123
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

در بخش دیگری از روایات، رابطه ایمان با مؤلّفه‏های رضا در بُعد «تشریع» مطرح شده است. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله تصریح می‏کند: کسی مؤمن است که طاعت، او را خرسند، و معصیت، وی را ناخرسند سازد۱ و خود نیز از خداوند می‏خواهد که چنین حالتی داشته باشد.۲ حکمت خداوند متعال اقتضا می‏کند که هیچ دستوری بی‏دلیل و بدون فایده نباشد.۳ از همین رو، اقرار به خداوند، یکی از ویژگی‏های اهل ایمان است. طبق آنچه از امام رضا علیه السلام نقل شده، یکی از دلایل لزوم اقرار به خداوند متعال، آن است که «خداوند عزّ و جلّ، حکیم است، و کسی حکیم نیست و وی را حکیم نمی‏خوانند، مگر آن که از تباهی بازدارد و به صلاح (درستی) فرا خواند و از ستم جلوگیری کند و زشتکاری‏ها را نهی نماید. باز داشتن از تباهی و امر کردن به صلاح و نهی از زشتکاری‏ها تحقّق نمی‏پذیرد، مگر پس از اقرار به خدا و شناخت امر و نهی کننده. پس اگر مردم، بدون اقرار به خدا و شناخت [و ایمان به او] رها می‏شدند، دیگر امر به درستی و نهی از تباهی، معنا نداشت؛ زیرا امر کننده و نهی کننده‏ای در کار نبود».۴

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حجّة الوداع به مردم فرمود: «شما را به همه آنچه از دوزخ، دورتان می‏سازد و به بهشت، نزدیک می‏کند، فرمان داده‏ام».۵ امام علی علیه السلام نیز تصریح می‏فرماید که

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن سَرَّتهُ حَسَنَتُهُ وساءَتهُ سَیئَتُهُ فَهُوَ مُؤمِنٌ (الخصال، ص۴۷ ح۴۹؛ الکافی، ج۲، ص۲۳۲، ح۶؛ مسند ابن حنبل، ج۱، ص۵۰، ح۱۱۴ و ج۷، ص۱۳۸، ح۱۹۵۸۲). نیز، ر.ک: التاریخ الکبیر، ج۴، ص۱۵۵، ش ۲۳۰۶؛ تاریخ دمشق، ج۲۰، ص۱۰۳، ش۴۶۱۷؛ المستدرک علی الصحیحین، ج۱، ص۵۸، ح۳۲ و ص۱۲۱، ح۱۷۷.

2.. سنن ابن ماجة عن عائشة: إنَّ النَّبِی صلی الله علیه و آله کانَ یقولُ: اللّهمَّ اجعَلنی مِنَ الَّذینَ إذا أحسَنُوا استَبشَروا وإذا أساؤُوا استَغفَروا (سنن ابن ماجة، ج۲، ص۱۲۵۵، ح۳۸۲۰؛ الدعاء، طبرانی، ص۴۱۴، ح۱۴۰۱؛ مسند أبی یعلی، ج۴، ص۲۸۴، ح۴۴۵۵).

3.. امام رضا صلی الله علیه و آله به فضل بن شاذان می‏فرماید: إن سَألَ سائلٌ فقالَ: أخبِرْنی: هَل یجوزُ أن یکلِّفَ الحَکیمُ عَبدَهُ فِعلاً مِنَ الأفاعِیلِ لِغَیرِ عِلّةٍ و لا مَعنی؟ قیلَ لَهُ: لا یجوزُ ذلک؛ لأنّهُ حَکیمٌ غَیرُ عابِثٍ و لا جاهِلٍ (بحار الأنوار، ج۶، ص۵۸، ح۱).

4.. فَإن قَالَ: لِمَ أَمَرَ اللّهُ الخَلقَ بِالاقرارِ بِاللّهِ وبِرُسُلِهِ وَحُجَجِهِ وَبِما جَاءَ مِن عِندَ اللّهِ عزّ و جلّ؟ قیل: لِعِلَل کَثیرَةٍ:... وَمِنها أنَّ اللّهَ عزّ و جلّ حَکیمٌ، وَلا یَکونُ الحَکیمٌ ولا یوصَفُ بِالحِکمَةِ إلّا الَّذی یَحظُرُ الفَسادَ، ویَأمُرُ بِالصلاحِ، ویَزجُرُ عن الظُّلمِ، وَیَنهَى عَن الفَواحِشِ، وَلا یکونُ حَظرُ الفَسادَ والاَمرُ بِالصلاحِ والنَّهیُ عَنِ الفَواحِشِ إلّا بَعدَ الإقرارِ بِاللّهِ عزّ و جلّ ومَعرِفَةِ الآمِرِ والناهِی، فَلَو تُرِکَ الناسُ بِغَیرِ إقرارِ بِاللّهِ ولا مَعرِفَتِهِ لَم یَثبُت أمرٌ بِصَلاحٍ، ولا نَهیٌ عَن فَسَادٍ إذ لا آمِرَ ولا ناهِیَ (همان، ص۵۹).

5.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ فی حجّة الوَداعِ ـ : یا أیها الناسُ، واللّهِ ما مِن شَیءٍ یقَرِّبُکم مِنَ الجَنَّة و یباعِدُکم مِنَ النّارِ إلّا و قد أمَرتُکم بهِ (الکافی، ج۵، ص۷۴، ح۲).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
122

به دو قسم «شکر» و «صبر» تقسیم شده است.۱

خلاصه سخن این که اگر ایمان کسی کامل باشد، از قضای خوشایند و ناخوشایند الهی، راضی است.۲ نمی‏شود کسی ادّعای ایمان نماید، ولی از قضای خداوند ناراضی باشد.۳ بر همین اساس، وقتی خداوند، آدم را به زمین فرو فرستاد، آدم رو به روی کعبه ایستاد و دو رکعت نماز به جا آورد. آن گاه خداوند، این دعا را به او الهام فرمود:

۰.اللّهُمَّ إنّی أسأَلُک إیمانا یباشِرُ قَلبی، ویقینا صادِقا حَتّی أعلَمَ أنَّهُ لا یصیبُنی إلّا ما کتَبتَ لی، ورِضا بِما قَسَمتَ لی.۴

۰.خدایا! از تو ایمانی قلبی می‏خواهم، و یقینی صادقانه ـ‏ تا بدانم جز آنچه برایم مقرّر داشته‏ای، به من نمی‏رسد ـ‏ و [نیز] خشنودی‏ای به آنچه برایم تقسیم کرده‏ای.

بنا بر این، آگاهی از این حقیقت، موجب رضامندی از قضای الهی می‏شود. به همین جهت، امام صادق علیه السلام نقل می‏کند که در جریانی، موسی علیه السلام پس از آگاهی از حکمت تفاوت قضای الهی، فرمود:

۰.یا رَبِّ حَقٌّ لِمَن عَرَفَک أن یرضی بِما صَنَعتَ.۵

۰.پروردگارا! شایسته است آن که تو را می‏شناسد، به کار تو خشنود باشد.

اگر ایمان و یقین واقعی به خداوند وجود داشته باشد، رضامندی از خدا نیز به وجود می‏آید و همین امر، موجب شکر در خوشایند و صبر در ناخوشایند می‏گردد.

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الإِیمانُ نِصفانِ، نِصفٌ فِی الصَّبرِ ونِصفٌ فِی الشُّکرِ (تحف العقول، ص۴۸؛ جامع الأخبار، ص۱۰۳، ح۱۷۱).
امام علی علیه السلام: الإِیمانُ، صَبرٌ فِی البَلاءِ وشُکرٌ فِی الرَّخاءِ (غرر الحکم، ح۱۳۵۰)؛ المُؤمِنُ شاکرٌ فِی السَّرّاءِ، صابِرٌ فِی البَلاءِ، خائِفٌ فِی الرَّخاءِ (همان، ح۱۷۴۳؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۵۲، ح۱۳۶۰).

2.. امام علی علیه السلام: إن عَقَدتَ إیمانَک فَارضَ بِالمَقضِی عَلَیک ولَک (مختصر بصائر الدرجات، ص۱۳۹؛ غرر الحکم، ح۳۷۲۳).

3.. امام صادق علیه السلام نقل می‏کند که: روزی امام حسن مجتبی علیه السلام با عبداللّٰه بن جعفر ملاقات کرد و به او فرمود: یا عَبدَ اللّهِ، کیفَ یکونُ المُؤمِنُ مُؤمِنا وهُوَ یسخَطُ قِسمَهُ، ویحَقِّرُ مَنزِلَتَهُ، وَالحاکمُ عَلَیهِ اللّهُ؟! (الکافی، ج۲، ص۶۲، ح۱۱؛ مشکاة الأنوار، ص۷۴، ح۱۳۷).

4.. المعجم الأوسط، ج۶، ص۱۱۷، ح۵۹۷۴؛ تاریخ دمشق، ج۷، ص۴۲۸، ح۲۰۳۸.

5.. مشکاة الأنوار، ص۵۰۲، ح۱۶۸۲؛ بحار الأنوار، ج۱۳، ص۳۴۹، ح۳۸.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 72923
صفحه از 839
پرینت  ارسال به