة فی بدنه، وأخذته بما أصاب من عمله، ثمّ نصبته بمقام المذلّة، ووسمته بالخیانة، وقلّدته عار التهمة (همان‌جا).
ابن عبدالبرّ مى‏نویسد: على بن ابى طالب علیه السلام همواره... «دین‌باوران» و «امانت‌داران» را به زمامدارى منصوب مى‏کرد و هرگاه گزارشى از خیانت یکى از آنان به وى مى‏رسید، در نامه‏اى به وى این آیات را مى‏نوشت: (قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ) و (أَوْفُوا ٱلْمِكْيَالَ وَٱلْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلَا تَبْخَسُوا ٱلنَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَ لَا تَعْثَوْا فِى ٱلْأَرْضِ مُفْسِدِينَ * بَقِيَّتُ ٱللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَ مَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ). و سپس مرقوم مى‏داشت که هرگاه نامۀ من به دست تو رسید، آنچه را در دست دارى نگهدار تا جانشین تو را بفرستم. سپس دست خود را به سوى آسمان می‌بُرد و این دعا را زمزمه مى‏کرد: «اللّهمّ إنّک تعلم أنّی لم آمرهم بظلم خلقک، ولا بترک حقّک» (الإستیعاب، ج۳، ص۲۱۱).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
300

در نظام اسلامى، شایستگى به دو چیز است: «کاردانى و تخصّص»و «امانتدارى و تعهّد». به تصریح امام علی علیه السلام در انتخاب مدیران، دو چیز باید مورد توجّه قرار گیرد: «کفایت» و «امانت».۱ نه تخصّص بدون تعهّد، مفید است و نه تعهّد بدون تخصّص. تخصّص بدون تعهّد، به «فساد» می‌انجامد و تعهّد بدون تخصّص به «نابه‌سامانى». در تحلیل کارگزاران حکومت امام على علیه السلام، به سه دسته برخورد مى‏کنیم. گروهى از آنان، متعهّدان غیر متخصّص بودند که هر چند انسان‌هاى سلیم النفسى بودند، امّا به دلیل بى‏تدبیرى، توان ساماندهى جامعه را نداشتند. گروه دیگر، متخصّصان غیر متعهّدى بودند که هر چند توان ساماندهى جامعه را داشتند، امّا به دلیل فساد اخلاقى، حقّ امانت را پاس نداشتند. گروه سوم، کسانى بودند که تعهّد و تخصّص را در کنار هم داشتند. اینان هم رسم امانتدارى را مى‏دانستند و هم شیوه حکومتدارى را، و دریغا که چه اندک بودند! از این دست افراد مى‏توان به مالک اشتر اشاره کرد. در نامه امام على علیه السلام به مالک اشتر نیز چند ملاک ریزتر را مى‏توان یافت که عبارت‌اند از: برخوردارى از «تجربه»، «حیا»، «اصالت خانوادگى» و «پیشینه مبارزاتى». این گروه، «کریم‏تر»، «آبرومندتر»، «کم‌طمع‏تر» و «دوراندیش‏تر» از دیگران‏ اند.۲

براى تحقّق این هدف، چند کار مهم باید انجام شود که عبارت‌اند از: ۱. «آزمودن پیش از انتصاب»؛۳ ۲. «مراقبت حکومتى»؛۴ ۳. «خودمراقبتى مدیران»؛۵ ۴. «برخورد شدید و

1.. لا تقبلنّ فی استعمال عمّالک وامرائک شفاعة إلاّ شفاعة الکفایة والأمانة (شرح نهج‏البلاغة، ابن أبى الحدید، ج۲۰، ص۲۷۶، ح۱۸۴).

2.. وَتَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةَ وَالْحَیَاءِ، مِنْ أَهْلِ الْبُیُوتَاتِ الصَّالِحَةِ، وَالْقَدَمِ فی الْإِسْلاَمِ الْمُتَقَدِّمَةِ، فَإِنَّهُمْ أَکرَمَ أَخْلاَقا، وَأَصَحُّ أَعْرَاضا، وَأَقَلُّ فی الْمَطَامِعِ إِشْرَاقا، وَأَبْلَغَ فی عَوَاقِبِ الْأُمُورِ نَظَرا (نهج‏ البلاغه، نامۀ ۵۳).

3.. از نامۀ امام على علیه السلام به مالک اشتر: ثُمَّ انْظُرْ فی أُمُورِ عُمَّالِک فَاسْتَعْمِلْهُمُ أخْتِبَارا، وَلاَ تُوَلِّهِمْ مُحَابَاةً وَأَثَرَةً، فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ والْخِیَانَةِ (همان‌جا).

4.. از نامۀ امام على علیه السلام به مالک اشتر: ثُمَّ تَفَقَّدْ أَعْمَالَهُمْ، وَأبْعَثَ ألْعُیُونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَألْوَفَاءِ عَلَیْهِمْ، فَإنَّ تَعَاهُدَک فِى السِّرِّ لأُمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَى أسْتِعْمَالِ ألْأَمَانَةِ وِالرِّفْقِ بِالرَّعِیَّةِ (همان‌جا).

5.. امام على علیه السلام دربارۀ خودمراقبتى مدیران مى‏فرماید: ینبغى لمن ولّى أمر قوم ان یبدأ بتقویم نفسه قبل ان یشرع فی تقویم رعیّته. وإلاّ کان بمنزلة من رام استقامة ظلّ العود قبل أن یستقیم ذلک العود (شرح نهج‏ البلاغة، ابن أبی الحدید، ج۲۰، ص۲۶۹، ح۱۱۵).
نیز در جاى دیگری مى‏فرماید: ولیس یخرج الوالى من حقیقة ما ألزامه اللّه‏ تعالى من ذلک، إلاّ ←→ بالإهتمام والإستعانة باللّه‏، وتوطین نفسه على لزوم الحقّ، والصبر علیه فیما علیه او ثقل (نهج‏ البلاغه، نامۀ ۵۳).
جالب‏تر این که امام علی علیه السلام براى جلوگیرى از بروز خودخواهى و خودمحورى به مالک اشتر توصیه مى‏کند که: وَإِذَا أَحْدَثَ لَک مَا أَنْتَ فِیهِ مِنْ سُلْطَانِک أُبَّهَةً أَوْ مَخِیلَةً، فَانْظُرْ إِلَى عِظَمِ مُلْک اللّه‏ فَوْقَک، وَقُدْرَتِهِ مِنْک عَلَى مَا لاَ تَقْدِرُ عَلَیْهِ مِنْ نَفْسِک، فَإِنَّ ذلِک یُطَامِنُ إِلَیْک مِنْ طِمَاحِک، وَیَکفُّ عَنْک مِنْ غَرْبِک، وَیَفِیءُ إِلَیْک بِمَا عَزَبَ عَنْک مِنْ عَقْلِک! (همان‌جا).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 69015
صفحه از 839
پرینت  ارسال به