243
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

بنا بر این، یکی از عوامل آسایش زندگی، «خواب» است.۱ خوابیدنِ به‏اندازه و به‏موقع، نقش مهمّی در رضایت از زندگی دارد. نباید خواب و استراحت ـ خصوصاً هنگام شب ـ را بی‏اهمیت دانست. زندگی امروز، خواب و استراحت ما را دچار اختلال کرده است. کم‌خوابی، بدخوابی، سر و صدا و... از عواملی هستند که موجب اختلال در خواب می‏شوند. با تنظیم خواب می‏توان از زندگی، بهتر استفاده کرد و لذّت بیشتری از آن برد و بدین سان، از زندگی، احساس رضایت بیشتری داشت و شادتر زیست.

خلاصه فصل

یک معیشت خوب، ابعاد گوناگونی دارد. یک بُعد آن، «تأمین روزی» است. بدون روزی، نمی‏توان زندگی خوبی داشت. بُعد دیگر، «امنیت» است. در شرایط ناامنی، احساس آرامش از بین خواهد رفت. بُعد دیگر، «سلامتی فرد» است. بدن سالم، امکان استفاده بهتر از زندگی را به انسان می‏دهد. زندگی برای انسان بیمار، تلخ و دردآور است. بُعد دیگر، «محلّ سکونت» است. شهر محلّ سکونت باید خوش آب و هوا، آباد، و برخوردار از امکانات لازم برای یک زندگی خوب باشد. فقدان این ویژگی‏ها موجب از بین رفتن زمینه رضامندی می‏شود. بُعد دیگر، «مسکن» است. خانه، جایی است که انسان در آن آرام می‏گیرد. لذا مسکن باید وسیع و برخوردار از امکانات لازم باشد. بُعد دیگر، «وسیله نقلیه» است. حرکت و جابه‏جایی، لازمه زندگی است. اگر انسان فاقد وسیله نقلیه باشد یا وسیله نامناسب داشته باشد، بخشی از شاخصه‏های زندگی خوب را ندارد. بُعد دیگر، «اشتغال خوب» است. کار و تلاش، هم نیاز روانی انسان و هم تأمین کننده نیازهای مادی زندگی است. از این رو داشتن شغل خوب، موجب احساس رضامندی خواهد شد.

نکته مهم این که همه اینها در چارچوب تقدیر محقّق می‏شوند. لذا بعد از تلاش فرد، اگر آنچه مناسب است تحقّق نیافت، در آن صورت باید از روش‏های مقابله با فشارهای روانی (صبر) برای کاهش ناخوشایندی استفاده کرد.

1.. امام صادق علیه السلام: النوم راحة للجسد (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۴۰۲؛ الأمالی، صدوق، ص۴۴۱).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
242

وضعیتی پیش می‏آمد؟! زندگی بدون شب و خواب، زندگی پر از درد و رنج و خستگی می‏بود و در این صورت، صحبت از آرامش و رضایت از زندگی، بی‏معنا می‏گشت.۱

امام صادق‏ علیه السلام به مفضّل بن عمر می‏فرماید:

۰.ای مفضّل! در طلوع و غروب آفتاب، به خاطر پدید آمدن و چرخش شب و روز، اندیشه کن. اگر طلوع خورشید نبود، کار جهانْ یکسره درهم می‏شد و مردم، قادر به زندگی و رسیدن به امور خود نبودند. دنیا تاریکستانی به زیان آنان بود و بدون نور، زندگی، گوارا نبود و از آن لذّت نمی‏بردند. نیاز به طلوع خورشید پیداست و به شرح بیش از این، نیازی نیست؛ ولی در راز غروب خورشید، اندیشه کن! اگر غروب نبود، مردم، آرامش و قرار نداشتند، حال آن‏که اینان بیش از هر چیز، به آرامش و استراحت جسم و جان و حواس و مهلت یافتن هاضمه برای هضم غذا و رساندن غذا به تمام اعضا نیازمندند.۲

امام زین العابدین علیه السلام بر این باور است که خداوند متعال شب را برای انسان آفرید تا در آن از حرکت‏های رنج‏آور و جنب و جوش‏های کار، آرامش یابد و آسایش و خواب آن را لباسی قرار داد که بپوشد تا برای‏شان مایه آسودگی و نیرومندی گردد و به لذّت و شهوت دست یابد.۳ پس خداوند، شب و خواب را مایه آسایش روانی و نیرومندی جسمانی۴ قرار داد و همین، نقش مؤثّری در لذّت و رضایت از زندگی دارد. امام باقر علیه السلام در باره انسان‏های شب‌زنده‌دار و اهل عبادت می‏فرماید: «شاید تو می‏پنداری که این گروه، اهل خوابیدن نبودند؟... لازم است بدن را [با خوابیدن] آسوده سازی تا روح، از آن خارج شود. هنگامی که روح از بدن خارج شود، بدن، استراحت می‏کند و روح، در حالی برمی‏گردد که بدن، قدرت کار کردن دارد».۵

1.. (قُلْ أَرَءَیْتُمْ إِن جَعَلَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ النَّهَارَ سَرْمَدًا إِلَی‏ یَوْمِ الْقِیَمَةِ مَنْ إِلَهٌ غَیْرُ اللَّهِ یَأْتِیکُم بِلَیْلٍ تَسْکُنُونَ فِیهِ أَفَلَا تُبْصِرُونَ) (سورۀ قصص، آیه ۷۲).

2.. توحید المفضّل، ص‏۱۲۸؛ بحار الأنوار، ج‏۵۸، ص‏۱۷۵.

3.. فَخَلَقَ لَهُمُ اللَّیلَ لِیَسکُنوا فیهِ مِن حَرَکاتِ التَّعَبِ ونَهَضاتِ النَّصَبِ وجَعَلَهُ لِباساً لِیَلبَسوا مِن راحَتِهِ ومَنامِهِ فَیَکونَ ذلِکَ لَهُم جَماماً وقُوَّةً ولِیَنالوا بِهِ لَذَّةً وشَهوَةً (الصحیفة السجادیة، ص‏۳۹؛ مصباح المتهجّد، ص‏۲۴۵، ح‏۳۶۱؛ بحار الأنوار، ج‏۵۸، ص‏۱۹۹).

4.. إذا نعست فنم فان ذلک مصحة للبدن (فقه الرضا، ص‏۳۴۰؛ بحار الأنوار، ج۶۲، ص‏۲۶۱، ح‏۵).

5.. لَعَلَّکَ تَری‏ أنَّ القَومَ لَم یَکونوا یَنامونَ... لابُدَّ لِهذَا البَدَنِ أن تُریحَهُ حَتّی‏ یَخرُجَ نَفسُهُ، فَإِذا خَرَجَ النَّفسُ استَراحَ البَدَنُ ورَجَعَتِ الرّوحُ فیهِ وفیهِ قُوَّةٌ عَلَی العَمَلِ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۱، ص‏۴۸۱، ح‏۱۳۹۱؛ علل الشرائع، ج‏۲، ص‏۳۶۵، ح‏۴).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 72570
صفحه از 839
پرینت  ارسال به