81
علم و حكمت جلد اوّل

۲۰۸.امام على عليه السلام :ريشه ايمان ، دانش است .

۲۰۹.امام على عليه السلام :ايمان و دانش ، برادران همزادند و دو رفيق اند كه از هم جدا نمى شوند .

۲۱۰.امام على عليه السلامـ [خطاب] به كميل در توصيف حجتهاى خدا بر خلقـ : دانش ، آنان را به حقايق ايمان رسانده است ، پس با روح يقين درآميخته اند و بدان چه نادانان از آن رميده اند ، انس يافته اند و آنچه را راحت طلبان دشوار يافته اند ، به آسانى گرفته اند و با پيكرهاى خود همدم دنيايند؛ ولى جانهايشان به جهان برتر آويخته است . آنانند جانشينان خدا در زمينش و حجتهاى او بر بندگانش و مناديان دينش . وه چه مشتاق ديدار آنهايم .

۲۱۱.امام على عليه السلام :دانش ، را سه نشانه باشد : شناخت خدا و آنچه نيكو و بد مى دارد .

۲۱۲.امام على عليه السلام :نتيجه دانش ، شناخت خداست .

۲۱۳.امام كاظم عليه السلامـ به هشام بن حكمـ : اى هشام! خداوند ، پيامبران و فرستادگان خود را به سوى بندگانش بر نينگيخته ، جز براى آنكه از او (معرفت) فراگيرند ، پس هر كه نيكتر رو آورد ، معرفت بيشترى برد .

ر . ك : ص ۶۵ «كمال ايمان» / ص ۱۹۹ «ايمان» .

۳ / ۲

بيم از خدا

قرآن

«از ميان بندگان خدا ، تنها دانايان از او بيم دارند . بى گمان خدا پيروز و آمرزنده است» .

« ... بى گمان كسانى كه پيش از نزول آن ، دانش يافته اند، چون اين كتاب بر آنان خوانده شود، سجده كنان به رو در مى افتند و مى گويند : منزّه است پروردگار ما كه بى گمان وعده پروردگار ما ، انجام شدنى است و به رو در مى افتند و مى گريند و بر فروتنى آنها مى افزايد» .


علم و حكمت جلد اوّل
80

۲۰۸.الإمام عليّ عليه السلام :أصلُ الإِيمانِ العِلم ۱ .

۲۰۹.عنه عليه السلام :الإِيمانُ والعِلمُ أخَوانِ تَوأَمانِ ، ورَفيقانِ لا يَفتَرِقانِ ۲ .

۲۱۰.عنه عليه السلامـ لِكُمَيلٍ في ذِكرِ أوصافِ حُجَجِ اللّهِ عَلَى الخَلقِـ : هَجَمَ بِهِمُ العِلمُ عَلى حَقائِقِ الإِيمانِ، فَاستَلانوا روحَ اليَقينِ ، فَأَنِسوا بِمَا استَوحَشَ مِنهُ الجاهِلونَ ، واستَلانوا مَا استَوعَرَهُ المُترَفونَ ، صَحِبُوا الدُّنيا بِأَبدانٍ أرواحُها مُعَلَّقَةٌ بِالمَحَلِّ الأَعلى . اُولئِكَ خُلَفاءُ اللّهِ في أرضِهِ ، وحُجَجُهُ عَلى عِبادِهِ ، والدُّعاةُ إلى دينِهِ ، هاهِ هاهِ شَوقًا إلى رُؤيَتِهِم ! ۳

۲۱۱.عنه عليه السلام :لِلعِلمِ ثَلاثُ عَلاماتٍ : المَعرِفَةُ بِاللّهِ ، وبِما يُحِبُّ ، ويَكرَهُ ۴ .

۲۱۲.عنه عليه السلام :ثَمَرَةُ العِلمِ مَعرِفَةُ اللّهِ ۵ .

۲۱۳.الإمام الكاظم عليه السلامـ لِهِشامِ بنِ الحَكَمـ : يا هِشامُ ، ما بَعَثَ اللّهُ أنبِياءَهُ ورُسُلَهُ إلى عِبادِهِ إلاّ لِيَعقِلوا عَنِ اللّهِ ، فَأَحسَنُهُمُ استِجابَةً أحسَنُهُم مَعرِفَةً ۶ .

۳ / ۲

الخَشيَة

الكتاب

«إنَّما يَخشَى اللّهَ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ إنَّ اللّهَ عَزيزٌ غَفورٌ ۷ » .

«إنَّ الَّذينَ اُوتُوا العِلمَ مِن قَبلِهِ إذا يُتلى عَلَيهِم يَخِرّونَ لِلأَذقانِ سُجَّدًا * و يَقولونَ سُبحانَ رَبِّنا إن كانَ وَعدُ رَبِّنا لَمَفعولاً * و يَخِرّونَ لِلأَذقانِ يَبكونَ و يَزيدُهُم خُشوعًا ۸ » .

1.البحار : ۶۹ / ۸۱ / ۲۹ و ۹۳ / ۵۷ / ۱ كلاهما نقلاًعن تفسير النعماني .

2.غرر الحكم : ۱۷۸۵ .

3.الإرشاد : ۱ / ۲۲۸ ، الخصال : ۱۸۶ / ۲۵۷ ، كمال الدين : ۲۹۱ ، تحف العقول : ۱۷۱ ، نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۷ كلّها عن كميل بن زياد النخعي ؛ عيون الأخبار لابن قتيبة : ۲ / ۳۵۵ كلّها نحوه .

4.تنبيه الخواطر : ۲ / ۱۱۷ .

5.غرر الحكم : ۴۵۸۶ .

6.الكافي : ۱ / ۱۶ / ۱۲ عن هشام بن الحكم .

7.فاطر : ۲۸ .

8.الإسراء : ۱۰۷ ـ ۱۰۹ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115266
صفحه از 443
پرینت  ارسال به