439
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

د - نقش انگشتر آدم عليه السلام

۲۷۷. امام رضا عليه السلام : نقش انگشتر آدم عليه السلام «لا اله الا اللَّه محمّد رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله » بود و آن را با خود به زمين آورد.

۵ / ۲

نوح‏

الف - علّت نابود شدن قوم نوح عليه السلام

۲۷۸. التوحيد- به نقل از عبد السلام بن صالح هروى - : از امام رضا عليه السلام پرسيدم: به چه علّت خداى عزّ و جلّ در زمان نوح عليه السلام ، همه دنيا را غرق كرد با آن كه در ميان مردم ، كودكان و افراد بى‏گناه نيز بودند؟
فرمود: «در ميان آنها كودك وجود نداشت؛ زيرا خداى عزّ و جلّ مردان و زنان قوم نوح عليه السلام را چهل سال نازا ساخت و نسل آنها قطع شد . لذا وقتى غرق شدند ، كودكى در ميانشان نبود. خداى عزّ و جلّ بى‏گناهان را نيز به عذاب خود ، هلاك نمى‏كند. باقى مانده قوم نوح عليه السلام هم برخى چون پيامبر خدا نوح عليه السلام را تكذيب كردند ، غرق شدند و عدّه‏اى هم چون به تكذيب آن تكذيب كنندگان راضى بودند ، غرق گشتند. هر كس شاهد كارى نباشد ، امّا به آن راضى باشد ، همانند كسى است كه شاهد آن كار بوده و انجامش داده است.

ب - بر جاى ماندگان قوم نوح عليه السلام پس از توفان‏

۲۷۹. امام رضا عليه السلام : زمانى كه نوح عليه السلام [از كشتى‏] در خشكى پياده شد، او و فرزندان و پيروانش هشتاد نفر بودند . در همان جايى كه پياده شدند ، روستايى ساخت و آن را «هشتاد آباد» ناميد؛ چون تعدادشان هشتاد نفر بود.


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
438

د - نَقشُ خاتَمِ آدَمَ عليه السلام

۲۷۷. الإمام الرضا عليه السلام : نَقشُ خاتَمِ آدَمَ عليه السلام : «لا إلهَ إلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ» ، هَبَطَ بِهِ مَعَهُ .۱

۵ / ۲

نوح‏

أ - عِلَّةُ هَلاكِ قَومِ نوحٍ‏

۲۷۸. التوحيد عن عبد السلام بن صالح الهروي عن الإمام الرضا عليه السلام ، قال : قُلتُ لَهُ : لِأَيِّ عِلَّةٍ أغرَقَ اللَّهُ عزّ و جلّ الدُّنيا كُلَّها في زَمَنِ نوحٍ عليه السلام وفيهِمُ الأَطفالُ ومَن لا ذَنبَ لَهُ؟
فَقالَ : ما كانَ فيهِمُ الأَطفالُ ؛ لِأَنَّ اللَّهَ عزّ و جلّ أعقَمَ أصلابَ قَومِ نوحٍ وأرحامَ نِسائِهِم أربَعينَ عاماً فَانقَطَعَ نَسلَهُم ، فَغَرِقوا ولا طِفلَ فيهِم ، وما كانَ اللَّهُ عزّ و جلّ لِيُهلِكَ بِعَذابِهِ مَن لا ذَنبَ لَهُ ، وأمَّا الباقونَ مِن قَومِ نوحٍ عليه السلام فَاُغرِقوا لِتَكذيبِهِم لِنَبيِّ اللَّهِ نوحٍ عليه السلام ، وسائِرِهِم اُغرِقوا بِرِضاهُم بِتَكذيبِ المُكَذِّبينَ ؛ ومَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِيَ بِهِ كانَ كَمَن شَهِدَهُ وأتاهُ .۲

ب - ما بَقِيَ مِن قَومِ نوحٍ بَعدَ الطّوفانِ‏

۲۷۹. الإمام الرضا عليه السلام : لَمّا هَبَطَ نوحٌ عليه السلام إلَى الأَرضِ كانَ هُوَ ووُلدُهُ ومَن تَبِعَهُ ثَمانينَ نَفساً ، فَبَنى‏ حَيثُ نَزَلَ قَريَةً ، فَسَمّاها «قَريَةُ الثَّمانينَ» لِأَنَّهُم كانوا ثَمانينَ .۳

1.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۵۵ ح ۲۰۶ ، الكافي : ج ۶ ص ۴۷۴ ح ۸ ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۲۰۵ ح ۶۱۴ وليس فيهما «هبط به معه» ، الأمالي للصدوق : ص ۵۴۲ ح ۲۰۶ كلّها عن الحسين بن خالد ، الخصال : ص ۳۳۵ ح ۳۶ عن الحسين بن خالد عن الإمام الكاظم عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۶۳ ح ۱ .

2.التوحيد : ص ۳۹۲ ح ۲ ، علل الشرائع : ص ۳۰ ح ۱ وفيه «شاهده» بدل «كمن شهده» ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۷۵ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۲۸۳ ح ۱ .

3.علل الشرائع : ص ۳۰ ح ۱ عن عبد السلام بن صالح الهروي ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۳۲۲ ح ۳۰ ؛ تفسير القرطبي : ج ۹ ص ۳۵ ، الكامل في التاريخ : ج ۱ ص ۷۲ كلاهما عن ابن عبّاس .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49012
صفحه از 584
پرینت  ارسال به