113
علم و حكمت جلد اوّل

۲۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حكمت ، مستمندان را بر جايگاه دانشمندان مى نشاند .

۲۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :رشك بردن تنها در دو جا سزاست : بر مردى كه دارايى خدا داده اش را در راه حقّ هزينه كند و ديگر آنكه حكمت خداداديش را در داورى و آموزش به كار برد .

۲۹۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :انسان مسلمان هديه اى برتر از سخنى حكيمانه كه خداوند بدان ، هدايتش را افزون كند يا از نابوديش برهاند به برادرش ندهد .

۲۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نيكو بخشش و هديه اى است ، سخن حكيمانه اى كه مى شنوى و به ياد مى سپارى ، سپس آن را نزد برادر مسلمانت آورده و به او تعليم مى نمايى . اين كار برابر يك سال عبادت است .

۲۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دوستان خدا ساكت شدند ، پس سكوت آنها خود ذكر بود و نگريستند پس نظرشان ، عبرت اندوزى بود و سخن گفتند پس سخنشان ، حكمت بود .

۲۹۳.ايّوب عليه السلام :خداوند در دل كوچك و بزرگ حكمت مى كارد ، پس اگر خداوند ، بنده را در كودكى حكيم گرداند ، كمى سنّش منزلت وى را نزد حكيمان پايين نياورد و آنان نور كرامت خدايى را در او ببينند .

۲۹۴.امام على عليه السلامـ در پاسخ همّام كه از صفت مؤمن پرسيده بودـ : اى همّام! مؤمن ، خردمند و تيزهوش است ... سكوتش تفكر و سخنش حكمت است .


علم و حكمت جلد اوّل
112

۲۸۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الحِكمَةُ أقعَدَتِ المَساكينَ مَقاعِدَ العُلَماءِ ۱ .

۲۸۹.عنه صلى الله عليه و آله :لا حَسَدَ إلاّ فِي اثنَتَينِ : رَجُلٌ آتاهُ اللّهُ مالاً فَسَلَّطَهُ عَلى هَلَكَتِهِ فِي الحَقِّ ، وآخَرُ آتاهُ اللّهُ حِكمَةً فَهُوَ يَقضي بِها ويُعَلِّمُها ۲ .

۲۹۰.عنه صلى الله عليه و آله :ما أهدَى المَرءُ المُسلِمُ لِأَخيهِ هَدِيَّةً أفضَلَ مِن كَلِمَةِ حِكمَةٍ يَزيدُهُ اللّهُ بِها هُدًى أو يَرُدُّهُ بِها عَن رَدًى ۳ .

۲۹۱.عنه صلى الله عليه و آله :نِعمَتِ العَطِيَّةُ ونِعمَتِ الهَدِيَّةُ كَلِمَةُ حِكمَةٍ تَسمَعُها فَتَنطَوي عَلَيها ثُمَّ تَحمِلُها إلى أخٍ لَكَ مُسلِمٍ تُعَلِّمُهُ إيّاها تَعدِلُ عِبادَةَ سَنَةٍ ۴

۲۹۲.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ أولِياءَ اللّهِ سَكَتوا فَكانَ سُكوتُهُم ذِكرًا ، ونَظَروا فَكانَ نَظَرُهُم عِبرَةً ، ونَطَقوا فَكانَ نُطقُهُم حِكمَةً ۵ .

۲۹۳.أيّوب عليه السلام :إنَّ اللّهَ يَزرَعُ الحِكمَةَ في قَلبِ الصَّغيرِ والكَبيرِ ، فَإِذا جَعَلَ اللّهُ العَبدَ حَكيمًا فِي الصِّبا لَم يَضَع مَنزِلَتَهُ عِندَ الحُكَماءِ حَداثَةُ سِنِّهِ وهُم يَرَونَ عَلَيهِ مِنَ اللّهِ نورَ كَرامَتِهِ ۶ .

۲۹۴.الإمام عليّ عليه السلامـ لِهَمّامٍ لَمّا سَأَلَهُ عَن صِفَةِ المُؤمِنِـ : يا هَمّامُ ، المُؤمِنُ هُوَ الكَيِّسُ ۷ الفَطِنُ . . . سُكوتُهُ فِكرَةٌ وكَلامُهُ حِكمَةٌ ۸ .

1.جامع الأحاديث للقمّي : ۷۲؛ وراجع الزهد لابن حنبل : ۱۳۱ ، البداية والنهاية : ۲ / ۱۲۷ .

2.صحيح البخاري : ۶ / ۲۶۱۲ / ۶۷۲۲ ، صحيح مسلم : ۱ / ۵۵۹ / ۸۱۶ ، سنن ابن ماجة : ۲ / ۱۴۰۷ / ۴۲۰۸، مسند ابن حنبل: ۲ / ۲۹ / ۳۶۵۱ وص ۱۲۵ / ۴۱۰۹، السنن الكبرى:۱۰ / ۱۵۰ / ۲۰۱۶۴ كلّها عن عبداللّه بن مسعود .

3.شعب الإيمان : ۲ / ۲۸۰ / ۱۷۶۴ عن عبداللّه بن عمرو ، جامع بيان العلم : ۱ / ۶۱ ، كنزالعمّال : ۱۰ / ۱۷۲ / ۲۸۸۹۲ نقلاً عن أبي يعلى وكلاهما عن ابن عمر؛ منية المريد : ۱۰۵ ، تنبيه الخواطر : ۲ / ۲۱۲ ؛ وراجع سنن الدارمي : ۱ / ۱۰۶ / ۳۵۷ .

4.جامع بيان العلم : ۱ / ۲۲ عن ابن عبّاس ، وراجع تاريخ دمشق : ۱۷ / ۶۳ / ۴۰۳۹؛ تنبيه الخواطر : ۲ / ۲۱۲ .

5.الكافي : ۲ / ۲۳۷ / ۲۵ ، أمالي الصدوق : ۶۴۷ / ۸۷۸ و ص ۳۷۹ / ۴۸۲ كلّها عن عيسى النهريريّ عن الإمام الصادق عليه السلام ، مشكاة الأنوار : ۱۲۴ ، روضة الواعظين : ۴۷۵ وفي الثلاثة الأخيرة « . . . سُكُوتُهُم فِكرا ، وتَكَلَّمُوا فَكانَ كَلامُهُم ذِكرا ، ونَظَرُوا . . .» .

6.ربيع الأبرار : ۲ / ۴۵۲ ؛ البحار : ۱۲ / ۳۶۲ نقلاً عن الثعلبي في العرائس عن وهب وكعب وغيرهما نحوه .

7.الكَيِّسُ : أي العاقل (النهاية: ۴ / ۲۱۷) .

8.الكافي : ۲ / ۲۲۶ و ص ۲۳۰ / ۱ عن عبداللّه بن يونس عن الإمام الصادق عليه السلام .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115805
صفحه از 443
پرینت  ارسال به