251
علم و حكمت جلد اوّل

۶۹۹.امام على عليه السلام :پرخورى حجاب تيزفهمى است .

۷۰۰.امام على عليه السلام :هنگامى كه شكم [حتى] از حلال انباشته شود ، دل از صلاح كور گردد .

۷۰۱.امام على عليه السلام :تيزفهمى با پرخورى سازگار نيست .

۷۰۲.امام على عليه السلام :تيزفهمى و پرخورى گرد هم نيايند .

۷۰۳.امام على عليه السلام :آنكه سيرى اش افزون شود ، سنگينى پرخورى بر او غلبه كند و هر كس سنگينى پرخورى بر او غلبه كند ، مانع تيز فهمى اش گردد .

۷۰۴.امام على عليه السلام :در حكمتهاى منسوب به ايشان : آنكه پرخورى كند ، به سه كيفر فورى مجازات شود : پرده بر دلش افتد و خواب بر چشمش و سستى بر پيكرش .

ر . ك : ص ۲۰۷ «روزه» / ص ۲۱۱ «كم خورى» / ص ۳۶۳ «ميانه روى در خوراك» .

۱ / ۲۲

گوناگون

۷۰۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آفت دانش ، فراموشى و تباهى اش ، گزارش آن به نااهل است .

۷۰۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آفت دانش تكبّر است .

۷۰۷.امام على عليه السلام :آفت دانش عمل نكردن به آن است .

۷۰۸.امام على عليه السلام :نپذيرفتن ۱ دانش جز در نتيجه سوء فهم شنونده نيست .

۷۰۹.امام على عليه السلام :آنكه ياد نگرفت ، ياد نداد و آنكه بردبارى نورزيد بردبارى نشان نداد .

۷۱۰.امام على عليه السلام :دانش ، با تن آسايى يافته نمى شود .

۷۱۱.امام على عليه السلام :اساس دانش ، رفق و مدارا و آفت آن درشتخويى است .

۷۱۲.امام صادق عليه السلام :هركه شرم كند ، دانش اش اندك شود .

1.در برخى نسخه ها به جاى «نپذيرفتن» ، «به دست نيامدن» آمده است .


علم و حكمت جلد اوّل
250

۶۹۹.عنه عليه السلام :البِطنَةُ تَحجُبُ الفِطنَةَ ۱ .

۷۰۰.عنه عليه السلام :إذا مُلِئَ البَطنُ مِنَ المُباحِ عَمِيَ القَلبُ عَنِ الصَّلاحِ ۲ .

۷۰۱.عنه عليه السلام :لا فِطنَةَ مَعَ بِطنَةٍ ۳ .

۷۰۲.عنه عليه السلام :لا تُجمَعُ الفِطنَةُ والبِطنَةُ ۴ .

۷۰۳.عنه عليه السلام :مَن زادَ شِبَعُهُ كَظَّتهُ البِطنَةُ ، مَن كَظَّتهُ البِطنَةُ حَجَبَتهُ عَنِ الفِطنَةِ ۵ .

۷۰۴.عنه عليه السلامـ فيما نُسِبَ إلَيهِـ : مَن شَبِعَ عوقِبَ فِي الحالِ ثَلاثَ عُقوباتٍ : يُلقَى الغِطاءُ عَلى قَلبِهِ ، والنُّعاسُ عَلى عَينِهِ ، والكَسَلُ عَلى بَدَنِهِ ۶ .

۱ / ۲۲

النَّوادِر

۷۰۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :آفَةُ العِلمِ النِّسيانُ ، وإضاعَتُهُ أن تُحَدِّثَ بِهِ غَيرَ أهلِهِ ۷ .

۷۰۶.عنه صلى الله عليه و آله :آفَةُ العِلمِ الخُيَلاءُ ۸۹ .

۷۰۷.الإمام عليّ عليه السلام :آفَةُ العِلمِ تَركُ العَمَلِ بِهِ ۱۰ .

۷۰۸.عنه عليه السلام :لا يُؤبَى ۱۱ العِلمُ إلاّ مِن سوءِ فَهمِ السّامِعِ ۱۲ .

۷۰۹.عنه عليه السلام :ما أفادَ العِلمَ مَن لَم يَعلَم ، ولا نَفَعَ الحِلمَ مَن لَم يَحلُم ۱۳ .

۷۱۰.عنه عليه السلام :لا يُدرَكُ العِلمُ بِراحَةِ الجِسم ۱۴ .

۷۱۱.عنه عليه السلام :رَأسُ العِلمِ الرِّفقُ ، وآفَتُهُ الخُرقُ ۱۵۱۶ .

۷۱۲.الإمام الصادق عليه السلام :مَن رَقَّ وَجهُهُ رَقَّ عِلمُهُ ۱۷ .

1.غرر الحكم : ۶۵۲

2.غرر الحكم : ۴۱۳۹

3.غرر الحكم : ۱۰۵۲۸

4.غرر الحكم : ۱۰۵۷۲

5.غرر الحكم : ۸۴۵۸ و ۸۴۵۹ .

6.شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۳۲۰ / ۶۷۴ .

7.سنن الدارمي : ۱ / ۱۵۸ / ۶۲۹ ، مصنّف ابن أبي شيبة : ۶ / ۱۹۰ / ۷ ، جامع بيان العلم : ۱ / ۱۰۸ كلّها عن الأعمش ، حلية الأولياء : ۳/۱۸۳ عن منصور عن الإمام الباقر عليه السلام؛ تحف العقول : ۱۰ ، الخصال : ۴۱۶ / ۷ عن مسعدة بن صدقة الربعي ، المحاسن : ۱ / ۸۱ / ۴۷ عن السريّ بن خالد وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله وفي الخمسة الأخيرة صدره إلى قوله «النسيان» .

8.الخُيلاء : الكبر والعُجب (النهاية : ۲ / ۹۳) .

9.معارج نهج البلاغة : ۴۱۵ ، المحجّة البيضاء : ۴ / ۲۷ .

10.غرر الحكم : ۳۹۴۸ .

11.في الطبعة المعتمدة «لا يؤتى» ، وما أثبتناه من طبعة بيروت و قم و طهران .

12.غرر الحكم : ۱۰۵۵۹ ، وفي بعض النسخ «لا يؤبى . . .» .

13.غرر الحكم : ۹۶۵۱ ، وفي بعض النسخ «لا يفهم» بدل «لم يفهم» و «لم يعلم» بدل «لم يحلم» .

14.غررالحكم : ۱۰۶۸۴ .

15.الخُرْق ـ بالضمّ ـ : الجهل والحُمق (النهاية : ۲ / ۲۶) .

16.تحف العقول : ۸۹ ، كنزالفوائد : ۱ / ۳۱۸ ، وراجع غرر الحكم : ۵۲۲۴ و۵۲۲۵ .

17.الكافي : ۲ / ۱۰۶ / ۳ عن العوّام بن الزبير ؛ سنن الدارمي : ۱ / ۱۴۴ / ۵۵۶ عن إبراهيم و عمر بن الخطّاب والشعبي موقوفا .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115198
صفحه از 443
پرینت  ارسال به