215
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

۷. از دیگر آثار گناه، «فراگیر شدن فساد و نا به سامانی» است. فساد، در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده‏اند، آشکار می‏شود.۱

۸. یکی دیگر از آثار گناه، «هلاکت و نابودی» است. جوامعی که دچار گناه و نافرمانی خدا شوند، مستحقّ عذاب الهی اند و نابود می‏شوند. این موضوع، به تجربه تاریخ، ثابت شده است.۲

‏ زیان‏های اُخروی

برخی آثار گناه نیز در آخرت معلوم می‏شوند. سعادت آخرت، در گرو عمل صالح است و گناه، موجب نابود شدن کارهای نیک انسان می‏گردد۳ و در نتیجه، زندگی آخرت را نابود می‏کند. به همین جهت، معصومانعلیهم السلام از این گونه گناهان به خداوند متعال پناه برده‏اند.۴

از سوی دیگر، گناه، انسان را به دوزخ می‏کشانَد.۵ وعده‏گاه اهل گناه، دوزخ است.۶ قرآن

1.. خداوند متعال در قرآن کریم می‏فرماید: (ظَهَرَ الْفَسَادُ فی الْبرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ لِیذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یرْجِعُون)‏ (سورۀ روم‏، آیۀ ۴۱).

2.. قرآن کریم در این باره می‏فرماید: (کدَأْ بِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ کفَرُواْ بِئایتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللَّهَ قَوِی شَدِیدُ الْعِقَابِ * ذَلِک بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یک مُغَیرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَی قَوْمٍ حَتَّی یغَیرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ) (سورۀ انفال، آیۀ ۵۲ و ۵۳). نیز، ر.ک: سورۀ رعد‏، آیۀ ۱۱.
در جای دیگر نیز با اشاره به سرنوشت قوم عاد و ثمود، و قارون و فرعون و هامان و دیگران، می‏فرماید: (وَعَادًا وَ ثَمُودَاْ وَ قَد تَّبَینَ لَکم مِّن مَّسَاکنِهِمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ وَ کاَنُواْ مُسْتَبْصِرِینَ * وَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ وَ لَقَدْ جَاءَهُم مُّوسی‏ بِالْبَینَاتِ فَاسْتَکبَرُواْ فی الْأَرْضِ وَمَا کاَنُواْ سَابِقِینَ * فَکَلّاً أَخَذْنَا بِذَنبِهِ فَمِنْهُم مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَیهِ حَاصِبًا وَ مِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّیحَةُ وَ مِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَ مِنْهُم مَّنْ أَغْرَقْنَا وَمَا کانَ اللَّهُ لِیظْلِمَهُمْ وَ لَکِن کانُواْ أَنفُسَهُمْ یظْلِمُونَ) (سورۀ عنکبوت‏، آیۀ ۳۸ ـ ۴۰). نیز، ر.ک: سورۀ انفال‏، آیۀ ۵۴، سورۀ اعراف‏، آیۀ ۸۴، سورۀ احقاف‏، آیۀ ۲۵، سورۀ غافر‏، آیۀ ۲۱، سورۀ یوسف‏، آیۀ ۱۰۹، سورۀ انعام‏، آیۀ ۶، سورۀ شمس‏‏، آیۀ ۱۱ ـ ۱۴.

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إتَّقُوا الذّنوبَ فإنّها مَمحَقَةٌ لِلخَیراتِ (عدّة الداعی، ص۱۹۷).

4.. اللّهُمَّ وأعوذُ بِکَ عِندَ ذَلِکَ مِن الجُبنِ عِندَ مَوارِدِ الأهوالِ ومِنَ الضَّعفِ عِندَ مُساوَرَةِ الأبطالِ ومِنَ الذَّنبِ المُحبطِ لِلأعمالِ فَأحجِمَ مِن شَکًّ أو أمضِیَ بِغَیرِ یَقینٍ فَیَکونَ سَعیی فی تَبابٍ وعَمَلی غَیرَ مَقبولٍ (الکافی، ج۵، ص۴۶، ح۱). نیز، ر.ک: الصحیفة السجادیة، دعای ۴۶.

5.. امام علی علیه السلام در این باره می‏فرماید: ألا و إنَّ الخَطایا خَیلٌ شُمُسٌ حُمِلَ علَیها أهلُها و خُلِعَت لُجُمُها فَتَقَحَّمَت بِهِم فی النارِ (الکافی، ج۸، ص۶۷، ح۲۳؛ نهج البلاغة، خطبۀ ۱۶).

6.. امام صادق علیه السلام: قال اللّه عزّ و جلّ لموسى: إجعَل لِسانَکَ مِن وَراءِ قَلبِکَ تَسلَم وأکثِر ذِکرِیِ بِاللَّیلِ والنَّهارِ ولا تَتَّبِعِ الخَطیئَةَ فی مَعدِنِها فَتَندَمَ فَإنَّ الخَطیئَةَ مَوعِدُ أهلِ النّارِ (الکافی، ج۲، ص۴۹۸، ح۱۰ و ج۸، ص۴۶، ح۸؛ تحف العقول، ص۴۹۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
214

امیر مؤمنانعلیه السلام با توضیح بیشتر، ابعاد این مسئله را روشن نموده است. ایشان می‏فرماید: «هیچ بنده‏ای نیست، مگر این که برای او چهل پرده کشیده شده است، تا این که چهل گناه کبیره مرتکب شود. و چون چهل گناه کبیره مرتکب شود، پرده‏ها از او برداشته می‏شود. پس خداوند به آن [فرشته]ها وحی می‏فرماید که: بنده‏ام را با بال‏های خود بپوشانید و فرشتگان با بال‏هایشان او را می‏پوشانند. سپس هیچ کار زشتی نیست، مگر این که آن را انجام دهد، تا جایی که به واسطه کردار زشت خود، بر مردم فخر می‏فروشد. آن گاه فرشتگان می‏گویند: پروردگارا! این بنده تو هر کار زشتی را مرتکب می‏شود و ما از آنچه او می‏کند، خجالت می‏کشیم. پس خداوند عزّ و جلّ به آنها وحی می‏فرماید که: بال‏های خود را از روی او بردارید و چون کارش بدین جا کشید، دشمنی با ما اهل بیت را در پیش گیرد و در این هنگام است که پرده او در آسمان و زمین دریده می‏شود و فرشتگان می‏گویند: پروردگارا! این بنده تو بی‏پرده شده است. خداوند عزّ و جلّ به آنان وحی می‏فرماید که: اگر خدا به او نیازی [و توجّهی] داشت، به شما دستور نمی‏داد که بال‏های خود را از او بردارید».۱

۶. اثر دیگر، «مسلّط شدن اشرار» است. اگر در جامعه‏ای معصیت خداوند متعال صورت گیرد، افراد ناشایست، حاکمیت می‏یابند.۲ این نیز یکی دیگر از قوانین حاکم بر زندگی است. بدیهی است که حاکمیت اشرار، موجب آزار به مردم می‏گردد و در نهایت، نارضایتی و ناشادکامی را به دنبال خواهد داشت.

1.. ما مِن عَبدٍ إلّا وَعَلَیهِ أربَعونَ جُنَّةً حَتّی یَعمَلَ أربَعینَ کَبیرَةً فإذا عَمِلَ أربَعینَ کَبیرَةً انکَشَفَت عَنهُ الجُنَنُ فَیوحَی اللّهُ إلَیهِم أنِ استُرُوا عَبدِی بأجنِحَتِکُم فَتَستُرُهُ المَلائِکَةُ بِأجنِحَتِها، قالَ: فَما یَدَعُ شَیئاً مِنَ القَبیح إلّا قارَفَهُ حَتّی یَمتَدِحَ إلَی النّاسِ بِفِعلِهِ القَبیحِ، فَیَقولُ المَلائِکَةُ: یا رَبِّ هَذا عَبدُکَ ما یَدَعُ شَیئاً إلّا رَکِبَهُ وإنّا لَنَستَحیِی مِمّا یَصنَعُ، فَیوحِیَ اللّهُ عزّ و جلّ إلَیهِم أنِ ارفَعُوا أجنِحَتَکُم عَنهُ فَإذا فُعِلَ ذَلِکَ أخَذَ فی بُغضِنا أهلَ البَیتِ فَعِندَ ذَلِکَ یَنهَتِکُ سِترُهُ فِی السَّماءِ وسِترُهُ فِی الأرضِ، فَیَقولُ المَلائِکَةُ: یا رَبِّ هذا عَبدُکَ قَد بَقِیَ مَهتوکَ السِّترِ فَیوحِی اللّهُ عزّ و جلّ إلَیهِم: لَو کانَت للهِ فِیهِ حاجَةٌ ما أمَرَکُم أن تَرفَعُوا أجنِحَتَکُم عَنهُ (الکافی، ج۲، ص۲۷۹، ح۹). نیز، ر.ک: علل الشرائع، ص۵۳۲، ح۱؛ الاختصاص، ص۲۲۰.

2.. امام صادق علیه السلام در این باره می‏فرماید: یقول اللّه عزّ و جلّ: إذا عَصانِی مَن عَرَفَنِی سَلَّطتُ عَلَیهِ مَن لا یَعرِفُنی (الکافی، ج۲، ص۲۷۶، ح۳۰؛ ارشاد القلوب، ص۸۳؛ روضة الواعظین، ص۴۵۹).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 68599
صفحه از 839
پرینت  ارسال به