419
علم و حكمت جلد اوّل

۱۱۵۴.پيامبرخدا صلى الله عليه و آله :دانش را فراگيريد و به مردم بياموزيد . واجبات دين را ياد بگيريد و به مردم ياد دهيد . قرآن را فرا گيريد و به مردم بياموزيد كه من انسانى رفتنى ام و دانش بزودى جمع گردد و فتنه ها آشكار مى شود ، تا آنجا كه دو تن در فريضه اى اختلاف مى كنند و كسى را نمى يابند تا ميان آن دو داورى كند .

۱۱۵۵.امام على عليه السلام :لازمترين دانش بر تو آن است كه از عمل بدان پرسيده مى شوى .

۱۱۵۶.عيسى عليه السلام :چگونه كسى كه نشانه هاى دين را نمى شناسد به بهشت برود؟

۱۱۵۷.ابوذر :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به ما فرمان داد كه در سه چيز بر ما چيره نگردند : به معروف فرمان دهيم و از منكر باز داريم و سنّتها را به مردم بياموزيم .

۱۱۵۸.امام باقر عليه السلام :در حلال و حرام تفقّه كنيد و گرنه شما نيز چون اعراب باديه نشين خواهيد بود .

۱۱۵۹.امام باقر عليه السلام :در طلب دانش شتاب ورزيد كه سوگند به آنكه جانم در دست اوست ، يك حديث در حلال و حرام كه از مخبرى راستگو مى گيرى ، بهتر از دنيا و همه زر و سيم آن است .

۱۱۶۰.امام صادق عليه السلام :كاش تازيانه هايى بر سر يارانم بود تا در حلال و حرام تفقّه مى كردند .

۱۱۶۱.زراره و محمّدبن مسلم و بريد عجلى :مردى به امام صادق عليه السلامعرض كرد : پسرى دارم كه دوست دارد از حلال و حرام از شما بپرسد ، [آيا اينچنين نيست كه ]از چيزهايى كه به كارش نمى آيد مى پرسد؟ حضرت فرمود : آيا مردم از چيزى برتر از حلال و حرام مى پرسند؟

ب : آنچه آموختنش شايسته است

۵ / ۴

خودشناسى

۱۱۶۲.امام على عليه السلام :شناختن خود ، سودمندترينِ دو شناخت است .


علم و حكمت جلد اوّل
418

۱۱۵۴.عنه صلى الله عليه و آله :تَعَلَّمُوا العِلمَ وعَلِّموهُ النّاسَ ، تَعَلَّمُوا الفَرائِضَ وعَلِّموهُ النّاسَ ، تَعَلَّمُوا القُرآنَ وعَلِّموهُ النّاسَ فَإِنِّي امرُؤٌ مَقبوضٌ ، والعِلمُ سَيُقبَضُ وتَظهَرُ الفِتَنُ حَتّى يَختَلِفَ اثنانِ في فَريضَةٍ لا يَجِدانِ أحَدًا يَفصِلُ بَينَهُما ۱ .

۱۱۵۵.الإمام عليّ عليه السلام :أوجَبُ العِلمِ عَلَيكَ ما أنتَ مَسؤولٌ عَنِ العَمَلِ بِهِ ۲ .

۱۱۵۶.عيسى عليه السلام :كَيفَ يَصيرُ إلَى الجَنَّةِ مَن لا يُبصِرُ مَعالِمَ الدّينِ ؟ ! ۳

۱۱۵۷.أبو ذَ رٍّ :أمَرَنا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله أن لا يَغلِبونا عَلى ثَلاثٍ : أن نَأمُرَ بِالمَعروفِ ، ونَنهى عَنِ المُنكَرِ ، ونُعَلِّمَ النّاسَ السُّنَنَ ۴ .

۱۱۵۸.الإمام الباقر عليه السلام :تَفَقَّهوا فِي الحَلالِ والحَرامِ وإلاّ فَأَنتُم أعرابٌ ۵۶ .

۱۱۵۹.عنه عليه السلام :سارِعوا في طَلَبِ العِلمِ ، فَوَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ لَحَديثٌ واحِدٌ في حَلالٍ وحَرامٍ تَأخُذُهُ عَن صادِقٍ، خَيرٌ مِنَ الدُّنيا وما حَمَلَت مِن ذَهَبٍ وفِضَّةٍ ۷ .

۱۱۶۰.الإمام الصادق عليه السلام :لَيتَ السِّياطَ عَلى رُؤوسِ أصحابي حَتّى يَتَفَقَّهوا فِي الحَلالِ والحَرام ۸ .

۱۱۶۱.زُرارَةُ ومُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ وبَريدٌ العِجلِيّ :قالَ رَجُلٌ لِأَبي عَبدِاللّهِ عليه السلام : إنَّ لِيَ ابنًا قَد أحَبَّ أن يَسأَلَكَ عَن حَلالٍ وحَرامٍ لا يَسأَلُكَ عَمّا لا يَعنيهِ ؟ فَقالَ : وهَل يَسأَلُ النّاسُ عَن شَيءٍ أفضَلَ مِنَ الحَلالِ والحَرامِ ؟ ! ۹

ب : ما يَنبَغي تَعَلُّمُهُ

۵ / ۴

مَعرِفَةُ النَّفسِ

۱۱۶۲.الإمام عليّ عليه السلام :المَعرِفَةُ بِالنَّفسِ أنفَعُ المَعرِفَتَينِ ۱۰ .

1.سنن الدارمي : ۱ / ۷۸ / ۲۲۵ ، مسند أبي يعلى : ۵ / ۲۹ / ۵۰۰۶ كلاهما عن عبداللّه بن مسعود، وراجع المستدرك على الصحيحين : ۴ / ۳۶۹ / ۷۹۵۰ ، السنن الكبرى : ۶ / ۳۴۳ / ۱۲۱۷۳ ؛ السرائر : ۳ / ۲۲۶ .

2.غرر الحكم : ۳۳۳۶ ، نزهة الناظر : ۱۲۲ / ۳ ، عدّة الداعي : ۶۸ كلاهما عن الإمام الكاظم عليه السلام ، وراجع تنبيه الخواطر : ۲ / ۱۵۴ ، أعلام الدين : ۳۰۵.

3.تحف العقول : ۵۰۶ .

4.سنن الدارمي : ۱/۱۴۳/۵۴۹ ، مسند ابن حنبل : ۸/۱۰۶/۲۱۵۱۶ .

5.أي فأنتم في الجهل بالأحكام الشرعيّة كالأعراب الذين قال اللّه فيهم : «الأَعرابُ أَشدُّ كُفرا ونِفاقا . . . الآية»والأعراب : سكّان البادية ، لا واحد له ، ويجمع على أعاريب (لسان العرب :۱ / ۵۸۶ و ۵۸۷) .

6.المحاسن : ۱ / ۳۵۶ / ۷۵۷ عن محمّد بن مسلم .

7.المحاسن : ۱ / ۳۵۶ / ۷۵۵ عن جابر و ح ۷۵۶ وفيه «خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعتَ عَلَيهِ الشَّمسُ حَتّى تَغرُب» ، مشكاة الأنوار : ۱۳۳ عن الإمام الصادق عليه السلام .

8.المحاسن : ۱ / ۳۵۸ / ۷۶۵ عن إسحاق بن عمّار ؛ وراجع السنن الكبرى : ۶ / ۳۴۳ .

9.علل الشرايع : ۳۹۴ / ۱۰ ، المحاسن : ۱ / ۳۵۹ / ۷۶۸ عن يونس بن يعقوب عن أبيه .

10.غرر الحكم : ۱۶۷۵

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115611
صفحه از 443
پرینت  ارسال به