259
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

همسران است. برترین مورد آن را می‏توان در خانواده نمونه یعنی زندگی امیر مؤمنان علی علیه السلام و فاطمه زهرا علیها السلام مشاهده کرد. امام على علیه السلام در توصیف رفتارش با فاطمه علیهما السلام می‏فرماید: «به خدا سوگند که تا زنده بود، نه او را عصبانى نمودم و نه به کارى مجبورش کردم! او نیز نه مرا عصبانى نمود و نه در کارى، از من نافرمانى کرد. هنگامى که به او نگاه مى‏کردم، غم‏ها و اندوه‏ها از من برطرف مى‏شدند».۱

امام باقر علیه السلام نیز در این باره می‏فرماید: «براى زن، هیچ شفیعى نزد پروردگارش کارسازتر از رضایت شوهرش نیست. زمانى که فاطمه علیها السلام درگذشت، امیر مؤمنان علیه السلام بر بالین او ایستاد و فرمود: «بار خدایا! من از دختر پیامبرت راضى هستم. بار خدایا! او تنها شد؛ پس همدم او باش. بار خدایا! او مهجور شد؛ پس تو، به او بپیوند. بار خدایا! به او ستم شد؛ پس تو داورش باش که تو، بهترین داورانى».۲

خلاصه سخن این که: تعامل مثبت و سازنده، عامل بنیادین در تأمین مودّت و رحمت بوده و از توانمندی‏های اساسی به شمار می‏رود. خانواده‏ای موفّق است که همسران از توان برقراری یک تعامل مثبت و سازنده برخوردار باشند. امّا سؤال اساسی این است که مؤلّفه‏های این تعامل مثبت و سازنده کدام‌اند؟ در متون دینی، موارد متعددی در این باره وارد شده که به اختصار، عبارت‌اند از:

خوش اخلاقی که خود شامل اموری است مانند: نرم‌خویی و انعطاف‏پذیری، خوشگویی، خوش‏رویی،۳ شوخ‏طبعی،۴ در وسعت قرار دادن خانواده،۵ خشم نگرفتن۶ و....

1.. کشف الغمّة، ج۱ ص۳۶۳؛ المناقب، خوارزمی، ص۳۵۳، ح۳۶۴.

2.. الخصال، ص۵۸۸، ح۱۲.

3.. امام صادق علیه السلام ‏لَمّا سُئلَ عَن حَدّ حُسنِ الخُلُقِ: تُلینُ‏ جانِبَکَ‏، وَتُطیِّبُ کَلامَکَ، وَتَلقى أخاکَ بِبِشرٍ حَسَنٍ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۲، ح۵۸۹۷، معانی الأخبار، ص۲۵۳، ح۱).

4.. عَنْ یُونُسَ الشَّیْبَانِیِّ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: «کَیْفَ مُدَاعَبَةُ بَعْضِکُمْ بَعْضاً؟» قُلْتُ: قَلِیلٌ، قَالَ: «فَلَا تَفْعَلُوا؛ فَإِنَّ الْمُدَاعَبَةَ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ، وَ إِنَّکَ لَتُدْخِلُ بِهَا السُّرُورَ عَلى‏ أَخِیکَ، وَ لَقَدْ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یُدَاعِبُ‏ الرَّجُلَ‏ یُرِیدُ أَنْ یَسُرَّهُ» (الکافی، ج۲، ص۶۶۳).

5.. امام علی علیه السلام: حسنُ الخُلقِ فی ثلاثٍ: اجتنابُ المَحارمِ وطلبُ الحَلالِ و التَوسُّعُ على العیالِ (تنبیه الخواطر: ج۱، ص۹۰).

6.. تنبیه الخواطر: جاءَ رجُلٌ إلى رسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله مِن بَینِ یدَیهِ فقالَ: یا رسولَ اللّه ِ، ما الدِّینُ؟ فقالَ: حُسنُ الخُلقِ. ثُمَّ ←→ أتاهُ عَن یَمینِهِ فقالَ: ما الدِّینُ؟ فقالَ: حُسنُ الخُلقِ. ثُمّ أتاهُ مِن قِبَلِ شِمالِهِ فقالَ: ما الدِّینُ؟ فقالَ: حُسنُ، الخُلقِ. ثُمّ أتاهُ مِن وَرائهِ فقالَ: ما الدِّینُ؟ فالْتَفَتَ إلَیهِ وقاَل: أمَا تَفْقَهُ؟! الدِّینُ هُو أنْ لا تَغْضَبَ (تنبیه الخواطر، ج١ ص٨٩؛ الترغیب و الترهیب، ج۳، ص۴۰۵، ح۱۴).
علاء بن الشخیر: ان رجلاً أتی النبی صلی الله علیه و آله مِن قبل وجهه فقالَ: یا رسولَ اللّهِ، أی العمل أفضل؟ قالَ: حُسنُ الخُلقِ. ثُمَّ أتاهُ عَن یَمینِهِ فقالَ: أی العمل أفضل؟ فقالَ: حُسنُ الخُلقِ. ثُمّ أتاهُ عن شماله شِمالِهِ فقالَ: أی العمل أفضل؟ فقالَ: حُسنُ الخُلقِ. ثُمّ أتاهُ مِن وَبعده یعنی من خلفه فقالَ: أی العمل أفضل؟ فالْتَفَتَ إلَیهِ رسول اللّه صلی الله علیه و آله فقاَل: مَالک لا تَفْقَهُ...؟! حسن الخلق هُو أنْ لا تَغْضَبَ ان استطعت.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
258

رابطة بین همسری» شکل می‏گیرد. آن جا که انسان، تنها زندگی می‏کند، تعامل بین فردی معنا پیدا نمی‏کند. تعامل بین فردی در جایی ایجاد می‌شود که انسان با دیگران مرتبط باشد و زندگی مشترک داشته باشد. بنا بر این، با توجّه به این مطالب، اگر بنا باشد که میان همسران مودّت به‏وجود آید، باید تعاملی را میان آنان طراحی کرد که عواطف مثبت آنان را نسبت به یکدیگر برانگیزد. همه مسائل همسران، در چارچوب تعامل معنا می‏یابد و همه راه‏های مودّت به عواطف مثبت بر می‏گردد. پس باید رابطه و تعاملی را طرّاحی نمود تا عواطف مثبت را برانگیزد و مودّت و صمیمیت میان همسران را به‏وجود آورد. این جاست که مسئله «شیوه همسرداری» رخ می‏نماید. چگونگی تعامل همسران با یکدیگر، نقش مهمّی در تحقّق مودّت و رحمت و در نتیجه در موفّقیت زندگی و رضایت زناشویی دارد. از این رو در متون اسلامی به طور کلّی از «حُسن معاشرت» یاد شده است. قرآن کریم در ترسیم این اصل بنیادین در تعامل همسران، خطاب به مردان می‏فرماید: (و با آنان به نیکی رفتار کنید.).۱

امام صادق علیه السلام از سه چیز به عنوان نیاز اخلاقی مرد در تعامل با همسر یاد کرده که یکی از آنها «تعامل زیبا (معاشرة جمیلة)» است.۲ در پاره‏ای از روایات، تأکیدات پی در پی نسبت به احسان به همسر وارد شده است. پیامبرخدا صلی الله علیه و آله بهترین مردم را کسی می‏داند که به خانواده خود احسان کند۳ و بهترین رفتار را با آنان داشته باشد۴ و کاری نکند که آنان به دیگری پناه برند.۵ همچنین در سفارش‌های دیگر معصومان علیهم السلام نیز آمده است که مرد باید بهترین نیکی را در حقّ آنان روا دارد.۶

از سوی دیگر، به زنان «خوب‏شوهرداری (حسن التبعل)» توصیه شده است. همه این موارد نشان دهنده تأکید عمیق و حساسیت فراوان دین نسبت به تعامل مثبت و سازنده میان

1.. سورۀ نساء، آیۀ ۱۹.

2.. تحف العقول، ص۲۶۲.

3.. قرب الإسناد، ص۱۲۰، ح۴۲۱.

4.. قرب الإسناد: ص۹۲، ح۳۰۶؛ تاریخ دمشق، ج۵۲، ص۲۳۴، ح۶۱۷۶.

5.. الکافی، ج۲، ص۵۷، ح۷؛ تهذیب الأحکام، ج۷، ص۴۰۰، ح۱۵۹۷.

6.. الکافی، ج۲، ص۱۰۵، ح۱۱؛ الأمالی، طوسی، ص۲۴۵، ح۴۲۵؛ تحف العقول، ص۳۸۸؛ الدعوات، ص۱۲۷، ح۳۱۵؛ نزهة الناظر، ص۱۱۶، ح۵۷؛ غرر الحکم، ح۶۱۳۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۳۴، ح۵۶۹۳.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 73259
صفحه از 839
پرینت  ارسال به