299
علم و حكمت جلد اوّل

۸۰۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مجلسهاى دانش عبادت است .

۸۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانشمند و دانشجو در اجر شريك اند و در بقيه مردم خيرى نيست .

۸۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانشمند و دانشجو در اجر مساوى اند و روز رستاخيز مانند دو سوار در حال مسابقه همدوش هم در مى رسند .

۸۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانشمند و دانشجو در خير شريك اند .

۸۱۳.امام على عليه السلام :رهسپار در جستجوى دانش ، مانند مجاهد در راه خداست .

۸۱۴.امام على عليه السلام :به وسيله دانش با نادانى بستيزيد .

۸۱۵.امام على عليه السلام :نادانى را با دانش برگردانيد .

۸۱۶.امام على عليه السلام :دانش را بجوييد تا راه يابيد .

۸۱۷.امام على عليه السلام :دانش را بجوى و بر دانشت بيفزاى .

۸۱۸.امام على عليه السلام :از دانش خوشه برچين كه اگر توانگر باشى ، زيورت خواهد شد و اگر فقير باشى ، اندوخته ات خواهد بود .

۸۱۹.امام على عليه السلام :مباحثه و گفتگوى علمى ، مايه لذّت دانشمندان است .

۸۲۰.امام على عليه السلامـ در توصيف پرهيزكارانـ : از نشانه هاى هريك اين است كه او را داراى قوّت در دين و احتياطى آميخته با نرمى و ايمانى بى شكّ و ترديد و حرص در دانش و دانشى همراه با بردبارى مى بينى .

۸۲۱.امام على عليه السلام :اى مردم! بدانيد كه كمال دين جستجوى دانش و عمل به آن است .

۸۲۲.امام على عليه السلام :دانش را فراگير و آن را به كار بند و در ميان اهلش منتشر كن ، تا پاداش فراگيرى و عمل بدان براى تو نوشته گردد؛ ان شاء اللّه تعالى .

۸۲۳.امام على عليه السلامـ در حكمتهاى منسوب به ايشانـ : دانش بياموزيد ، حتى اگر با آن بهره اى نبريد؛ زيرا اگر زمان را به جهت بى توجهى به شما نكوهش كنند ، بهتر از آن است كه به دليل بودنتان در آن نكوهش شود .


علم و حكمت جلد اوّل
298

۸۰۹.عنه صلى الله عليه و آله :مَجالِسُ العِلمِ عِبادَةٌ ۱ .

۸۱۰.عنه صلى الله عليه و آله :العالِمُ والمُتَعَلِّمُ شَريكانِ فِي الأَجرِ ولا خَيرَ في سائِرِ النّاسِ ۲ .

۸۱۱.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ العالِمَ والمُتَعَلِّمَ في الأَجرِ سَواءٌ ، يَأتِيانِ يَومَ القِيامَةِ كَفَرَسَي رِهانٍ يَزدَحِمانِ ۳ .

۸۱۲.عنه صلى الله عليه و آله :العالِمُ والمُتَعَلِّمُ شَريكانِ فِي الخَيرِ ۴ .

۸۱۳.الإمام عليّ عليه السلام :الشّاخِصُ في طَلَبِ العِلمِ كَالمُجاهِدِ في سَبيلِ اللّهِ ۵ .

۸۱۴.عنه عليه السلام :ضادُّوا الجَهلَ بِالعِلم ۶ .

۸۱۵.عنه عليه السلام :رُدُّوا الجَهلَ بِالعِلم ۷ .

۸۱۶.عنه عليه السلام :اُطلُبُوا العِلمَ تَرشُدوا ۸ .

۸۱۷.عنه عليه السلام :اُطلُبِ العِلمَ تَزدَد عِلمًا ۹ .

۸۱۸.عنه عليه السلام :اِقتَنِ العِلمَ ، فَإِنَّكَ إن كُنتَ غَنِيًّا زانَكَ ، وإن كُنتَ فَقيرًا مانَكَ ۱۰ .

۸۱۹.عنه عليه السلام :مُدارَسَةُ العِلمِ لَذَّةُ العُلَماءِ ۱۱ .

۸۲۰.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ المُتَّقينَـ : مِن عَلامَةِ أحَدِهِم أنَّكَ تَرى لَهُ قُوَّةً في دينٍ ، وحَزمًا في لينٍ ، وإيمانًا في يَقينٍ ، وحِرصًا في عِلمٍ ، وعِلمًا في حِلم ۱۲ .

۸۲۱.عنه عليه السلام :أيُّهَا النّاسُ ، اِعلَموا أنَّ كَمالَ الدّينِ طَلَبُ العِلمِ والعَمَلُ بِهِ ۱۳ .

۸۲۲.عنه عليه السلام :تَعَلَّمِ العِلمَ واعمَل بِهِ وانشُرهُ في أهلِهِ ، يُكتَب لَكَ أجرُ تَعَلُّمِهِ وعَمَلِهِ إن شاءَ اللّهُ تَعالى ۱۴ .

۸۲۳.عنه عليه السلامـ فيما نُسِبَ إلَيهِـ : تَعَلَّمُوا العِلمَ وإن لَم تَنالوا بِهِ حَظًّا ، فَلَأَن يُذَمَّ الزَّمانُ لَكُم أحسَنُ مِن أن يُذَمَّ بِكُم ۱۵ .

1.جامع الأحاديث للقمّي : ۱۱۶ عن موسى بن إبراهيم عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، غرر الحكم : ۹۷۶۵ وفيه «غنيمة» بدل «عبادة» .

2.سنن ابن ماجة : ۱ / ۸۳ / ۲۲۸ ، المعجم الكبير : ۸/۲۲۰/۷۸۷۵ ، تاريخ بغداد : ۲ / ۲۱۲ كلّها عن أبي اُمامة ، سنن الدارمي : ۱ / ۸۴ / ۲۵۱ نحوه ، جامع بيان العلم : ۱ / ۲۷ وفيه «همج لا خير فيه» وكلاهما عن أبي الدرداء ؛ بصائر الدرجات : ۴/۸ عن جابربن يزيد الجعفي عن الإمام الباقر عليه السلامعنه صلى الله عليه و آله وليس فيه ذيله ، منية المريد : ۱۰۵ ، غرر الحكم : ۱۹۱۲ نحوه ، عوالي اللآلي : ۱/۸۱/۲ .

3.بصائر الدرجات :۳ / ۱ عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، جامع الأحاديث للقمّي : ۵۸ وليس فيه «يزدحمان» .

4.مسند الشهاب : ۱ / ۱۸۸ / ۲۷۹ عن أبي الدرداء .

5.روضة الواعظين : ۱۵ .

6.غرر الحكم : ۵۹۱۲

7.غرر الحكم : ۵۴۰۵

8.غرر الحكم : ۲۴۷۸

9.غرر الحكم : ۲۲۷۶ .

10.غرر الحكم : ۲۳۳۱ و ۴۵۴۷ وفيه «تعلّم» بدل «اقتن» ؛ وراجع شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۳۱۰/۵۵۳ .

11.غرر الحكم : ۹۷۵۵ .

12.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۳ ، الكافي : ۲ / ۲۳۱ / ۴ عن أحمد بن محمّد بن خالد عن بعض من رواه ، الخصال : ۵۷۱ / ۲ عن أبي سليمان الحلواني وكلاهما عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، تحف العقول : ۱۶۰ وفيه «خوفا في لين» .

13.الكافي : ۱ / ۳۰ / ۴ عن أبي إسحاق السبيعي عمّن حدّثه ، تحف العقول : ۱۹۹ ، منية المريد : ۱۰۹ .

14.أعلام الدين : ۹۵ عن كميل بن زياد .

15.شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۳۱۰ / ۵۵۵ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115715
صفحه از 443
پرینت  ارسال به