369
علم و حكمت جلد اوّل

۱۰۴۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ـ در سفارش به على عليه السلامـ : هركس دانش فراگيرد تا بدان با نادانان بستيزد يا با دانشمندان مجادله كند يا مردم را به سوى خود بخواند ، از اهل آتش است .

۱۰۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش را فرا نگيريد تا بدان با نادانان بستيزيد و دانش را فرانگيريد تا بدان با دانشمندان مجادله كنيد و دانش را فرا نگيريد تا فرمانروايان را به سوى خود بكشيد و هركس چنين كند در آتش است .

۱۰۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس دانش را فراگيرد تا بدان با دانشمندان بستيزد يا با نادانان همراهى كند يا مردم را بچاپد ، آتش بدو سزاوارتر است .

۱۰۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در سفارش به ابوذرـ : اى ابوذر! . . . هركس دانش را بطلبد تا بدان مردم را متوجه خود كند ، بوى بهشت را نيابد . اى ابوذر! هركس دانش را بطلبد تا بدان به مردم نيرنگ بزند ، بوى بهشت را نيابد .

۱۰۴۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گروهى از امّت من در دين تفقّه مى كنند و قرآن مى خوانند و مى گويند : «نزد فرمانروايان مى رويم و از دنياى آنان بهره مى بريم و دينمان را از آنها جدا مى كنيم .» در حالى كه چنين نيست؛ همان گونه كه از خاربن جز خار چيده نمى شود ، از نزديكى ايشان هم جز [گناه] به دست نيايد .

۱۰۴۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس دانش را براى دنيا و احترام مردم و بهره مندى نزد پادشاه فراگيرد ، به بابى از آن دست نمى يابد؛ جز آنكه به خودبزرگ بينى ، دست درازى بر مردم و فريفته شدن به خدا و دورى از دينش ، افزوده شود ، پس چنين كسى از دانش سود نمى برد . از اين رو بايد باز ايستد و از حجت آورى بر ضدّ خود و پشيمانى و رسوايى روز قيامت دست بكشد .

۱۰۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس دانشى را بياموزد كه سزاوار است براى خشنودى خداى عز و جلتحصيل شود و او جز براى به دست آوردن كالاى دنيا نياموزد ، در روز قيامت بوى خوش بهشت را نيابد .


علم و حكمت جلد اوّل
368

۱۰۴۳.عنه صلى الله عليه و آلهـ في وَصِيَّتِهِ لِعَلِيٍّ عليه السلامـ : مَن تَعَلَّمَ عِلمًا لِيُمارِيَ بِهِ السُّفَهاءَ ، أو يُجادِلَ بِهِ العُلَماءَ ، أو لِيَدعُوَ النّاسَ إلى نَفسِهِ ، فَهُوَ مِن أهلِ النّارِ ۱ .

۱۰۴۴.عنه صلى الله عليه و آله :لا تَتَعَلَّمُوا العِلمَ لِتُماروا بِهِ السُّفَهاءَ ، ولا تَتَعَلَّمُوا العِلمَ لِتُجادِلوا بِهِ العُلَماءَ ، ولا تَتَعَلَّمُوا العِلمَ لِتَستَميلوا بِهِ وُجوهَ الاُمَراءِ ، ومَن فَعَلَ ذلِكَ فَهُوَ فِي النّارِ ۲ .

۱۰۴۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن تَعَلَّمَ العِلمَ لِيُمارِيَ بِهِ العُلَماءَ ، أو يُجارِيَ بِهِ السُّفَهاءَ ، أو يَتَأَكَّلَ بِهِ النّاسَ ، فَالنّارُ أولى بِهِ ۳ .

۱۰۴۶.عنه صلى الله عليه و آلهـ في وَصِيَّتِهِ لِأَبي ذَرٍّـ : يا أباذَرٍّ ... مَن طَلَبَ عِلمًا لِيَصرِفَ بِهِ وُجوهَ النّاسِ إلَيهِ لَم يَجِد ريحَ الجَنَّةِ . يا أباذَرٍّ ؛ مَنِ ابتَغَى العِلمَ لِيَخدَعَ بِهِ النّاسَ لَم يَجِد ريحَ الجَنَّةِ ۴ .

۱۰۴۷.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ اُناسًا مِن اُمَّتي سَيَتَفَقَّهونَ فِي الدّينِ ، ويَقرَؤونَ القُرآنَ ، ويَقولونَ : نَأتِي الاُمَراءَ فَنُصيبُ مِن دُنياهُم ونَعتَزِلُهُم بِدينِنا ، ولا يَكونُ ذلِكَ ، كَما لا يُجتَنى مِنَ القَتادِ إلاَّ الشَّوكُ كَذلِكَ لا يُجتَنى مِن قُربِهِم إلاّ! ۵

۱۰۴۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن طَلَبَ العِلمَ لِلدُّنيا والمَنزِلَةِ عِندَ النّاسِ والحُظوَةِ عِندَ السُّلطانِ ، لَم يُصِب مِنهُ بابًا إلاَّ ازدادَ في نَفسِهِ عَظَمَةً ، وعَلَى النّاسِ استِطالَةً ، وبِاللّهِ اغتِرارًا ، وفِي الدّينِ جَفاءً ، فَذلِكَ الَّذي لا يَنتَفِعُ بِالعِلمِ فَليَكُفَّ وليُمسِكَ عَنِ الحُجَّةِ عَلى نَفسِهِ والنَّدامَةِ والخِزيِ يَومَ القِيامَةِ ۶ .

۱۰۴۹.عنه صلى الله عليه و آله :مَن تَعَلَّمَ عِلمًا مِمّا يُبتَغى بِهِ وَجهُ اللّهِ عز و جل ، لا يَتَعَلَّمُهُ إلاّ لِيُصيبَ بِهِ عَرَضًا مِنَ الدُّنيا ، لَم يَجِد عَرفَ ۷ الجَنَّةِ يَومَ القِيامَةِ ۸ .

1.الفقيه : ۴ / ۳۶۳ / ۵۷۶۲ عن حمّاد بن عمرو و أنس بن محمّد عن أبيه جميعا عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام .

2.تنبيه الخواطر : ۲ / ۱۱۶ .

3.حلية الأولياء : ۷ / ۹۶ عن عبدالرحمن بن عبداللّه عن رجل .

4.مكارم الأخلاق : ۲ / ۳۶۴ / ۲۶۶۱ ، تنبيه الخواطر : ۲ / ۵۲ كلاهما عن أبي ذرّ الغفاريّ ، وراجع أمالي الطوسي : ۵۲۷ / ۱۱۶۲ .

5.سنن ابن ماجة : ۱ / ۹۴ / ۲۵۵ عن ابن عبّاس ، وقال ابن ماجة في ذيل الحديث : قال محمّد بن الصباح : «كأنّه يعني الخطايا» .

6.تنبيه الخواطر : ۲ / ۳ ، روضة الواعظين : ۱۶ عن الإمام عليّ عليه السلام ، أعلام الدين : ۸۰ نحوه .

7.أي ريحها الطيّبة ، والعَرْف : الرِّيح (النهاية : ۳ / ۲۱۷) .

8.سنن أبي داود : ۳/۳۲۳/۳۶۶۴ ، سنن ابن ماجة : ۱/۹۳/۲۵۲ ، مسندابن حنبل : ۳ / ۲۳۹ / ۸۴۶۵ ، المستدرك على الصحيحين : ۱ / ۱۶۰ / ۲۸۸ كلّها عن أبي هريرة ؛ منية المريد : ۱۳۴ وفيهما «غرضا» بدل «عرضا» ، وراجع سنن الدارمي : ۱ / ۸۶ / ۲۶۱ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115802
صفحه از 443
پرینت  ارسال به