11
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

سرآمد حكيمان‏

يكى از برجسته‏ترين ويژگى‏هاى اهل بيت پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله ، اين است كه آنان ، وارث علم و حكمتِ پيامبر خاتم ، بلكه همه انبياى الهى هستند۱ و بدين سان ، آنان ، مظهر و جلوه‏گاه حكمت الهى و سرآمدِ حكيمان اند . امام على عليه السلام در باره اين ويژگى اهل بيت عليهم السلام مى‏فرمايد :
ألا إنَّ العِلمَ الّذي هَبَطَ بِهِ آدمُ وَ جَميعُ ما فُضِّلَت بِهِ النَّبيُّونَ إلى‏ خاتَمِ النَّبيّينَ فى عِترَةِ النَّبيّينَ وَ المُرسَلينَ ، فَأينَ يُتاهُ بِكُم وَ أينَ تَذهَبونَ؟!۲آگاه باشيد علمى كه آدم عليه السلام آن را فرود آورد و هر آنچه پيامبران تا خاتم پيامبران ، بدان برترى داده شده‏اند ، در خاندان خاتم پيامبران و رسولان ، محمّد صلى اللّه عليه و آله است . پس كجا شما را حيران و سرگردان كرده‏اند و به كجا مى‏رويد؟!
و امام صادق عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد :
نَحنُ شَجَرَةُ النُّبوّةِ ، وَ بَيتُ الرَّحمَةِ ، وَ مَفاتيحُ الحِكمَةِ ، وَ مَعدِنُ العِلمِ .۳
ما درخت نبوّت ، خانه رحمت ، كليدهاى حكمت و معدنِ دانش هستيم .
در زيارت جامعه - كه از امام هادى عليه السلام نقل شده و همه امامان با آن ، زيارت مى‏شوند - آمده است :

1.ر . ك : دانش‏نامه امير المؤمنين عليه السلام : ج ۱۰ ص ۳۳ (جايگاه علمى). نيز ، ر . ك : اهل بيت در قرآن و حديث : ج ۱ ص ۲۵۳ (علم اهل بيت) ، ص ۱۸۱ (جانشينان خدا) ، ص ۱۸۳ (جانشينان پيامبر صلى اللّه عليه و آله ) .

2.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۰۲ ح ۳۰۰ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۳۶۷ ح ۶۴ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۰۰ ح ۵۹ .

3.الكافى : ج ۱ ص ۲۲۱ ح ۳ ، بصائر الدرجات : ص ۷۷ ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۲۴۵ ح ۸ . نيز ، ر . ك : دانش‏نامه عقايد اسلامى : ج ۳ ص ۴۸۱ (نمونه‏هاى والاى دانش حكمت / خاندان محمّد) .


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
10

كار بستن حكمت عملى در زندگى براى انسان حاصل مى‏گردد . در واقع ، حكمت علمى ، مقدّمه حكمت عملى ، و حكمت عملى ، سرآغاز حكمتِ حقيقى است و تا انسان ، بدين پايه از حكمت نرسيده ، حكيمِ حقيقى نيست ، هر چند بزرگ‏ترين استاد فلسفه باشد .
حكمت حقيقى ، در واقع ، همان جوهر دانش ، نورِ دانش و دانشِ نور است . از اين رو ، خواصّ علم حقيقى و آثارش بر آن مترتّب مى‏گردد ، كه از مهم‏ترين آنها حالت خشيت از خداوند متعال است ، چنان كه در قرآن كريم آمده :
«إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَؤُاْ .۱
در ميان بندگان خدا ، تنها دانشمندان اند كه از او بيمناك اند» .
اين اثر ، در كلام پيامبر خدا ، عيناً بر حكمت حقيقى نيز مترتّب شده است ، آن جا كه مى‏فرمايد :
خَشيَةُ اللَّهِ عزّ و جلّ رأسُ كُلِّ حِكمَةٍ .۲
بيم از خداوند عزّ و جلّ ، اساس هر حكمتى است .
حكمت حقيقى ، جاذبه‏اى عقلانى و ضدّ كشش‏هاى نفسانى است كه هر اندازه در جان انسان قوّت يابد ، به همان اندازه ، تمايلات نفسانى در او ، ضعيف مى‏شوند ، تا آن جا كه كاملاً از بين مى‏روند . در آن حال ، عقل به طور كامل ، زنده مى‏گردد و زمام انسان را به دست مى‏گيرد و از آن پس ، زمينه‏اى براى انجام دادن كارهاى ناشايست در وجود او باقى نمى‏مانَد . در نتيجه ، حكمت ، با عصمت ، همراه مى‏شود و در نهايت ، همه ويژگى‏هاى حكيم و عالِم حقيقى براى آدمى حاصل مى‏گردد و در بالاترين مراتب علم و حكمت ، به والاترين درجات خودشناسى ، خداشناسى ، امامت و رهبرى دست مى‏يابد .۳بر اين پايه ، انبياى الهى و اوصياى آنان - كه به قلّه حكمت علمى و عملى و حقيقى دست يافته‏اند - ، از جانب خداوند متعال ، مأمور آموزش دادن علم و حكمت به جامعه بشر شده‏اند .

1.فاطر : آيه ۲۸ .

2.الفردوس : ج ۲ ص ۱۹۳ ح ۲۹۶۴ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۴۱ ح ۵۸۷۲ .

3.ر . ك : دانش‏نامه عقايد اسلامى : ج ۲ ص ۳۵۳ (بخش پنجم : حكمت) .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49033
صفحه از 584
پرینت  ارسال به