433
علم و حكمت جلد اوّل

۱۱۹۹.زيدبن ثابت :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به من فرمود : نامه هايى براى من مى آيد كه دوست ندارم هركسى آنها را بخواند . آيا مى توانى نوشتن عبرى ـ يا [راوى ]گفت سريانى ـ را ياد بگيرى؟ گفتم : بلى ، پس آن را در هفده شب ياد گرفتم .

۱۲۰۰.زيدبن ثابت :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به من فرمان داد كه نوشتن يهود را ياد بگيرم . فرمود : به خدا سوگند من يهوديان را بر هيچ نوشته اى قابل اعتماد نمى دانم . زيد مى گويد : هنوز نيمى از ماه نگذشته بود كه آن زبان را براى او فرا گرفتم . چون آموختم ، هرگاه پيامبر صلى الله عليه و آلهبه يهود نامه مى نوشت ، من آن را مى نوشتم و چون يهود به پيامبر صلى الله عليه و آله نامه مى نوشتند ، من نامه آنها را براى وى مى خواندم .

ج : آنچه آموختنش حرام است

۵ / ۱۰

آنچه به فساد مى انجامد

۱۲۰۱.امام على عليه السلام :بدترين دانش آن است كه هدايتت را تباه كند .

۱۲۰۲.امام على عليه السلام :بسى دانش كه به گمراهيت مى انجامد .

۱۲۰۳.امام على عليه السلام :بسى شناخت كه به گمراهى مى كشاند .

۱۲۰۴.امام على عليه السلام :بسى دانشمند كه دانشش وى را كشته است .

۱۲۰۵.امام على عليه السلام :هر دانشى كه خرد تأييدش نكند ، مايه گمراهى است .

۱۲۰۶.امام صادق عليه السلامـ در تفسير صنعتهاـ : آنچه كه از آن و در آن فقط فساد است و هيچ اثرى از صلاح در آن و از آن نباشد ، ياد دادن و يادگرفتن و عمل به آن و مزد گرفتن بر آن و همه تصرفات ديگر از هر نوع كه باشد ، حرام است .


علم و حكمت جلد اوّل
432

۱۱۹۹.عَنهُ :قالَ لي رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنَّها تَأتيني كُتُبٌ لا اُحِبُّ أن يَقرَأَها كُلُّ أحَدٍ ، فَهَل تَستَطيعُ أن تَتَعَلَّمَ كِتابَ العِبرانِيَّةِ ـ أو قالَ : السُّريانِيَّةِ ـ ؟ فَقُلتُ : نَعَم ، فَتَعَلَّمتُها في سَبعَ عَشرَةَ لَيلَةً ۱ .

۱۲۰۰.عَنهُ :أمَرَني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله أن أتَعَلَّمَ لَهُ كِتابَ يَهودَ . قالَ : إنّي واللّهِ ما آمَنُ يَهودَ عَلى كِتابٍ ، قالَ : فَما مَرَّ بي نِصفُ شَهرٍ حَتّى تَعَلَّمتُهُ لَهُ ، قالَ : فَلَمّا تَعَلَّمتُهُ كانَ إذا كَتَبَ إلى يَهودَ كَتَبتُ إلَيهِم ، وإذا كَتَبوا إلَيهِ قَرَأتُ لَهُ كِتابَهُم ۲ .

ج : ما يَحرُمُ تَعَلُّمُهُ

۵ / ۱۰

ما يُؤَدّي إلَى الفَسادِ

۱۲۰۱.الإمام عليّ عليه السلام :شَرُّ العِلمِ ما أفسَدتَ بِهِ رَشادَكَ ۳ .

۱۲۰۲.عنه عليه السلام :رُبَّ عِلمٍ أدّى إلى مَضَلَّتِكَ ۴ .

۱۲۰۳.عنه عليه السلام :رُبَّ مَعرِفَةٍ أدَّت إلى تَضليلٍ ۵ .

۱۲۰۴.عنه عليه السلام :رُبَّ عالِمٍ قَتَلَهُ عِلمُهُ ۶ .

۱۲۰۵.عنه عليه السلام :كُلُّ عِلمٍ لا يُؤَيِّدُهُ عَقلٌ ، مَضَلَّةٌ ۷ .

۱۲۰۶.الإمام الصادق عليه السلامـ في تَفسيرِ الصِّناعاتِـ : ما يَكونُ مِنهُ وفيهِ الفَسادُ مَحضًا ، ولايَكونُ فيهِ ولا مِنهُ شَيءٌ مِن وُجوهِ الصَّلاحِ فَحَرامٌ تَعليمُهُ وتَعَلُّمُهُ والعَمَلُ بِهِ وأخذُ الأَجرِ عَلَيهِ ، وجَميعُ التَّقَلُّبِ فيهِ مِن جَميعِ وُجوهِ الحَرَكاتِ كُلِّها ۸ .

1.كنزالعمّال : ۱۳ / ۳۹۶ / ۳۷۰۵۹ نقلاً عن ابن أبي داود في المصاحف ؛ وراجع منية المريد : ۳۸۱ .

2.سنن الترمذي : ۵ / ۶۷ / ۲۷۱۵ .

3.غرر الحكم : ۵۶۹۴ .

4.غرر الحكم : ۵۳۵۲

5.غرر الحكم : ۵۳۴۹

6.غرر الحكم : ۵۳۰۰

7.غرر الحكم : ۶۸۶۹ .

8.تحف العقول : ۳۳۵ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 113812
صفحه از 443
پرینت  ارسال به