211
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۱۵۷. امام رضا عليه السلام : آفرينش آفريدگان به وسيله خدا، حجابى است ميان او و آنها، ... و آغاز شدن آنها به وسيله خدا، دليل بر اين است كه خدا ، خود ، آغاز ندارد؛ چرا كه هر آغاز شده اى از آغازيدن غير خود، ناتوان است.

۱۴ . صنعت پديد آورندگى او

۱۵۸. امام رضا عليه السلام‏- در تنزيه بارى تعالى - : آن گاه كه مربوبى نبود، او حقيقتِ ربوبيّت را داشت، و آن گاه كه بنده‏اى نبود، او حقيقتِ خدايى را داشت، و آن گاه كه دانسته‏اى نبود، او حقيقتِ دانايى را داشت، و آن گاه كه آفريده‏اى نبود، او حقيقتِ آفريدگارى را داشت، و آن گاه كه شنيده‏اى نبود، او حقيقتِ شنوايى را داشت. از وقتى كه شروع به آفرينش كرد، سزاوار حقيقت آفريدگارى نشد۱ و با ايجاد آفريده‏ها از حقيقتِ آفرينندگى بهره مند نشد. چگونه چنين چيزى ممكن است، در حالى كه واژه «مُذ (از وقتى كه)» او را [در برخى زمان‏ها ]غايب نمى‏كند و واژه «قد (نزديك است)» [كه نشانه نزديكى زمانى است، ]او را [به برخى زمان‏ها ]نزديك نمى‏كند و واژه «لَعَلَّ (شايد)» [ميان خدا و خواسته‏اش‏] حجاب نمى‏افكند و واژه «مَتى (كِى؟)» او را زمانمند نمى‏كند و «حينَ (زمانى كه)» او را فرا نمى‏گيرد و واژه «مع (با)» او را با چيزى همراه نمى‏كند؟! ابزارها خودشان را محدود مى‏سازند [ ، نه خدا را] . وسيله به مانند خود اشاره مى‏كند.

ر . ك : (بخش دوم / فصل دوم / معناى نام‏هاى خدا) .

۱۵ . صفت قاهر بودن او

۱۵۹. امام رضا عليه السلام : ... امّا قاهر، به معناى [چيره شدن با] كوشش و رنج و چاره‏جويى و نرمى و نيرنگ زدن نيست، آن سان كه بندگان، يكديگر را مقهور مى‏كنند و مقهور ايشان، قاهر، و قاهرشان مقهور مى‏گردد؛ بلكه قاهر بودن در باره خداوند - تبارك و تعالى - به اين [معنا] است كه بر [تنِ ]همه آنچه آفريده، در برابر سازنده خويش و در خوددارى از خواسته او، جامه خوارى پوشيده شده است. ديده بر هم زدنى، از صدور فرمانِ «باش!» نگذشته كه آن به وجود مى‏آيد؛ در حالى كه قاهرِ از ما، چنان است كه ياد كردم و وصف نمودم. پس [ما و خدا] در نام [قاهر» ]مشتركيم و معنا متفاوت است و همه نام‏ها بدين‏سان است، اگرچه همه آنها را [در اين گفتار ]گِرد نياورديم.۲

1.چون قبل از آفرينش نيز قدرت و صلاحيّت آفريدن را داشت.

2.با توجّه به ادامه گفتار امام عليه السلام ، منظور، آن است كه معناشناسى نام‏هاى ديگرى هم كه در سخنان ايشان نيامده، بر همين پايه انجام مى‏شود.


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
210

۱۵۷. الإمام الرضا عليه السلام : خَلقُهُ - تَعالَى - الخَلقَ حِجابٌ بَينَهُ وبَينَهُم ... وابتِداؤُهُ لَهُم دَليلٌ عَلى أن لا ابتِداءَ لَهُ ؛ لِعَجزِ كُلِّ مُبتَدَأٍ مِنهُم عَنِ ابتِداءِ مِثلِهِ . ۱

۱۴ . صِفَةُ بارِئيَّتِهِ‏

۱۵۸. الإمام الرضا عليه السلام - في تَنزيهِ الباري جَلَّ وعَلا - : لَهُ مَعنَى الرُّبوبيَّةِ إِذ لا مَربوبَ ، وحَقيقَةُ الإِلهيَّةِ إِذ لا مَألوهَ ، ومَعنَى العالِمِ ولا مَعلومَ ، ومَعنَى الخالِقِ ولا مَخلوقَ ، وتَأويلُ السَّمعِ ولا مَسموعَ ، لَيسَ مُنذُ خَلَقَ استَحَقَّ مَعنَى الخالِقِ ، ولا بِإِحداثِهِ البَرايا استَفادَ مَعنَى البارِئيَّةِ ، كَيفَ؟! ولا تُغَيِّبُهُ «مُذ» ، ولا تُدنيهِ «قَد» ، ولا تَحجُبُهُ «لَعَلَّ» ، ولا تُوَقِّتُهُ «مَتى» ، ولا تَشمُلُهُ «حينَ» ، ولا تُقارِنُهُ «مَعَ إِنَّما تَحُدُّ الأدَواتُ أنفُسَها ، وتُشيرُ الآلَةُ إِلى نَظائِرِها .۲

راجع : (القسم الثاني / الفصل الثاني / معنى أسماء اللَّه) .

۱۵ . صِفَةُ قاهِريَّتِهِ‏

۱۵۹. الإمام الرضا عليه السلام : أمّا القاهِرُ : فَلَيسَ عَلى مَعنى عِلاجٍ ونَصبٍ واحتيالٍ ومُداراةٍ ومَكرٍ كَما يَقهَرُ العِبادُ بَعضُهُم بَعضاً ، وَالمَقهورُ مِنهُم يَعودُ قاهِراً وَالقاهِرُ يَعودُ مَقهوراً ، ولكِنَّ ذلِكَ مِنَ اللَّهِ - تَبارَكَ وتَعالى - عَلى أنَّ جَميعَ ما خَلَقَ مُلَبَّسٌ بِهِ الذُّلُّ لِفاعِلِهِ وقِلَّةُ الاِمتِناعِ لِما أرادَ بِهِ ؛ لَم يَخرُج مِنهُ طَرفَةَ عَينٍ أن يَقولَ لَهُ : «كُن» فَيَكونُ ، والقاهِرُ مِنّا عَلى ما ذَكَرتُ ووَصَفتُ ؛ فَقَد جَمَعَنا الاِسمُ واختَلَفَ المَعنى . وهكَذا جَميعُ الأسماءِ وإِن كُنّا لَم نَستَجمِعها .۳

1.الأمالي للمفيد : ص‏۲۵۴ ح‏۴ ، الأمالي للطوسي : ص‏۲۲ ح‏۲۸ كلاهما عن محمّد بن يزيد (زيد) الطبري ، التوحيد : ص‏۳۶ ح‏۲ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۵۱ ح‏۵۱ كلاهما عن قاسم بن أيّوب العلوي ، الاحتجاج : ج‏۲ ص‏۳۶۱ ح‏۲۸۳ ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۲۲۸ ح‏۳ .

2.التوحيد : ص‏۳۸ ح‏۲ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۵۲ ح‏۵۱ كلاهما عن محمّد بن يحيى وقاسم بن أيّوب العلوي ، الاحتجاج : ج‏۲ ص‏۳۶۳ ح‏۲۸۳ ، تحف العقول : ص‏۶۵ عن الإمام عليّ عليه السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۲۲۹ ح‏۳ وراجع الأمالي للمفيد : ص‏۲۵۶ .

3.الكافي : ج‏۱ ص‏۱۲۲ ح‏۲ عن عليّ بن محمّد ، التوحيد : ص‏۱۹۰ ح‏۲ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ص‏۱۴۹ ح‏۵۰ كلاهما عن الحسين بن خالد ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۱۷۹ .

تعداد بازدید : 49878
صفحه از 584
پرینت  ارسال به