167
علم و حكمت جلد اوّل

۴۴۴.امام صادق عليه السلامـ در نقل مناظره اش با پزشك هندىـ : به من گفت : به چه چيز در شناخت پروردگارت كه قدرت و ربوبيّت او را توصيف مى كنى احتجاج مى كنى ، در حالى كه دل همه اشيا را با حواس پنجگانه كه برايت گفتم درك مى كند؟ گفتم : با خردى كه در دلم جاى دارد و دليلى كه در شناخت او بدان احتجاج مى كنم؛ . . . ولى اگر بر نادانى پافشارى كنى و بپندارى كه اشيا تنها از راه حواس درك مى شوند ، پس به تو مى گويم كه حواس هيچ دلالتى بر اشيا ندارند و شناخت جز با دل نيست؛ زيرا دل راهنما و شناسنده اشيا به حواس است . اشيايى كه تو ادعا مى كنى ، دل جز به وسيله حواس آنها را نمى شناسد .

۴۴۵.امام رضا عليه السلام :هر چه را حواس براى تو مى يابند ، معنايى درك شده براى حواس است و هر حسّى بر آنچه خداى عز و جل براى ادراكش قرار داده ، دلالت مى كند . و فهم همه اينها با دل است .


علم و حكمت جلد اوّل
166

۴۴۴.الإمام الصادق عليه السلامـ في بَيانِ مُناظَرَتِهِ الطَّبيبَ الهِندِيَّـ : قالَ : أخبِرني بِمَ تَحتَجُّ في مَعرِفَةِ رَبِّكَ الَّذي تَصِفُ قُدرَتَهُ ورُبوبِيَّتَهُ ، وإنَّما يَعرِفُ القَلبُ الأَشياءَ كُلَّها بِالدَّلالاتِ الخَمسِ الَّتي وَصَفتُ لَكَ ؟
قُلتُ : بِالعَقلِ الَّذي في قَلبي ، والدَّليلِ الَّذي أحتَجُّ بِهِ في مَعرِفَتِهِ ...
أمّا إذا أبَيتَ إلاَّ الجَهالَةَ، وزَعَمتَ أنَّ الأَشياءَ لا يُدرَكُ إلاّ بِالحَواسِّ، فَإِنّي اُخبِرُكَ أنَّهُ لَيسَ لِلحَواسِّ دَلالَةٌ عَلَى الأَشياءِ ، ولا فيها مَعرِفَةٌ إلاّ بِالقَلبِ، فَإِنَّهُ دَليلُها ومُعَرِّفُهَا الأَشياءَ الَّتي تَدَّعي أنَّ القَلبَ لا يَعرِفُها إلاّ بِها ۱ .

۴۴۵.الإمام الرضا عليه السلام :إنَّ كُلَّ ما أوجَدَتكَ الحَواسُّ فَهُوَ مَعنًى مُدرَكٌ لِلحَواسِّ ، وكُلُّ حاسَّةٍ تَدُلُّ عَلى ما جَعَلَ اللّهُ عز و جل لَها في إدراكِها ، والفَهمُ مِنَ القَلبِ بِجَميعِ ذلِكَ كُلِّهِ ۲ .

1.البحار : ۳ / ۱۵۳ و ۱۵۹ عن المفضّل بن عمر .

2.التوحيد : ۴۳۸ / ۱ عن الحسن بن محمّد النوفلي ثمّ الهاشمي .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115668
صفحه از 443
پرینت  ارسال به