279
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

مگر داستان جادوگران موسی‏ علیه السلام را نخوانده‏ای؟!».۱

جادوگران زمان موسی علیه السلام در صف فرعون بودند و به مقابله با پیامبر خدا برخاستند؛ امّا پس از دیدن معجزه موسی علیه السلام ایمان آوردند و با همین حال، جان دادند. بنا بر این، نمی‏توان حتی خود را از اهل گناه، برتر دانست.

تصوّر کنید این الگوی ارتباطی (چه با اخیار و چه با اشرار)، چه فضای دل‏انگیزی را در قلمرو روابط اجتماعی ایجاد می‏کند! و چه قدر روابط را لذّت‏بخش می‏سازد! رضامندی از روابط اجتماعی را در کجا می‏توان یافت: در راهبرد «من از او بهترم» یا در راهبرد «او از من، بهتر است»؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در پایان سخن خود، در باره پیامد «راهبرد او از من، بهتر است» می‏فرماید: «فَإِذا فَعَلَ ذلِکَ فَقَد عَلا مَجدُهُ وسادَ أهلَ زَمانِهِ؛۲ پس هر گاه چنین کند، حقیقتاً عظمت او بالاتر می‌رود و آقای اهل زمان خود می‏گردد».

ج ـ حدیث «خانواده اجتماعی»

حدیث زُهری از امام زین العابدین علیه السلام نیز از روایاتی است که نکات مهمی در روابط اجتماعی دارد.۳ محمّد بن مسلم بن شهاب زُهرى، افسرده‏دل و اندوهناک، نزد امام زین

1.. عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ: قَالَ: ... وَ مَنْ ذَهَبَ یَرى‏ أَنَّ لَهُ عَلَى الْآخَرِ فَضْلًا، فَهُوَ مِنَ الْمُسْتَکْبِرِینَ». فَقُلْتُ لَهُ: إِنَّمَا یَرى‏ أَنَّ لَهُ عَلَیْهِ فَضْلًا بِالْعَافِیَةِ إِذَا رَآهُ مُرْتَکِباً لِلْمَعَاصِی؟ فَقَالَ: «هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ، فَلَعَلَّهُ أَنْ یَکُونَ قَدْ غُفِرَ لَهُ مَا أَتى‏ وَ أَنْتَ مَوْقُوفٌ‏ مُحَاسَبٌ‏، أَ مَا تَلَوْتَ قِصَّةَ سَحَرَةِ مُوسَى علیه السلام؟» (الکافی، ج‏۸، ص‏۱۲۸).

2.. همان‌جا.

3.. امام باقر علیه السلام: دَخَلَ مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمِ بنِ شِهابٍ الزُّهرِیُّ عَلى‏ عَلِیِّ بنِ الحُسَینِ علیهما السلام وهُوَ کَئیبٌ حَزینٌ، فَقالَ لَهُ زَینُ العابِدینَ علیه السلام: ما بالُکَ مَغموماً؟ قالَ: یَابنَ رَسولِ اللّهِ، غُمومٌ وهُمومٌ تَتَوالى‏ عَلَیَّ؛ لِمَا امتُحِنتُ بِهِ مِن جِهَةِ حُسّادِ نِعمَتی وَالطّامِعینَ فِیَّ، ومِمَّن أرجوهُ ومِمَّن أحسَنتُ إلَیهِ، فَیَخلُفُ ظَنّی. فَقالَ لَهُ عَلِیُّ بنُ الحُسیَنِ علیه السلام: احفَظ عَلَیکَ لِسانَکَ؛ تَملِک بِهِ إخوانَکَ. قالَ الزُّهرِیُّ: یَابنَ رَسولِ اللَّهِ، إنّی احسِنُ إلَیهِم بِما یَبدُرُ مِن کَلامی. قالَ عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ علیه السلام: هَیهاتَ هیهاتَ! إیّاکَ أن تُعجَبَ مِن نَفسِکَ بِذلِکَ، وإیّاکَ أن تَتَکَلَّمَ بِما یَسبِقُ إلَى القُلوبِ إنکارُهُ وإن کانَ عِندَکَ اعتِذارُهُ؛ فَلَیسَ کُلُّ مَن تُسمِعُهُ نُکراً یُمکِنُکَ أن توسِعَهُ عُذراً. ثُمَّ قالَ: یا زُهرِیُّ، مَن لَم یَکُن عَقلُهُ مِن أکمَلِ ما فیهِ کانَ هَلاکُهُ مِن أیسَرِ ما فیهِ. ثُمَّ قالَ: یا زُهرِیُّ، أما عَلَیکَ أن تَجعَلَ المُسلِمینَ مِنکَ بِمَنزِلَةِ أهلِ بَیتِکَ؛ فَتَجعَلَ کَبیرَهُم مِنکَ بِمَنزِلَةِ والِدِکَ، و تَجعَلَ صَغیرَهُم مِنکَ بِمَنزِلَةِ ولَدِکَ، وتَجعَلَ تِربَکَ مِنهُم بِمَنزِلَةِ أخیکَ! فَأَیُّ هؤُلاءِ تُحِبُّ أن تَظلِمَ؟! وأیُّ هؤُلاءِ تُحِبُّ أن تَدعُوَ عَلَیهِ؟! وأیُّ هؤُلاءِ تُحِبُّ أن تَهتِکَ سِترَهُ؟! وإن عَرَضَ ←→ لَکَ إبلیسُ- لَعَنَهُ اللَّهُ- بِأَنَّ لَکَ فَضلًا عَلى‏ أحَدٍ مِن أهلِ القِبلَةِ، فَانظُر؛ إن کانَ أکبَرَ مِنکَ فَقُل: قَد سَبَقَنِی‏ بِالإِیمانِ‏ وَالعَمَل‏ الصّالِحِ فَهُوَ خَیرٌ مِنّی، وإن کانَ أصغَرَ مِنکَ فَقُل: قد سَبَقتُهُ بِالمَعاصی وَالذُّنوبِ فَهُوَ خَیرٌ مِنّی، وإن کانَ تِربَکَ فَقُل: أنَا عَلى یَقینٍ مِن ذَنبی وفی شَکٍّ مِن أمرِهِ، فَما لی أدَعُ یَقینی لِشَکّی، وإن رَأَیتَ المُسلِمینَ یُعَظِّمونَکَ ویُوَقِّرونَکَ ویُبَجِّلونَکَ فَقُل: هذا فَضلٌ أخَذوا بِهِ، وإن رَأَیتَ مِنهُم جَفاءً وَانقِباضاً عَنکَ فَقُل: هذا لِذَنبٍ أحدَثتُهُ؛ فَإِنَّکَ إذا فَعَلتَ ذلِکَ سَهَّلَ اللَّه عَلَیکَ عَیشَکَ، وکَثُرَ أصدِقاؤُکَ، وقَلَّ أعداؤُکَ، وفَرِحتَ بِما یَکونُ مِن بِرِّهِم، ولَم تَأسَف عَلى‏ ما یَکونُ مِن جَفائِهِم. وَاعلَم أنَّ أکرَمَ النّاسِ عَلَى النّاسِ مَن کانَ خَیرُهُ عَلَیهِم فائِضاً، وکانَ عَنهُم مُستَغنِیاً مُتَعَفِّفاً. وأکرَمَ النّاسِ بَعدَهُ عَلَیهِم مَن کانَ عَنهُم مُتَعَفِّفاً وإن کانَ إلَیهِم مُحتاجاً؛ فَإِنَّما أهلُ الدُّنیا یَعشَقونَ الأَموالَ، فَمَن لَم یُزاحِمهُم فیما یَعشَقونَهُ کَرُمَ عَلَیهِم، ومَن لَم یَزاحِمهُم فیها ومَکَّنَهُم مِن بَعضِها کانَ أعَزَّ عَلَیهِم وأکرَمَ (الاحتجاج، ج۲، ص۱۵۷، ح۱۹۱؛ تنبیه الخواطر، ج۲، ص۹۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
278

خارج شدی، هیچ کس را ملاقات نکنی مگر این‏که او را [از خودت] برتر بدانی».۱

سپس پیامبر صلی الله علیه و آله به تبیین این عامل می‌پردازد و بیان می‏دارد که مردم از جهت ارزشی، به دو گروه «اخیار» و «اشرار» تقسیم می‏شوند. کسی که مقایسه می‏شود، نسبت به کسی که دست به مقایسه می‏زند، یا بهتر است یا بدتر. ایشان در این بخش، عملیاتی شدن راهبرد «او از من، بهتر است» را در این طبقه‏بندی بیان می‏فرماید. عملیاتی شدن این راهبرد، در گروه اخیار، به این است که برتری آنان را بپذیرد و در برابر آنان فروتنی کند (إنَّمَا النّاسُ رَجُلانِ: فَرَجُلٌ هُوَ خَیرٌ مِنهُ وَأتقَی‏، وآخَرُ هُوَ شَرٌّ مِنهُ وأدنی‏، فَإِذا رَأی‏ مَن هُوَ خَیرٌ مِنهُ وَأتقَی‏، تَواضَعَ لَهُ لِیَلحَقَ بِهِ). برتری دیگران، همواره پذیرفته نمی‏شود. شاید در بسیاری از موارد، برتری دیگران را می‏بینیم، امّا آن را انکار می‏کنیم. گام نخست، پذیرش برتری دیگران است و گام دوم، فروتنی در برابر آنان.

امّا عملیاتی شدن راهبرد «او از من بهتر است» در گروه دوم (اشرار)، به این است که بگوید چه بسا شرّ او ظاهر و خیر او پنهان است و چه بسا او عاقبت به‏خیر شود. این راهبرد، حتّی اشرار را نیز بدتر از خود انسان نمی‏شمرد؛ زیرا از یک سو بدی اشرار را به ظاهر آنان نسبت می‏دهد و احتمال می‏دهد که در باطن، انسان‌های خوبی باشند و از سوی دیگر، بدی آنها را در زمان حال می‏داند و احتمال می‏دهد که عاقبت به خیر شوند؛ در حالی که انسان نمی‏داند باطن آنها چیست و عاقبتش چه می‏شود (وإذا رَأَی الَّذی هُوَ شَرٌّ مِنهُ وأدنی‏ قالَ: عَسی‏ خَیرُ هذا باطِنٌ وشَرُّهُ ظاهِرٌ، وعَسی‏ أن یُختَمَ لَهُ بِخَیرٍ).۲

روزی امام صادق‏ علیه السلام به یکی از یاران خود به نام حفص بن غیاث فرمود: «هر که بر این باور باشد که از دیگران برتر است، او در شمار مستکبران است». به امام علیه السلام گفتم: اگر گنهکاری را ببیند و به سبب بی‏گناهی و پاک‏دامنی خود، خویشتن را از او برتر بداند چه؟ ایشان فرمود: «هرگز، هرگز! چه بسا که او آمرزیده شود؛ امّا تو را برای حسابرسی نگه دارند.

1.. هُوَ أن تَخرُجَ مِن بَیتِکَ فَلا تَلقی‏ أحَداً إلّا رَأَیتَ لَهُ الفَضلَ (موسوعة کلمات الإمام الحسین علیه السلام، ص‏۷۵۰).

2.. الخصال، ج۲، ص ۴۳۳، ح۱۷.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 68789
صفحه از 839
پرینت  ارسال به