403
علم و حكمت جلد اوّل

۱۱۱۶.امام صادق عليه السلام :در پنج چيز بر مردم واجب است كه همان ظاهر حكم را بگيرند : ولايتها ، ازدواج ، ارثها ، ذبحها و گواهيها كه اگر ظاهرش ظاهرى معتمد بود ، گواهى اش پذيرفته مى شود و از باطنش پرسيده نمى شود .

۱۱۱۷.سلمان :از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از روغن و پنير و پوست خز پرسيده شد . حضرت فرمود : حلال آن است كه خداوند در كتابش حلال فرموده و حرام آن است كه خداوند در كتابش حرام فرموده است و آنچه ساكت مانده ، از جمله چيزهايى است كه خداوند از آنها درگذشته است .

۱۱۱۸.سليمان بن جعفر جعفرى ،از بنده صالح ، حضرت موسى بن جعفر عليه السلامپرسيد مردى به بازار مى آيد و بالاپوشى از پوست خز مى خرد كه نمى داند تذكيه شده است يا نه . آيا در آن نماز بخواند؟ حضرت پاسخ داد : بلى ، پرسيدن نيز بر شما لازم نيست . امام ابوجعفر باقر عليه السلاممى فرمود : خوارج با نادانى اشان بر خود تنگ گرفتند . دين گسترده تر از اين است .

۱۱۱۹.اسماعيل بن عيسى :از حضرت ابوالحسن عليه السلام پرسيدم : آيا انسان از تذكيه پوستهاى خز كه در بازارى از بازارهاى كوهستان مى خرد و فروشنده ، مسلمانى ناآگاه است ، بپرسد؟ فرمود : هنگامى پرسيدن بر شما واجب است كه ببينيد مشركان اينها را مى فروشند و هرگاه ديديد در آن نماز مى خوانند ، از آن مپرسيد .

۱۱۲۰.عمربن حنظلة :به امام صادق عليه السلام عرض كردم : با زنى ازدواج كردم . سپس تحقيق كردم ، چيزهايى درباره اش گفته شد . امام فرمود : چرا پرس و جو كردى؟ بررسى بر شما لازم نيست .


علم و حكمت جلد اوّل
402

۱۱۱۶.عنه عليه السلام :خَمسَةُ أشياءَ يَجِبُ عَلَى النّاسِ أن يَأخُذوا بِها ظاهِرَ الحُكمِ : الوَلاياتُ ، والتَّناكُحُ ، والمَواريثُ ، والذَّبائِحُ ، والشَّهاداتُ ، فَإِذا كانَ ظاهِرُهُ ظاهِرًا مَأمونًا جازَت شَهادَتُهُ ، ولا يُسأَلُ عَن باطِنِهِ ۱ .

۱۱۱۷.سَلمان :سُئِلَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَنِ السَّمنِ والجُبنِ والفِراءِ ، فَقالَ : الحَلالُ ما أحَلَّ اللّهُ في كِتابِهِ ، والحَرامُ ما حَرَّمَ اللّهُ في كِتابِهِ ، وما سَكَتَ عَنهُ فَهُوَ مِمّا عَفا عَنهُ ۲ .

۱۱۱۸.سَأَلَ سُلَيمانُ بنُ جَعفَرٍ الجَعفَرِيُّ العَبدَ الصّالِحَ موسَى بنَ جَعفَرٍ عليهماالسلام عَنِ الرَّجُلِ يَأتِي السُّوقَ فَيَشتَري جُبَّةَ فِراءٍ ، لا يَدري أذَكِيَّةٌ هِيَ أم غَيرُ ذَكِيَّةٍ ، أيُصَلّي فيها ؟ فَقالَ :نَعَم لَيسَ عَلَيكُمُ المَسأَلَةُ ، إنَّ أبا جَعفَرٍ عليه السلام كانَ يَقولُ : إنَّ الخَوارِجَ ضَيَّقوا عَلى أنفُسِهِم بِجَهالَتِهِم ، إنَّ الدّينَ أوسَعُ مِن ذلِكَ ۳ .

۱۱۱۹.إسماعيلُ بنُ عيسى :سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ عليه السلام عَن جُلودِ الفِراءِ يَشتَريهَا الرَّجُلُ في سُوقٍ مِن أسواقِ الجَبَلِ ، أيَسأَلُ عَن ذَكاتِهِ إذا كانَ البائِعُ مُسلِمًا غَيرَ عارِفٍ ؟ قالَ : عَلَيكُم أنتُم أن تَسأَلوا عَنهُ إذا رَأَيتُمُ المُشرِكينَ يَبيعونَ ذلِكَ ، وإذا رَأَيتُم يُصَلّونَ فيهِ فَلا تَسأَلوا عَنهُ ۴ .

۱۱۲۰.عُمَرُ بنُ حَنظَلَة :قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : إنّي تَزَوَّجتُ امرَأَةً فَسَأَلتُ عَنها فَقيلَ فيها ، فَقالَ : وأنتَ لِمَ سأَلتَ أيضًا ! لَيسَ عَلَيكُمُ التَّفتيشُ ۵ .

1.الكافي : ۷ / ۴۳۱ / ۱۵ عن يونس عن بعض رجاله ، التهذيب : ۶ / ۲۸۳ / ۷۸۱ و ص ۲۸۸ / ۷۹۸ ، الاستبصار : ۳ / ۱۳ / ۳ وفي الأخيرين «بظاهر الحال» بدل «ظاهر الحكم» ، الفقيه : ۳/۱۶ / ۳۲۴۴ كلّها عن يونس عن بعض رجاله .

2.سنن الترمذي : ۴ / ۲۲۰ / ۱۷۲۶ ، سنن ابن ماجة : ۲ / ۱۱۱۷ / ۳۳۶۷ ، المستدرك على الصحيحين : ۴ / ۱۲۹ / ۷۱۱۵ ، السنن الكبرى : ۱۰ / ۲۱ / ۱۹۷۲۳ .

3.الفقيه : ۱ / ۲۵۷ / ۷۹۱ ، التهذيب : ۲ / ۳۶۸ / ۱۵۲۹ عن أحمد بن محمّد بن أبي نصر ، وراجع قرب الإسناد : ۳۸۵ / ۱۳۵۸ .

4.التهذيب : ۲ / ۳۷۱ / ۱۵۴۴ ، الفقيه : ۱ / ۲۵۸ / ۷۹۲ .

5.الكافي : ۵ / ۵۶۹ / ۵۵ ، وراجع التهذيب : ۷ / ۲۵۳ / ۱۰۹۲ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115474
صفحه از 443
پرینت  ارسال به