۳۴۸. رجال الكشّى- به نقل از محمّد بن عيسى - : هشام مشرقى ، خدمت امام رضا عليه السلام رسيد . امام عليه السلام فرمود : «مردم بصره در باره كلام [خدا] پرسيدند و گفتند : يونس مىگويد : كلام [خدا] ، مخلوق نيست . به آنها گفتم : يونس ، راست مىگويد . كلام [خدا ]مخلوق نيست . آيا فرموده امام باقر عليه السلام به شما نرسيده است كه وقتى از ايشان پرسيده شد : "آيا قرآن ، خالق است يا مخلوق" به آنها فرمود : «نه خالق است ، نه مخلوق ؛ بلكه قرآن ، كلام خداست" وبدين سان ، گفته يونس را تأييد كردم» .
۳۴۹. امام رضا عليه السلام - وقتى در باره قرآن پرسيده شد - : قرآن ، كلام خدا و غير مخلوق است ؛ امّا آن وقت كه به آن ، سخن گفتى و خواندى و زبان گشودى ، كلام و خبر و داستان (تاريخ و سرگذشت) است .
۳۵۰. التوحيد- به نقل از ريّان بن صلت - : به امام رضا عليه السلام گفتم : نظر شما در باره قرآن چيست؟
فرمود : «كلام خداست . از آن ، فراتر نرويد و هدايت را در غير آن نجوييد ، كه گمراه مىشويد» .
۳۵۱. الاحتجاج- به نقل از صفوان بن يحيى - : ابو قُرّه محدّث ، دوست شُبرُمه ، از من خواست كه او را خدمت امام رضا عليه السلام ببرم . از ايشان [برايش] اجازه ملاقات خواستم و ايشان به وى اجازه داد . ابو قُرّه ، وارد شد و از ايشان ، در باره حلال و حرام ، و فرائض و احكام ، پرسشهايى كرد تا آن كه سؤالش به توحيد رسيد . . . ابو قُرّه گفت : در باره كتابها[ى آسمانى ]چه مىگوييد؟
امام رضا عليه السلام فرمود : «تورات و انجيل و زبور و فرقان و هر كتاب آسمانىِ ديگرى ، كلام خدا بوده كه [خداوند ، ]آن را براى روشنگرى و راهنمايى مردمان ، فرو فرستاد . همه آنها حادثاند و همه آنها غير خدايند ؛ زيرا [خدا ]مىفرمايد : «يا برايشان يادكردى پديد آورد» و فرموده است : «هيچ يادكردِ تازه اى از جانب پروردگارشان برايشان نيامد، مگر آن كه بازىكنان، آن را شنيدند» . خدا ، همه كتابهايى را كه فرو فرستاده ، پديد آورده است» . ابو قُرّه گفت : پس آيا نابود مىشوند؟
امام رضا عليه السلام فرمود : «به اجماع مسلمانان ، هر چيزى جز خدا ، نابود شدنى است و ماسواى خدا ، فعلِ خداست . تورات و انجيل و زبور و فرقان هم فعلِ خدايند . آيا نشنيدهاى كه مردم مىگويند : "پروردگارِ قرآن" ، و خودِ قرآن هم در روز قيامت مىگويد : "اى پروردگار من! اين فلانى - كه البتّه خداوند ، خود ، بهتر از آن ، او را مىشناسد - ، روزهايش را به تشنگى [و روزهدارى] گذرانيده است و شبهايش را به بيدارى . پس مرا شفيع او قرار ده" .
همچنيناند تورات و انجيل و زبور . اينها همه پديدارند و پروردگارى دارند و آن كه چيزى همانندش نيست ، آنها را براى راه نمايى مردمان خِردورز ، پديد آورده است . پس هر كه بگويد : "اينها از اَزَل با او (خدا) بوده اند" ، در حقيقت ، اظهار داشته كه خدا ، نه نخستين موجودِ قديم است و نه يگانه ، و كلام ، پيوسته با او بوده است و آن [كلام ]را آغازى [و علّتى] نيست ، در حالى كه [كلام ،] خدا نيست [كه اَزَلى و بى نياز از علّت باشد] .
ابو قُرّه گفت : ما روايت داريم كه در روز قيامت ، همه كتابها[ى آسمانى ]مىآيند ، در حالى كه مردمان در بيابانى يكدست ، براى پروردگار جهانيان ، به صف ايستادهاند و منتظرند تا آن كتابها به سوى او باز گردند ؛ زيرا آنها از اويند و جزئى از او هستند . از اين رو ، به سوى او باز مىگردند .
امام رضا عليه السلام فرمود : «نصارا نيز در باره مسيح عليه السلام ، چنين مىگويند كه او ، روح خدا و جزئى از اوست و به سوى او باز مىگردد . مجوسيان هم در باره آتش و خورشيد ، چنين مىگويند كه اين دو ، جزئى از خدايند و به سوى او باز مىگردند . پروردگار ما از اين كه تجزيهپذير يا ناهمگون باشد ، برتر است» .