121
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

این که حقایق را بیان می‏کنند، نقش ترغیب‏کنندگی نیز دارند.

روایات دیگری نیز با جدّیت و تأکید، انسان‏ها را از نارضایتی برحذر می‏دارند و آن را با خداپرستی و پذیرش ربوبیت خداوند متعال، در تضاد می‏دانند. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‏فرماید:

۰.قالَ اللّهُ ـ‏ جَلَّ جَلالُهُ ـ‏: مَن لَم یرضَ بِقَضائی ولَم یؤمِن بِقَدَری، فَلیلتَمِس إلها غَیری.۱

۰.خداوند ـ‏ جلّ جلاله ـ‏ فرمود: «هر کس به قضای من خشنود نباشد و به قَدَر من ایمان نیاورد، باید در پی خدایی غیر از من باشد».

طبق برخی روایات، کسی که راضی نباشد، کفر در دین او نفوذ می‏کند۲ و باید در آخرت، منتظر شدیدترین عذاب‏ها باشد.۳ استحقاق عِقاب، نشانه ناشادکامی و بدبختی است.

تا کنون نقش خداباوری در رضا به صورت کلّی، مطرح شد. در ادامه، اسنادی را بیان خواهیم کرد که به بیان نقش خداباوری در مؤلّفه‏های رضامندی پرداخته‏اند.

برخی از اسناد اسلامی، مشخّصاً به بیان رابطه خداباوری با مؤلّفه‏های رضامندی، یعنی شکر و صبر پرداخته‏اند. امام کاظم علیه السلام نقل می‏کند که در یکی از جنگ‏های پیامبر خدا صلی الله علیه و آله گروهی، خود را به ایشان عرضه داشتند. فرمود: «اینان کیان اند». گفتند: مؤمنان ‏اند، ای پیامبر خدا! فرمود: «ایمانشان به چه مرتبه‏ای رسیده است؟». گفتند: به مرتبه شکیبایی در گرفتاری، و سپاس‏گزاری در آسایش، و رضا به قضا. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله تصریح کردند که اگر چنین باشد، نزدیک است که به مقام پیامبران برسند!۴ همچنین در روایات این بخش، ایمان

1.. التوحید، ص۳۷۱، ح۱۱؛ مختصر بصائر الدرجات، ص۱۳۸؛ المعجم الکبیر، ج۲۲، ص۳۲۱، ح۸۰۷.
امام علی علیه السلام نیز در همین راستا می‏فرماید: إن کنتَ غَیرَ قانِعٍ بِقَضائِهِ وقَدَرِهِ، فَاطلُب رَبّا سِوا (التوحید، ص۳۷۲، ح۱۳؛ روضة الواعظین، ص۴۶۰).

2.. امام علی علیه السلام: مَن لَم یَرضَ بِالقَضاءِ دَخَلَ الکُفرَ دِینَهُ (غرر الحکم،‏ ح۸۹۶۰؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۶۳، ح۸۴۳۰).

3.. امام علی علیه السلام: أشَدُّ النّاسِ عَذاباً یَومَ القِیامَةِ، المُتَسَخَّطُ لِقَضاءِ اللّهِ (غرر الحکم، ح۳۲۲۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۱۵، ح۲۵۵۳).

4.. امام کاظم علیه السلام: رَفَعَ إلى رسول اللّه صلی الله علیه و آله قَومٌ فی بَعضِ غَزَواتِهِ، فَقالَ: مَنِ القَومُ؟ فَقالوا: مُؤمِنونَ یا رسول اللّه. قالَ: وما بَلَغَ مِن إیمانِکم؟ قالوا: الصَّبرُ عِندَ البَلاءِ، وَالشُّکرُ عِندَ الرَّخاءِ، وَالرِّضا بِالقَضاءِ. فَقالَ رسول اللّه صلی الله علیه و آله: حُلَماءُ عُلَماءُ، کادوا مِنَ الفِقهِ أن یکونوا أنبِیاءَ إن کنتُم کما تَصِفونَ، فَلا تَبنوا ما لا تَسکنونَ، ولا تَجمَعوا ما لا تَأکلونَ، وَاتَّقُوا اللّهَ الَّذی إلَیهِ تُرجَعونَ (الکافی، ج۲، ص۴۸، ح۴؛ بحار الأنوار، ج۲۲، ص۱۴۴، ح۱۳۲).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
120

قضای الهی راضی نخواهد بود.۱

گاه با ادبیات «علم و معرفت» آمده است. در این متون، پیشْ‏شرط رضامندی، معرفت خداست۲ و هر که خداشناس‏تر باشد، راضی‏تر خواهد بود.۳ خداوند متعال، یکی از نشانه‏های خداشناسی را شکایت نکردن از او در ناخوشایندها دانسته است۴ و امام زین العابدین علیه السلام به خداوند متعال عرض می‏کند که «چگونه اندوهگین شوم با آن که تو را شناخته‏ام؟!».۵

گاه این حقیقت با ادبیات «ایمان» بیان شده است. ایمان به خدا از امور مهمّی است که موجب رضامندی در همه ابعاد آن می‏شود. در برخی روایات، رابطه مستقیم ایمان و عنوان عام «رضا» مطرح شده و در برخی دیگر، به مؤلّفه‏های رضا (یعنی شکر و صبر) پرداخته شده است. امام علی علیه السلام، رضامندی را یکی از ارکان چهارگانه ایمان شمرده است.۶ در روایت دیگری از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله یکی از ده جزء ایمان۷ و در برخی دیگر از روایات، به عنوان «برترینْ ایمان»،۸ «کمال دین»۹ و «ریشه دین»،۱۰ دانسته شده است. این عبارات، گذشته از ​

1.. امام علی علیه السلام: کیفَ یرضى بِالقَضاءِ مَن لَم یصدُق یقینُهُ؟! (غرر الحکم، ح۶۹۹۳؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۸۴، ح۶۴۹۲).

2.. أحَقُّ خَلقِ اللّهِ أن یسَلِّمَ لِما قَضَی اللّهُ عزّ و جلّ، مَن عَرَفَ اللّهَ عزّ و جلّ (الکافی، ج۲، ص۶۲، ح۹؛ مشکاة الأنوار، ص۵۱، ح۴۲).

3.. إنَّ أعلَمَ النّاسِ بِاللّهِ، أرضاهُم بِقَضاءِ اللّهِ عزّ و جلّ(الکافی، ج۲، ص۶۰، ح۲؛ مشکاة الأنوار، ص۷۳، ح۱۳۳).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: قالَ اللّهُ عزّ و جلّ: عَلامَة مَعرِفَتی فی قُلوبِ عِبادی حُسنُ مَوقِعِ قَدری إلّا أُشتَکى، ولا أُستَبطى، ولا أُستَخفى (کنز العمّال، ج۱، ص۱۲۹، ح۶۰۶).

5.. امام زین العابدین علیه السلام ـ من دُعاءٍ نُسِبَ إِلَیهِ ـ : کیفَ أَحزَنُ وقَد عَرَفتُک؟! (بحار الأنوار، ج۹۴، ص۱۳۹).

6.. الإِیمانُ أربَعَة أرکانٍ: الرِّضا بِقَضاءِ اللّه، وَالتَّوَکلُ عَلَى اللّه، وتَفویضُ الأَمرِ إلَى اللّه، وَالتَّسلیمُ لِأَمرِ اللّه؛ ایمان، چهار رکن دارد: خشنودی به قضای خدا، توکل بر خدا، واگذاری کار به خدا، و تسلیم شدن در برابر امر خدا (الکافی، ج۲، ص۵۶، ح۵؛ مشکاة الأنوار، ص۵۲، ح۵۰).

7.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الإِیمانُ فی عَشَرَة: المَعرِفَة وَالطّاعَة، وَالعِلمِ وَالعَمَلِ، وَالوَرَعِ وَالاِجتِهادِ، وَالصَّبرِ وَالیقینِ، وَالرِّضا وَالتَّسلیمِ؛ فَأَیها فَقَدَ صاحِبُهُ بَطَلَ نِظامُهُ (کنز الفوائد، ج۲، ص۱۱؛ معدن الجواهر، ص۷۰؛ أعلام الدین، ص۱۴۴).

8.. امام علی علیه السلام: مِن أفضَلِ الإِیمانِ الرِّضا بِما یأتی بِهِ القَدَرُ (غرر الحکم، ح۹۲۶۲؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۶۷، ح۸۴۹۲).

9.. امام علی علیه السلام: غایة الدّینِ الرِّضا (غرر الحکم، ح۶۳۵۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۴۸، ح۵۹۰۶).

10.. امام علی علیه السلام: الدّینُ شَجَرَة أصلُهَا التَّسلیمُ وَالرِّضا (غرر الحکم، ح۱۲۵۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۶، ح۱۱۶۴).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 73194
صفحه از 839
پرینت  ارسال به