449
علم و حكمت جلد دوّم

۱۲۲۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس دانشى را كه خداوند آن را براى امور دينى مردم سودمند قرار داده است پنهان كند ، خداوند روز قيامت او را با لگامى از آتش لگام زند .

۱۲۲۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر مردى كه خداوند به او دانش دهد ولى آن را پنهان كند ، خداوند را در روز قيامت با لگامى از آتش ملاقات مى كند .

۱۲۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس از دانشى پرسيده شود و آن را پنهان كند ، روز قيامت با لگامى از آتش لگام مى شود .

۱۲۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :منع دانش روا نيست .

۱۲۳۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هنگامى كه [نسلهاى] آخر اين امّت اوّلش را لعنت كند ، هركس حديثى را پنهان بدارد ، آنچه را خداوند نازل كرده است پنهان داشته است .

۱۲۳۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مثل كسى كه دانش مى آموزد ولى آن را بازگو نمى كند ، مثل كسى است كه گنج مى اندوزد ولى از آن خرج نمى كند .

۱۲۳۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نبينم كسى از شما دانشى را آموخته باشد و لى از ترس مردم آن را پنهان بدارد .

۱۲۳۵.امام على عليه السلام :دانشمند پنهان كننده دانشش ، بد بوترين اهل قيامت است و همه جنبندگان حتى حشرات كوچك زمين او را نفرين مى كنند .

۱۲۳۶.امام على عليه السلام :از اظهار حق خود دارى مكن، هرگاه اهلش را يافتى .

۱۲۳۷.امام على عليه السلام :آنكه دانشى را پنهان كند ، گويى نادان است .

۱۲۳۸.امام على عليه السلام :پنهان كننده دانش ، به درستى دانشش بى اعتماد است .

۱۲۳۹.امام على عليه السلام :ـ در خطبه هنگام بيعتش و پس از آگاهى دادن درباره ابتلاى مردمـ : به خدا سوگند كه جزيى ترين نشانه اى را پنهان نكردم و كوچكترين دروغى نگفتم .

۱۲۴۰.امام باقر عليه السلام :اگر دانشمندان نصيحت را پنهان دارند ، به خود خيانت كرده اند . اگر سرگشته اى گمراه را ديدند و او را ره ننمودند و يا مرده اى را زنده نكردند و ه كه چه كار زشتى كرده اند ! چون خداوند تبارك و تعالى در كتاب از ايشان پيمان گرفت كه به معروف و آنچه فرمان يافته اند فرمان دهند و از آنچه نهى شده اند نهى كنند و بر نيكوكارى و پرهيزگارى هميارى كنند و در گناه و ستم هميارى نكنند .


علم و حكمت جلد دوّم
448

۱۲۲۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن كَتَمَ عِلمًا مِمّا يَنفَعُ اللّهُ بِهِ في أمرِ النّاسِ ، أمرِ الدّينِ ، ألجَمَهُ اللّهُ يَومَ القِيامَةِ بِلِجامٍ مِنَ النّارِ ۱ .

۱۲۲۹.عنه صلى الله عليه و آله :أيُّما رَجُلٍ آتاهُ اللّهُ عِلمًا فَكَتَمَهُ ، لَقِيَ اللّهَ يَومَ القِيامَةِ مُلجَمًا بِلِجامٍ مِن نارٍ ۲ .

۱۲۳۰.عنه صلى الله عليه و آله :مَن سُئِلَ عَن عِلمٍ ثُمَّ كَتَمَهُ ، اُلجِمَ يَومَ القِيامَةِ بِلِجامٍ مِن نارٍ ۳ .

۱۲۳۱.عنه صلى الله عليه و آله :العِلمُ لا يَحِلُّ مَنعُهُ ۴ .

۱۲۳۲.عنه صلى الله عليه و آله :إذا لَعَنَ آخِرُ هذِهِ الاُمَّةِ أوَّلَها ، فَمَن كَتَمَ حَديثًا فَقَد كَتَمَ ما أنزَلَ اللّهُ ۵ .

۱۲۳۳.عنه صلى الله عليه و آله :مَثَلُ الَّذي يَتَعَلَّمُ العِلمَ ثُمَّ لا يُحَدِّثُ بِهِ كَمَثَلِ الَّذي يَكنِزُ الكَنزَ فَلا يُنفِقُ مِنهُ ۶ .

۱۲۳۴.عنه صلى الله عليه و آله :لا أعرِفَنَّ رَجُلاً مِنكُم عَلِمَ عِلمًا فَكَتَمَهُ فَرَقًا ۷ مِنَ النّاسِ ۸ .

۱۲۳۵.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ العالِمَ الكاتِمَ عِلمَهُ يُبعَثُ أنتَنَ أهلِ القِيامَةِ ريحًا ، يَلعَنُهُ كُلُّ دابَّةٍ حَتّى دَوابِّ الأَرضِ الصِّغارِ ۹ .

۱۲۳۶.عنه عليه السلام :لا تُمسِك عَن إظهارِ الحَقِّ إذا وَجَدتَ لَهُ أهلاً ۱۰ .

۱۲۳۷.عنه عليه السلام :مَن كَتَمَ عِلمًا فَكَأَنَّهُ جاهِلٌ ۱۱ .

۱۲۳۸.عنه عليه السلام :الكاتِمُ لِلعِلمِ غَيرُ واثِقٍ بِالإِصابَةِ فيهِ ۱۲ .

۱۲۳۹.عنه عليه السلامـ في خُطبَتِهِ لَمّا بويِعَ وبَعدَ إخبارِهِ بِابتِلاءِ النّاسِـ : واللّهِ ما كَتَمتُ وَسمَةً ، ولا كَذَبتُ كِذبَةً ۱۳ .

۱۲۴۰.الإمام الباقر عليه السلام :العُلَماءُ في أنفُسِهِم خانَةٌ إن كَتَمُوا النَّصيحَةَ ، إن رَأَوا تائِهًا ضالاًّ لا يَهدونَهُ أو مَيِّتًا لا يُحيونَهُ ، فَبِئسَ ما يَصنَعونَ ، لِأَنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى أخَذَ عَلَيهِمُ الميثاقَ فِي الكِتابِ أن يَأمُروا بِالمَعروفِ وبِما اُمِروا بِهِ ، وأن يَنهَوا عَمّا نُهوا عَنهُ ، وأن يَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ والتَّقوى ، ولا يَتَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ والعُدوانِ ۱۴ .

1.سنن ابن ماجة : ۱ / ۹۷ / ۲۶۵ عن أبي سعيد الخدري ، مسند ابن حنبل : ۳ / ۵۶۵ / ۱۰۴۹۲ و ص ۵۸۲ / ۱۰۶۰۲ كلاهما عن أبي هريرة نحوه ، المستدرك على الصحيحين : ۱ / ۱۸۲ / ۳۴۶ عن عبداللّه بن عمروبن العاص ، المعجم الكبير : ۱۱ / ۵ / ۱۰۸۴۵ عن ابن عبّاس ، تاريخ بغداد : ۶ / ۷۷ عن عبداللّه ، وليس فيها «مِمّا يَنفَعُ اللّه ُ بِهِ فِي أمرِ النّاسِ ، أمرِ الدِّينِ» ، وراجع حلية الأولياء : ۲ / ۳۵۵ ، تاريخ أصبهان : ۱ / ۱۵۱ / ۱۱۵ نحوه ؛ منية المريد : ۱۳۶ ، عوالي اللآلي : ۴ / ۷۱ / ۴۰ .

2.المعجم الأوسط : ۵ / ۳۵۶ / ۵۵۴۰ ، المعجم الكبير : ۱۰ / ۱۲۹ / ۱۰۱۹۷ ؛ أمالي الطوسي : ۳۷۷ / ۸۰۸ كلّها عن عبداللّه بن مسعود .

3.سنن الترمذي : ۵ / ۲۹ / ۲۶۴۹ عن أبي هريرة ، سنن ابن ماجة : ۱ / ۹۷ / ۲۶۴ عن أنس بن مالك ، مسند ابن حنبل : ۳ / ۱۵۳ / ۷۹۴۸ وص ۱۷۲ / ۸۰۵۵ كلاهما عن أبي هريرة ، المستدرك على الصحيحين : ۱ / ۱۸۲ / ۳۴۴ ـ ۳۴۶ عن أبي هريرة وعبداللّه بن عمرو بن العاص ، تاريخ بغداد : ۵ / ۱۶۰ عن ابن عبّاس و ج ۲ / ۳۳ نحوه ، مسند أبي داود الطيالسي : ۳۳۰ / ۲۵۳۴ عن أبي هريرة ؛ تنبيه الخواطر : ۲ / ۷ نحوه .

4.فردوس الأخبار : ۳ / ۹۶ / ۴۰۱۵ عن أبي هريرة ، مسند الشهاب : ۱ / ۸۵ / ۸۴ عن أنس .

5.سنن ابن ماجة : ۱ / ۹۷ / ۲۶۳ عن جابر .

6.المعجم الأوسط : ۱ / ۲۱۳ / ۶۸۹ ، الفردوس : ۴ / ۱۳۵ / ۶۴۲۱ نحوه وكلاهما عن أبي هريرة ، فيض القدير : ۵ / ۶۵۰ / ۸۱۳۷ .

7.الفَرَق ـ بالتحريك ـ : الخوف (الصحاح : ۴ / ۱۵۴۱) .

8.كنزالعمّال : ۱۰ / ۲۱۷ / ۲۹۱۵۲ ، وذكره أيضا في ص ۳۰۶ / ۲۹۵۳۲ كلاهما عن ابن عساكر في التاريخ عن أبي سعيد .

9.المحاسن : ۱ / ۳۶۱ / ۷۷۷ عن طلحة بن زيد عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام .

10.غرر الحكم : ۱۰۱۸۸ .

11.كنزالفوائد : ۱ / ۳۴۹ ، نثر الدرّ : ۱ / ۲۸۵ وفيه «جهله» ، غرر الحكم : ۸۲۹۷ .

12.غرر الحكم : ۱۵۴۴ .

13.الكافي : ۱ / ۳۶۹ / ۱ ، الغيبة للنعماني : ۲۰۲ / ۱ كلاهما عن عليّ بن رئاب عن الإمام الصادق عن الإمام عليّ عليهماالسلام ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۶ ، غرر الحكم : ۱۰۱۲۴ وفيهما «وشمة» ، وراجع منية المريد : ۱۸۵ آداب يختصّ بها المعلّم : بذل العلم عند وجود المستحقّ وعدم البخل به ، وإظهار الحقّ بحسب الطاقة من غير مجاملة لأحد .

14.الكافي : ۸ / ۵۴ / ۱۶ عن يزيد بن عبداللّه عمّن حدّثه .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35867
صفحه از 721
پرینت  ارسال به