273
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

۲. بُعد دیگر، حرمت طرف مقابل است. یک رابطه خوب، بر حفظ حرمت و احترام طرف مقابل استوار است. حرمت و شخصیت افراد، از مهم‌ترین چیزها نزد آنان است. اگر طرف مقابل احساس کند که فرد برای وی ارزش قائل است، نسبت به وی احساس نزدیکی و صمیمیت خواهد کرد و رابطه‏ای خوب و رضایت‏بخش شکل می‏گیرد. احترام، آمیزه‏ای از تکریم، محبّت و ترس است. در منابع دینی، بر حرمت و تکریم مؤمن، تأکید جدّی شده۱ و از تحقیر،۲ سرزنش،۳ عیبجویی،۴ ناسزاگویی۵ و... پرهیز داده شده است.

۳. تعامل انسان با دیگران، دو گونه کلّی دارد: کنشی و واکنشی. تعامل کنشی، سه الگو دارد: یکی الگوی «بی‏تفاوتی» است. برخی نسبت به دیگران و مشکلات آنان بی‏تفاوت هستند. این موجب دور شدن افراد از یکدیگر و کم شدن صمیمیت می‏شود و به ویژه فرد آسیب‏دیده، احساس تنهایی و بی‏پشتوانگی خواهد کرد. در معارف اسلامی، چنین افرادی مسلمان واقعی به شمار نمی‏آیند.۶

الگوی دیگر، تعامل بد است که در آن، فرد به دیگران آزار می‏رساند. آزار و بدی به دیگران، موجب دشمنی می‏گردد۷ و صفا و صمیمیت را از بین می‏برد. به همین جهت از آن به شدّت نهی شده است.۸

الگوی مناسب، تعامل مبتنی بر احسان است. احسان یعنی نیکی و خوبیِ ابتدایی، بدون این که در برابر کاری صورت گیرد. احسان، موجب برانگیخته شدن محبّت می‏شود۹ و صفا و صمیمیت به ارمغان می‏آورد. همچنین موجب برطرف شدن مشکلات دیگران می‌شود و از این راه، شادی و نشاط را برای خود فرد و فرد نیازمند به وجود می‏آورد. در این باره

1.. ر.ک: همان، ج۱۰، ص۹۹.

2.. ر.ک: همان، ج۳، ص۱۴۰ به بعد.

3.. ر.ک: همان، ج۸، ص۳۳۷ به بعد.

4.. ر.ک: همان، ج۸ ص۳۱۹ به بعد.

5.. ر.ک: همان، ج۹ ص۵۵ به بعد.

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَنْ أَصْبَحَ لَایَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ (الکافی، ج۲، ص۱۶۳).

7.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: جُبِلَتِ‏ القُلوبُ‏ على‏ ... بُغضِ مَن أساءَ إلَیها (تحف العقول، ص۳۷).

8.. ر.ک: میزان الحکمه، ج۱، ص۱۲۳ به بعد.

9.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: جُبِلَتِ‏ القُلوبُ‏ على‏ حب من أحسن إلیها (تحف العقول، ص۳۷).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
272

برسانند و نهادهای آموزشی، آموزش دهند. مهارت‏های ارتباط خوب در متون دینی، فراوان است.۱ در این مجال به گزارشی از مهم‌ترین بخش‏های آن می‏پردازیم. نخست مؤلّفه‏های ارتباط خوب را اشاره می‏کنیم و در ادامه، چند حدیث در این زمینه را بررسی خواهیم کرد.

۱. از ابعاد رابطه، «خودارزیابی مقایسه‏ای» است. مراد از این، مؤلّفه ارزیابی خود در مقایسه با دیگران است. انسان به ارزیابی خود می‏پردازد؛ ولی این ارزیابی گاه در مقایسه با دیگران شکل می‏گیرد. این گونه از ارزیابی، دو الگو دارد: الگوی خودفراتربینی، و الگوی خودفروتربینی. الگوی نخست، موجب تکبّر می‏شود. متکبّر، هرگز نباید توقّع تعریف و تمجید دیگران را داشته باشد؛۲ بلکه دشنام را برای خود می‏خَرَد.۳ تکبّر، بر خلاف انتظار فرد، موجب کاهش ارزش اجتماعی انسان می‏شود.۴ این امر، هم رابطه خوب را به وجود نمی‏آورد که انسان از آن لذّت ببرد، و هم موجب احساس ناکامی اجتماعی می‏شود و فرد را دچار رنج و عذاب می‏گرداند. به همین جهت در منابع اسلامی، از تکبّر۵ و تفاخر۶ پرهیز داده شده است.

امّا الگوی دوم، موجب تواضع می‏شود. تواضع سبب می‏شود که از سویی افراد بر یکدیگر فخر نفروشند و ستم نکنند۷ و از سوی دیگر، محبّت را افزایش می‏دهد۸ و بدین سان بر رضایت اجتماعی می‏افزاید. از این رو، نسبت به تواضع و فروتنی، سفارش دوچندان شده است.۹

1.. طرح جامعی در بارۀ «رضایت اجتماعی» در گروه روان‌شناسی اسلامی «پژوهشکدۀ اخلاق و روان‌شناسی اسلامی» پژوهشگاه قرآن و حدیث تهیه شده که امیدواریم به زودی به سرانجام رسد. إن شاءاللّه!

2.. امام صادق علیه السلام: لا یَطمَعَنَّ ذو الکِبرِ فی الثَّناءِ الحَسَنِ (الخصال، ص۴۳۴، ح۲۰).

3.. امام علی علیه السلام: ثَمَرةُ الکِبرِ المَسَبَّة (غرر الحکم، ح۴۶۱۴).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن یَستَکبِرْ یَضَعْهُ اللَّهُ (الأمالی، صدوق، ص۵۷۷، ح۷۸۸).

5.. ر.ک: میزان الحکمة، ج۱۰، ص۷.

6.. همان، ج۹، ص۶۱.

7.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: تَواضَعوا حتّى‏ لا یَبغیَ أحَدٌ على‏ أحَد (تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۲۰).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنّ اللَّهَ تعالى‏ أوحى‏ إلَیَّ أن تَواضَعوا حتّى‏ لا یَفخَرَ أحَدٌ على‏ أحَدٍ، ولا یَبغیَ أحَدٌ على‏ أحَدٍ (صحیح مسلم، ج۸، ص۱۶۰).

8.. امام علی علیه السلام: ثَمَرَةُ التَّواضُعِ المَحَبّة (غرر الحکم، ح۴۶۱۳).

9.. ر.ک: میزان الحکمه، ج۱۳، ص۲۰۹ به بعد.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 73172
صفحه از 839
پرینت  ارسال به