479
علم و حكمت جلد دوّم

۱۳۲۲.امام على عليه السلام :سپارنده دانش نزد غير اهلش ، ستمكار به آن است .

۱۳۲۳.امام على عليه السلام :حكيمان چون حكمت را نزد غير اهلش نهادند ، آن را تباه كردند .

۱۳۲۴.امام على عليه السلام :با نادانان از آنچه نمى دانند سخن مگوى كه تو را تكذيب كنند؛ چرا كه براى دانشت بر تو حقّى است و آن اين است كه آن را به مستحقش بدهى و از غير مستحقّش باز دارى .

۱۳۲۵.امام على عليه السلام :دارنده دانش نمى تواند همه آن را براى همه مردم تفسير كند؛ زيرا در ميان آنان نيرومند و ناتوان هست و بخشى از دانش تحمّل كردنى است و بخشى نيست ، مگر آنكه خداوند بر دوستان ويژه اش تحمل آن را آسان كند و به ايشان يارى دهد .

۱۳۲۶.امام على عليه السلامـ در حالى كه با دستش به سينه اش اشاره مى كردـ : در اين جا دانشى انبوه است . كاش فراگيرانى برايش مى يافتم . آرى كسى را يافتم كه تيزهوش بود؛ ولى در خور اعتماد نبود . دين را ابزار دنيا كرده بود و با نعمتهاى خداوند بر بندگانش و به حجتهاى او بر اوليايش برترى مى جست و يا آنكه پيرو حقّ بود ، ولى از باريك بينى در نكته هاى آن بى بهره و با نخستين شبهه ، شكّ در دلش مى افتاد. بدان كه نه اين [مناسب است] و نه آن ـ يا آنكه شيفته لذت و رام شهوت و هميشه در پى گردآوردن و اندوختن بود . اينان نمى توانند كوچكترين پاسدار دين باشند و بيشتر به چهارپايان چرنده شبيه اند . اين گونه دانش با مرگ حاملانش مى ميرد .

۱۳۲۷.امام على عليه السلامـ در حكمتهاى منسوب به ايشانـ : جا به جا كردن تخته سنگهاى گران از جايشان ، آسانتر از فهماندن به نافهم است .


علم و حكمت جلد دوّم
478

۱۳۲۲.الإمام عليّ عليه السلام :واضِعُ العِلمِ عِندَ غَيرِ أهلِهِ ظالِمٌ لَهُ ۱ .

۱۳۲۳.عنه عليه السلام :إنَّ الحُكَماءَ ضَيَّعُوا الحِكمَةَ لَمّا وَضَعوها عِندَ غَيرِ أهلِها ۲ .

۱۳۲۴.عنه عليه السلام :لا تُحَدِّثِ الجُهّالَ بِما لا يَعلَمونَ فَيُكَذِّبوكَ بِهِ ، فَإِنَّ لِعِلمِكَ عَلَيكَ حَقًّا وحَقُّهُ عَلَيكَ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ ومَنعُهُ مِن غَيرِ مُستَحِقِّهِ ۳ .

۱۳۲۵.عنه عليه السلام :لَيسَ كُلُّ العِلمِ يَستَطيعُ صاحِبُ العِلمِ أن يُفَسِّرَهُ لِكُلِّ النّاسِ لِأَنَّ مِنهُمُ القَوِيَّ والضَّعيفَ ، ولِأَنَّ مِنهُ ما يُطاقُ حَملُهُ ومِنهُ ما لا يُطاقُ حَملُهُ ، إلاّ مَن يُسَهِّلُ اللّهُ لَهُ حَملَهُ وأعانَهُ عَلَيهِ مِن خاصَّةِ أولِيائِهِ ۴ .

۱۳۲۶.عنه عليه السلام :إنَّ هاهُنا لَعِلمًا جَمًّا (وأشارَ بِيَدِهِ إلى صَدرِهِ) لَو أصَبتُ لَهُ حَمَلَةً ! بَلى أصَبتُ لَقِنًا غَيرَ مَأمونٍ عَلَيهِ ، مُستَعمِلاً آلَةَ الدّينِ لِلدُّنيا . ومُستَظهِرًا بِنِعَمِ اللّهِ عَلى عِبادِهِ ، وبِحُجَجِهِ عَلى أولِيائِهِ ؛ أو مُنقادًا لِحَمَلَةِ الحَقِّ ، لا بَصيرَةَ لَهُ في أحنائِهِ ، يَنقَدِحُ الشَّكُ في قَلبِهِ لِأَوَّلِ عارِضٍ مِن شُبهَةٍ . ألا لا ذا ولا ذاكَ ! أو مَنهومًا بِاللَّذَّةِ ، سَلِسَ القِيادِ لِلشَّهوَةِ ، أو مُغرَمًا بِالجَمعِ والاِدِّخارِ ، لَيسا مِن رُعاةِ الدّينِ في شَيءٍ ، أقرَبُ شَيءٍ شَبَهًا بِهِما الأَنعامُ السّائِمَةُ ! كَذلِكَ يَموتُ العِلمُ بِمَوتِ حامِليهِ ۵ .

۱۳۲۷.عنه عليه السلامـ فيما نُسِبَ إلَيهِـ : نَقلُ الصُّخورِ مِن مَواضِعِها أهوَنُ مِن تَفهيمِ مَن لا يَفهَم ۶ .

1.غرر الحكم : ۱۰۱۲۷ .

2.قصص الأنبياء: ۱۶۰ / ۱۷۶ عن محمّد بن عبيدة عن الإمام الرضا عليه السلام.

3.غرر الحكم : ۱۰۳۶۷ .

4.التوحيد : ۲۶۸ / ۵ عن أبي معمر السعداني .

5.نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۷ ، وراجع ص ۵۳ الهامش ۲ ، ص ۲۱۰ ح ۸۰۰ .

6.شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۳۲۶ / ۷۳۲ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35898
صفحه از 721
پرینت  ارسال به